Voor Cathy,

Hallo Cathy,

best een heel avontuur voor Thom maar fijn dat hij zich er zo stoer en dapper doorheen heeft geslagen.

Is hij al minder moe?

Eigenlijk jammer dat het zo lang duurt voordat je je iets meer weet.
Willen jullie zelf dat hij groeihormonen krijgt? Want als ik het goed begrijp heb je daar als ouder wel een stem in. Toevallig kwam het afgelopen maandag bij ons ook aan de orde. Meike is 7 mm gegroeid in 6 maanden. Wij vonden dat natuurlijk positief maar dat kon geen enkele arts met ons delen (helaas).

Gaat Thom groeien van het medicijn wat hij maandag kreeg? Omdat het het hormoon stimuleert?
Nou ik hoop dat het team in Nijmegen met een goed advis komt dat voor Thom het allerbeste is.

Fijne dagen!
Renske

Hoi Renske,

Thom was gisteren al minder moe. Volgens de kinderarts was het een kortwerkend medicijn. Maar hij heeft er dinsdagnacht nog heerlijk op geslapen!

7 mm gegroeid in 6 maanden? Dat is weinig. Ik kan me voorstellen dat ze daar wat over te zeggen hebben. Want als ik het goed begrijp is Meike 89 cm en 12 kilo? Idd klein voor haar leeftijd. Maar daar kunnen allerlei oorzaken voor zijn. Kan het iets te maken hebben met haar ziekte? Als ze op dit moment de groeicurve van Thom volgen zou hij tussen de 1.50 en 1.60 mtr uit komen. Erg klein voor een jongen. We hadden samen al besproken dat we er goed mee konden leven als hij tussen 1.70 en 1.80 mtr zou eindigen. In dat geval willen we niet aan hormonen beginnen. Maar ja, als het idd zo klein word als wat ze nu denken willen we wel met hormonen beginnen. Dan zou hij een meer "normale" lengte krijgen. In hoeverre we er inspraak over hebben weet ik niet. Maar het is mijn kind en ik beslis of hij groeihormonen krijgt.

Hebben ze bij jullie aangegeven dat ze wat willen doen met de lengte van Meike?
Bij Thom gaf de kinderarts al langer aan dat hij wat klein was. Maar aangezien we wel meer kleintjes in de familie hebben die op latere leeftijd ineens uit de grond schoten (waaronder ik zelf) maakte ik me nog niet echt zorgen. Dat kwam pas na de uitslag van de skeletfoto. Zijn skeletleeftijd is 4, terwijl hij op dat moment 6,5 was. Dat verschil is echt te groot. En uit de uitslagen van het bloedonderzoek blijkt dat zijn groeihormonen niet op het niveau zitten waar ze op zouden moeten zitten.

De medicijnen die hij maandag en dinsdag gehad heeft hadden als nut om te kijken of het groeihormoon gaat werken bij stimulatie. (heb ik begrepen) Ze verwachten er geen groeispurt van. Jammer! Wel was hij 1,5 cm gegroeit sinds september. Hij is nu 117 cm en 19 kilo. Hij heeft qua schoenmaat maat 28. Al bijna een jaar lang.... Ter vergelijk: Ik heb vorige week schoenen voor Danae (3,5 jaar) gekocht in maat 28. Erg confronterend.... Zijn leeftijdsgenoten hebben gemiddeld maat 32-34 van schoenmaat, qua lengte tussen 1.20 en 1.30 cm en qua gewicht rond 25-30 kilo. (heb ik begrepen)

We gaan afwachten wat er uit de onderzoeken komt. Eerst lekker kerst en oud en nieuw vieren. Volgend jaar zien we wel weer verder.

Ik hoop dat jullie ook gauw meer duidelijkheid krijgen in wat er aan de hand is met Meike en hoe het te behandelen is. Jullie hebben nog wat moeilijke onderzoeken in het verschiet. Maar eerst gaan jullie er nog even tussenuit! Lekker genieten van de feestdagen en jullie vakantie!

Groetjes, Cathy

Veel succes verder met Thom in januari.

Lekker hè even rust omtrent de gezondheid van de kinderen.

Ik laat wel even een update achter op JG.

En op hyves ben ik ook wel te vinden hoor.

Fijne jaarwisseling.
Groet Renske

Terug
Bovenaan