voogdijschap, notarissen, testamenten, enz. enz.

Hoi Hoi Allemaal,

Vraagje: Hebben jullie iets wettelijk vast laten leggen met betrekking tot voodgijschap van je kindje(s) mocht jullie als ouders iets overkomen?
Ik wil graag dat mijn zus (een van de twee, zijn er nog niet uit welke van de twee) mijn zoontje op voed op het moment dat mijn vriend en mij iets overkomt.

Ben benieuwd hoe jullie het hebben geregeld en hoe jullie de "beste" voogd voor je kind hebben gekozen....

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes Peggy
Mama van Tristan, 24-12-2005

Hoi hoi

Mijn man en ik hebben inderdaad het e.e.a. geregeld bij de notaris.

Testament : elkaar erfgenamen gemaakt en als wij er niet meer zijn onze dochter. Als 1 van de 2 overlijdt en de ander opnieuw zou trouwen, dan blijft het kindsdeel voor onze dochter ongewijzigd. Gaat dan de ander ouder ook dood, dan krijgt niet ineens de nieuwe partner waar hij/zij dan is getrouwd alles en het kind niets.

Voogdij: ook geregeld, je legt dan vast door wie jouw kind wordt opgevoed  als je als ouders beide komt te overlijden.  Doe je dat niet, dan gaat het naar de rechter en dan bepalen zij dat. Ook komen dan misschien mensen in aanmerkingen van wie je zegt: helpppppp dat nooit. Daarom zeer verstandig om dat vast te leggen. De gekozen personen voor voogdij kunnen trouwens na de dood van ouders dan nog zelf kiezen. Het is dan niet zo dat het verplicht is dat zij de kinderen in huis nemen. Ook zij kunnen dan nog weigeren en dan gaat het alsnog naar de rechter. Dat hoop je natuurlijk niet, maar toch is het wel goed om het te weten

Succes
Gr. Jeannette L

Heej!
Wel een erg interessant onderwerp om over na te denken en waar je niet meteen bij stil staat (tenminste in onze situatie;net met pil gestopt en samen helemaal klaar om er voor te gaan)
Wij zijn niet getrouwd, maar weet wel dat papa voor geboorte(is makkelijkste)kindje moet erkennen toch?!en verder buiten evt voogdijschap vast laten leggen?
Bedankt voor je vraag!Want daar kunnen we ook stiekum over nadenken....eerst maar eens aantellen!
xx Suus

Het is inderdaad wel handig om zulke zaken vast te leggen. In principe is het volgens mij altijd de "rechter" die uiteindelijk beslist, waarbij hij zich zal laten leiden door het testament. Er wordt sowieso  altijd gekeken naar wat het beste is voor het kind en dit is meestal het opgroeien bij een gezin in dezelfde situatie. Zussen gaan dus voor opa's en oma's en zussen met kinderen hebben voorkeur boven zussen zonder kinderen.
Het idee om het kindsdeel bij overlijden duidelijk vast te leggen is ook een goede! Ga zelf volgende week langs bij de notaris om zulke zaken te bekijken. Het is niet altijd leuk om over na te denken, maar wel ongelooflijk handig als het goed geregeld is.

Groetjes

Hey !
Ook wij hebben een voogd voor onze dochter en dit dus vast laten zetten bij de notaris.
Dit omdat ik niet wil dat mijn ouders en schoonouders voor onze dochter ( of e.v.t. meerdere kinderen) zorgd en absoluut niet wil dat ze naar een kindertehuis gaat als ons wat overkomt. Ook hebben  wij laten vastleggen dat onze voogd voor het geld zorgt, ons huis en inboedel. Al het geld is dan wel voor onze dochter, maar komt pas vrij als ze een jaar of 18 is. Tot die tijd beheerd zei het geld voor de opvoeding, school, zakgeld enz.enz. Dit is dus zo geregeld als mijn man en ik samen komen te overlijden.
Groeten van Miena.

Hallo Peggy,

Ook ik heb toen ik zwanger was van mijn kindje(nu bijna 1 jaar)   nagedacht over voogdij als ons iets over komt, mijn vriend heeft er langer over na moeten denken dan ik.
Ik was het er vrij vlot over eens dat het mijn zusje werd. Gelukkig gaf mijn vriend gelijk toe! Hij zag het net als ik ook niet zitten om zijn zus of broer te vragen. Mocht ons iets overkomen (hoop het niet) dan weet ik dat zij in goede handen is. En dat zij een heel goed thuis krijgt. Ik heb na instemming van mijn vriend, met tranen in mijn ogen het gevraagd en wel medegedeeld dat ze erover mocht nadenken, maar ze zei direct vol mondig JA! En toen wist ik dat mijn gevoel goed zat. Dus ik zou zeggen volg je gevoel, en doe wat je hart ingeeft.
Succes en heel veel geluk met je kindje.

groetjes Sasse

Hoi hoi,

Goed dat je dit onderwerp bespreekbaar maakt...het is zo belangrijk..want mondelinge afspraken gelden niet, als je als ouders iets overkomt en je hebt niets geregeld of mondeling geregeld, zelfs al zou je het onderling op papier gezet hebben(is het niet rechtgeldig)  dan  gaat het automatische naar de raad voor de kinderbescherming en de kinderrechter doet uitspraak over je kind(eren)..wij hebben inderdaad ook vrij snel na de geboorte van onze zoon vast laten leggen naar wie die toe gaat mocht ons iets gebeuren...zijn voogd beschikt ook over ons geld...welke vrijkomt als hij 21 is...18 jaar kan ook, maar wij hadden zoiets van als 21 is toch weer iets volwassener dan 18 (hoeft niet natuurlijk)
Dus ik raad iedereen aan even een afspraak maken bij de notaris...het is geen leuk idee over dit onderwerp na te denken...maar helaas moeten we er soms even bij stil staan en zeker ten aanzien van de toekomst van onze kinderen!

Groetjes San, mama van rowan

Hallo,

Wij hebben een zoontje van 2,5 jaar en we gaan ook inderdaad het één en ander vast laten leggen voor een voogd e.d.

Nu is mijn vraag, hoeveel kost dit bij de notaris? Ik hoor namelijk dat er echt enorme bedragen worden gevraagd voor het maken van een testament.
En laat je de voogd ook vast leggen in het testament? Of doe je dat apart?

Nou ik hoor het wel.
Groetjes Ger.

Terug
Bovenaan