voor studiemam

A

Anoniem

Guest
Hoi,
even een nieuw topic omdat dit toch weinig te zien heeft met nationaliteiten intussen...
Vind het wel leuk om hier ook nog een studerende moeder tegen te komen!
Ik studeer in gent en ben in m'n tweede jaar bevallen. De bachelor duurde drie jaar, de master duurt maar een jaar, dus ben ik er in principe na volgend jaar vanaf.
Ik zou het leuk vinden om in de loop van volgend academiejaar terug zwanger te worden en dan in de herfst/winter een tweede kindje te krijgen.
Kan jouw kindje (zoon of dochter?) ook op de creche van de universiteit?

Veel succes nog met je nationaliteiten en gebruiken onderzoek!
groetjes, jasm.

quote: jassie_mien schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('06-07-2007 20:35:39'));

Hoi Jasm

idd leuk om hier nog een studerende moeder tegen te komen!
Best grappig; een goede vriendin van mij heeft ook kunst in Gent gestudeerd (is nu afgestudeerd) en nou heb jij een vriendin die antropologie wil gaan studeren
En hoe is je studie verlopen, met je bevalling en zo... heb je hierdoor studievertraging opgelopen???
Deze zwangerschap was eigenlijk pas over 4 jaar gepland ivm mijn studie, maar nu ik een keer zwanger ben vind ik het helemaal geweldig!!!
Het wordt alleen een beetje lastig aangezien ik middenin het eerste semester zal bevallen...
Tja, ik probeer maar zo lang mogelijk door te lopen, veel thuis te doen en dan snel weer (na de bevalling) beginnen! Gelukkig hebben we in December veel vrij en januarie is een college vrije maand (dan hebben we dus wel tentamens)

Ach ik zie het ook wel, eerst nog lekker de zomervakantie en  de baby is en blijft natuurlijk het belangrijkste: als ik merk dat alle stres niet goed is voor de baby, dan neem ik gelijk rust!

Ik zou mijn zoontje wel (tegen betaling) naar de cresh op de uni kunnen doen, maar omdat ik zelf in  almere woon en mijn familie ook is het praktischer om hem  hier in Almere naar de cresch te laten gaan (vooral ivm ziekte ofzo, dan is er altijd wel iemand die hem snel kan halen) en zo hoef ik ook niet met mijn zoontje in de drukke ochtendspits te reizen (breng hem nu met de fiets naar de cresh)  

Jij hebt het wel mooi uitgekiend: als het idd lukt om zwanger te worden wanneer jij wilt: heerlijk eerst ff afstuderen en dan voor de tweede keer moeder worden!!!

Ik vind het trouwens super, de combi moeder/student, zo heb je het beste van twee werelden: je kan een studie volgen en toch jong moeder zijn!
Oja, ken je de site www.studerendemoeders.nl ? misschien heb je er wat aan...

Liefs Nika

ps heb je een jochie of een meid????

Oja, dit is mijn kleine/grote boef!!!

TARAN JAY

-xx- Nika

En hoe is je studie verlopen, met je bevalling en zo... heb je hierdoor studievertraging opgelopen???

hoi,
Ik heb niet echt studievertraging opgelopen, maar heb wel elk jaar enkele examens afgelegd in tweede zittijd (eind augustus-september) dit is dus het eerste jaar dat ik geen tweede zit heb, maar wel volledige vakantie!! hoewel, ik moet wel aan m'n thesis beginnen denken... oorspronkelijk was ik aan een talenstudie (frans-italiaans) begonnen, maar daar ben ik datzelfde jaar in december (na twee maanden dus) mee gestopt. ik ben dan nog vlug overgeschakeld naar kunstwetenschappen, maar heb dan 1 examen laten vallen, vandaar tweede zit... vorig jaar was ik dan zwanger en had ik een vrij zware minor (vakken uit de wijsbegeerte) gekozen, waardoor ik ook in het eerste semester al een vak heb laten vallen (uitgesteld dus) en een taak heb meegenomen naar tweede zittijd. ik ban dan in het tweede semester net voor de paasvakantie bevallen (de avond ervoor zat ik nog in de les!) en heb dan toch nog twee examens mee kunnen doen waardoor ik er in tweede zit twee moest doen+ die paper. Dit jaar heb ik alles mooi op tijd kunnen mee doen. Voor volgend jaar ben ik ook al goed aan het kijken naar de verschillende vakken en mijn keuzevakken zo aan het kiezen dat ik een niet al te zwaar tweede semester heb.

Hoe is het bij jou allemaal verlopen tot nu toe? Heb jij veel keuzevakken of ligt alles nogal vast? heb jij een "bijzonder statuut" op de universiteit? Ik had dat toen ik zwanger was, dan kon ik andere data afspreken voor taken in te leveren, of examens wat vroeger plannen (nooit later..) maar ik heb daar uiteindelijk weinig gebruik van gemaakt. Nu ja, in mijn richting heb je ook wel wat meer persoonlijk contact met de proffen, en het zijn geen onmensen. Hoe is dat bij jou?

