Voor Spika

He Roos,

Wilde je ff op de hoogte stellen van de gebeurtenissen hier.
Ben vorige week weer voor het eerst ongi geweest. Begon een paar dagen te vroeg (10e dag na eisprong) maar goed, blij dat alles dus weer gewoon doorwerkt na de laatste mk.

Volgende week maandag 27 aug moeten we naar de gyn voor de uitslag van het chromosomenonderzoek. Wil dan nog eens vragen voor de aspirine, maar vrees dat hij echt niet mee wil werken.

Ik heb ondertussen ook contact met het ziekenhuis in Veldhoven ivm gebruik van aspirine. Had gisteren een mail gestuurd naar het secretariaat van de afdeling gynaecologie met de vraag of zij bekend zijn met het gebruik van aspirine, hun gynaevologen er ervaring mee hebben en/of het willen voorschrijven.  Kreeg gistermiddag al een reactie terug van een gyn in dat ziekenhuis. Hij vraagt mijn dossier op en ik moet hem nu maandagochtend al bellen. Ben benieuwd naar wat hij te melden heeft. Hoop dat ik (indien mijn huidige gyn blijft weigeren het voor te schrijven) in Veldhoven wel terecht kan zodat we wellicht snel wel een wondertje mogen voldragen.

Ik hou je op de hoogte.
Hoe is het ondertussen met jou? Begint het buikje al lekker te bollen?

liefs,
Dion

Hoi Dion,
wel lekker dat je nu eerst ongesteld bent geworden, heb je even rustig de tijd te bedenken hoe het verder moet. Ik ben benieuwd wat ze in Veldhoven zeggen, hopelijk heb je een afspraak met een gynaecoloog die van het onderzoek op de hoogte is. Maar als je zelf duidelijk aangeeft dat je het graag wil proberen zullen ze daar best gevoelig voor zijn. Het is nu eenmaal zo dat je meestal pas iets voorschrijft als het dubbel en dwars bewezen.
Met mij gaat het prima, ik ben nu 6 mnd inmiddels en geniet enorm van het getrappel in mijn buik en dat de omgeving het nu duidelijk ziet zodat je er lekker mee kan pronken!. Het zal mijn laatste zwangerschap zijn dus ben mij daar erg bewust van.
Ik hoop snel wat meer van je te horen, en nogmaals als ik je met iets kan helpen hoor ik het graag,
Liefs Roos

Hoi Roos,

Blij te horen dat met jou (jullie)  alles goed gaat. Ik wil  ook over een aantal maanden met zo'n buik kunnen pronken :)
Had je niet meer gevonden hier op het forum, dus dacht; open maar een nieuw topic en dan hoop ik dat ze het ziet.

Heb vanochtend dus gebeld met de gyn in Veldhoven. Hij zei ook dat de kans dat het een 4e keer mis gaat heel erg klein is, en dat we 60 a 70% kans hebben dat het wel gewoon goed gaat (blijkbaar is 30 a 40% kans dat het weer misgaat klein??) Maar hij kon zich onze angst/twijfels wel voorstellen.
Hun ziekenhuis werkt dus idd ook mee aan de ALIVE studie, en ze schrijven geen aspirine voor buiten het onderzoek om. Begrijpelijk, anders krijgen ze natuurlijk niemand meer voor het onderzoek.
Ik heb dus net per e-mail de info over het onderzoek en het inschrijfformulier gekregen, en is dus de grote vraag: wat doen we ermee? Er is natuurlijk altijd weer 30% kans dat we geen aspirine krijgen. En eigenlijk wil ik het gewoon zeker hebben. Dan zijn tenminste alle twijfels weg, en doen we alles wat we kunnen om het te laten slagen.

Trouwens, moet je die aspirine al slikken voor of vanaf je eisprong of pas later?

En deze week gaat mijn eisprong weer plaatsvinden en we willen er eigenlijk echt wel weer voor gaan. Maar ja, volgende week maandag pas naar onze gyn voor uitslag chromosoomonderzoek, dus voor die tijd gebeurd er vanuit het ziekenhuis niets. Ik zou zowieso voor aanmelding van het onderzoek nog eerst bij de gyn in Veldhoven op bezoek moeten. Dus  dat duurt ook nog weer minimaal een week. Wat zou het makkelijk zijn als de gyn nu gewoon zei "hier heb je een recept en we houden verder alles in de gaten". Aaaaaahh.... ik weet het niet meer. Wat zou jij doen?

Hebben ze tijdens die Alive-studie trouwens ook jouw nier en/of leverfunctie gecontroleerd? Ik las dat bij langdurig gebruik van aspirine daar problemen zouden kunnen optreden. Of is dat niet bij zulk een lage dosis?

liefs,
Dion

Hoi Dion
Tja moeilijke keuze, ikzelf heb mij toen wel officieel ingeschreven voor t onderzoek, en omdat ik ook heparine erbij moest spuiten wist ik natuurlijk zeker dat ik niet in de placebo groep zat. Zoals ik eerder schreef was de begeleiding vanuit het AZM ( maastricht) erg slecht. Ik vond het prikken erg vervelend. Er werden bij mij geen bloedcontroles meer gedaan voor de nier / leverfunctie. Om eerlijk te zijn ben ik ook veel eerder met de bloedverdunners gestopt ( met 16 weken is de placenta goed aangelegd en is het vaatsysteem goed aangelegd) en de huidige zwangerschap heb ik dan ook iom de gynaecoloog besloten om alleen ascal te gebruiken en daar ben ik sinds kort weer mee gestopt. Als je verder in de zwangerschap bent moet je de ascal ook stoppen ivm mogelijk veel bloedverlies tijdens de bevalling.
Je moet er een goed gevoel bij hebben wat je doet, als je aan het onderzoek mee doet en het is goed geregeld dan krijg je wel goede controles/ echo-vaatecho.
Ze zeggen bij het onderzoek dat je de ascal al moet gebruiken voordat je zwanger bent. Ascal werkt na 7 dagen optimaal dus ik begon rond de eisprong dan is rond de innesteling je bloed goed dun. Maar je kan het ook continue nemen maar als het dan ( ik hoop het niet) lang duurt voor je zwanger bent ben je de hele tijd aan het slikken.
Laat me even weten wat je doet, groet Roos

Hoi Roos,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik weet het ff niet meer.
Voor  dat lang slikken, ben ik niet bang, want ben inmiddels 3 keer zwanger geweest het afgelopen jaar, 2x in de  3e ronde, en 1x 2e ronde raak. Dit is nu weer onze 2e ronde, en ik heb goede hoop dat het deze of volgende maand toch weer  raak is. Dat geeft ook meteen het probleem. Heb geen zin om alles af te wachten maar wil het liefst gisteren beginnen met die aspirine. Het enige dat me er nog vanaf houdt is het feit dat ik eerlijk wil blijven tegen de gyn, en niet achter zijn rug om ermee wil beginnen.
Aan de andere kant zou ik ook graag gewoon snel gezond zwanger raken en dan (als we weten dat alles er goed uitziet)  gewoon bij de VK op controle ipv in het ziekenhuis (vooropgesteld dat alles normaal verloopt). Ik hou niet zo van het ziekenhuis en de VK is veel flexibeler met afspraken maken etc, en de praktijk zit bovendien bij ons in de straat.
Mijn partner weet het alemaal niet. Hij wil ook erg graag dat we snel weer zwanger zijn, maar heeft geen idee wat verstandig is om te doen en of ik die aspirine moet gaan slikken en hoe dringend dat alles is. Hij steunt me voor de volle 100%, maar toch voel ik me zo alleen staan. Alsof ik  in mijn eentje tegen die doktoren moet vechten. Waarom hoor ik steeds meer mensen die aspirine van hun gyn krijgen zonder Alife-studie en zit ik weer bij mensen die het helemaal niet willen, of alleen in dat onderzoek. Maar goed, nog ca 3 dagen tot mijn eisprong. We zijn gisteren weer  begonnen met klussen en ik hoop de komende dagen het antwoord te vinden op de vraag  wat ik nu echt wil  en ook ga doen.

groetjes,
Dion

Hi Dion (en Roos!)

Ik kom even inbreken in "jullie topic". Ik heb ook de papieren voor deelname aan het Alive onderzoek in huis liggen. Maar ik mocht van mijn gyn. pas meedoen als er afwijkende   bloedwaarden gevonden zouden worden tijdens het uitgebreide bloedonderzoek, wat we tegelijk met het chromosoomonderzoek kregen. Ook ik heb het gevoel dat mijn gyn. zo traag en   behoudend is, als het gaat om actie ondernemen dergelijke... (Gouda)
Dus   Dion, wat dat betreft kan ik me wel in jouw gevoel verplaatsen.

Jij schrijft verder niet over afwijkende bloedwaarden en bij jou Roos, las ik dat ook niet echt terug. Toen ik belde of de uitslagen van het chromosoomonderzoek al binnen waren vertelde de mevrouw van het secretariaat me wel dat mijn bloedwaarden allemaal goed waren, dat had de gyn. gezegd, maar ja wat dat betekent???!!! Dat kan zo iemand dan ook weer niet uitleggen.... Is het nu wel of niet van toepassing dat je afwijkende bloedwaarden moet hebben, willen de bloedverdunners zin hebben??

Welja, ook hier dus wel vragen en onzekerheden....

Dion, succes met de keuze die je gaat maken, ik lees het wel, en nog bedankt voor je opbeurende woorden op het andere forum....

lfs Mickey

He Mickey,

Bij mij was er niets afwijkends uit het uitgebreide bloedonderzoek gekomen. Alles was goed. Die gyn die ik afgelopen maandag aa de telefoon had weet ook dat het bloedonderzoek niets heeft opgeleverd en toch mocht ik mee gaan doen met de studie. Bovendie staat in de omschrijving van de Alife-studie dat het juist een onderzoek is voor mensen waar geen afwijking in stollingsfactor gevonden is om te kijken of het bij hen toch een positief effect op het zwanger worden kan hebben.
Het chromosoomonderzoek horen we a.s. maandag dus daarna kan ik er meer over zeggen. Wanneer krijg jij de uitslag van het chrom.onderzoek?

groetjes,
Dion

Hoi Dion en Mickey,

Mickey, aan het alife onderzoek mag je alleen meedoen als er juist geen afw zijn in je chromosomen of als er geen stollingsafw gevonden is ( dan moet je standaard ascal en heparine gebruiken). Dus juist als er bij jou geen afw gevonden zijn kan je meedoen!.

Dion, bij mijn zwangerschap nu en die van mijn dochtertje heb ik alleen controles van de verloskundige gehad. Ik had nu bij mijn nacontrole van de curretage ( miskraam) met de gynaecoloog besproken dat ik graag alleen ascal wilde gebruiken. Hij vond het prima en toen had ik natuurlijk het gemak dat ik het verder zelf geregeld heb, maar een gynaecoloog heb ik niet meer gezien. De termijnecho en 20w echo is via de echokamer gegaan. Het is voor mij alleen wel een eenvoudige situatie. Ik zou ook niets achter de rug van je behandelaar omdoen met name daar deze ook moet weten als er iets niet goed gaat ( wat je hopelijk nooit meer hoeft mee te maken!) dat je ascal gebruikt ivm heviger bloedverlies. Ik dacht dat je ergens schreef dat je 27 aug weer bij de gyn terug moest komen, als je aangeeft dat je het echt heel graag wil proberen zal deze er misschien toch wel gevoelig voor zijn.
Ik zal nooit weten of het zonder bloedverdunners deze zwangerschappen ook goed zouden zijn gegaan maar van  de 5 zijn alleen die 2 goed gegaan. En wat ik van de onderzoeker  ( alife studie)begreep zijn ook de eerste resultaten goed, maar ze hebben nog te weinig deelnemers gehad om er al een conclusie aan te verbinden. Het is jammer dat ik niet in jouw regio werk Dion anders had ik altijd even met je gynaecoloog kunnen bellen. Heb je het nog met je eigen huisarts erover gehad? ( al moet ik bekennen dat ik voordat ikzelf in deze situatie terecht kwam er ook nog weinig over had gehoord,
In ieder geval   weer veel succes Mickey en Dion met jullie keuze en ik hoop zo   voor jullie dat er binnenkort iets heel moois gaat gebeuren!
liefs Roos

Terug
Bovenaan