Ik dacht ook wel eerst toen ik zwanger was dat ik enkele weken op voorhand rust zou nemen en misschien wel enkele maanden erna, maar ik kon het toch niet laten om naar de meeste lessen te gaan en toch regelmatig achter m'n bureau te kruipen (met finn in de draagdoek) Ik heb dus ook een zoontje, intussen 15maand oud.
hoe reageert je zoontje er nu op als je moet studeren? wil hij niet steeds naar je toe komen dan?   of is hij dan meestal bij een oppas? Wel handig dat hij bij familie kan blijven. Finn gaat ook een dag per week bij de oma (mijn moeder) maar hij heeft ook graag andere kindjes om zich heen en hij speelt goed in de creche, dus kan ik hem daar met een gerust hart achter laten. het is bij ons ook tegen betaling, maar het bedrag is afgestemd op je inkomen en valt dus erg goed mee (ong 3 eur/dag denk ik)

Ik vind het ook een zeer aangename combinatie, studeren en moeder zijn, als ik zie hoe mensen die beide fulltime werken het doen (tegen 8u in de keuken, hun kindje zeer weinig zien) weet ik nu al dat ik dat niet zou aankunnen. nu heb ik veel meer tijd om bij finn te zijn. na m'n studies zou ik dus liever half- of parttime werken, maar we zien wel!
bedankt voor de site trouwens! zal er eens naar kijken.

Groetjes,
jasm. (idd jasmien hoor)

poging om ook een fotootje van finn te posten.
al wel een maandje of twee oud, maar hij is niet immens veel verander ondertussen hoor.
jasm.

quote: jassie_mien reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('07-07-2007 20:55:08'));

poging om ook een fotootje van finn te posten.
al wel een maandje of twee oud, maar hij is niet immens veel verander ondertussen hoor.
jasm.

hmpf, mislukt dus...

quote: jassie_mien reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('07-07-2007 20:49:38'));

Hoi Jasmien (of heb je liever Jasm???)

Allereerst aanwijzingen hoe je makkelijk foto's op t forum kunt plaatsen (lukte mij eerst ook niet, heb dit gecopieerd van een andere topic..)

stap 1 : ga naar

http://photobucket.com/login.php?link=topmenu

en maak 1 acount aan of log in als je al een acount hebt.

stap 2 upload een foto die je hier op het forum wil hebben.

stap 3 wacht tot de foto geupload is en druk dan op de (kleine) foto zodat hij groter verschijnt.

stap 4 druk dan rechtermuisknop 1 x in op de (grote)  foto en er verschijnt een menu kies daar dan kopieeren van.

Stap  5 open een nieuw onderwerp hier op het forum en vlak het gewoon met rechtermuisknop(krijg je dat menu weer) en dan plakken.

Hoop dat t je nu lukt, want ben erg benieuwd naar jouw manneke!

En nu weer ff terug naar het studeren... tweede sit??? Wat is dat (ken de uitdrukking niet) is dat hetzelfde als een herkansing???
Voor mij zijn herkansingen echt een uitkomst, heb namelijk een hectiesch jaar achter de rug: vlak voor het begin van mn studie is mijn vriendje namelijk in Engeland (hij is engelsman) opgepakt, een zaak van 6jaar geleden om een beetje wiet!!!!
Dus geheel onverwacht zat ik nu alleen met studie en zoontje terwijl mn moeder  erg ziek was van de kanker die ze begin vorig jaar had opgelopen....
Mijn leven bestond dus  uit zorgen voor mn moeder (thuis of op en neer naar het ziekenhuis), voor haar dieren (+/- 80 hagedissen), naar college, zorgen voor mn zoontje en  elke dag leren tot +/- 2uur s'nachts!!! Pfoehhh....
Lang leven de herkansingen dus.... (zo kon ik dingen nog een beetje spreiden)

Tja, gelukkig is mijn vriendje nu weer vrij, de kanker van mn moeder  is (voorlopig)  genezen, mn vriendje doet de reptielen  en ik hoef nu niet meer s'nachts te studeren.... En ik heb het eerste jaar op een vak na (waarvoor ik een herkansing heb in augustus) gehaald!!!

Tja, en nu zwanger.... Tot nu toe heb ik geen speciale status gehad... wanneer ik teveel gemist had ivm ziekte van mn zoontje heb ik gewoon de vervangende opdracht van dat vak moeten doen, vond dit ook niet erg, het is mijn keuze om als moeder te gaan studeren, andere studenten hebben misschien weer andere problemen...

Maar nu ik zwanger ben heb ik toch wel een beetje medewerking van mn studieadviseurs en docenten nodig, vooral ivm aanwezigheidsplicht bij de werkgroepen. Deze mag je namelijk maar drie keer missen en met een zwangerschap en bevalling midden in  het eerste semester  kan je verwachten dat ik dat niet ga halen...
Vandaag heb ik dus op aanraden van mijn studieadviseur een gesprek met een van mijn docenten hierover, ik hoop dat ze een beetje wil meewerken...

Mijn studieadviseur zelf was wel heel positief, maar vertelde mij ook dat hij mij officieel moet aanraden om een jaar met de studie te stoppen!!!! Vind dit zelf heel raar en ook iets dat de overheid zou moeten aanpakken (ze willen toch meer hogeropgeleiden vrouwen en ook meer jonge moeders???)    

Nu moet ik voor het aankomend semester ook voor het eerst een keuze vak kiezen, tjee wat is dat moeilijk... iets kiezen dat je interessant vind buiten je eigen opleiding, wat niet een al te zware belasting is (vooral ivm inbreng in werkgroepen) en dan ook nog eens het juiste aantal studiepunten oplevert....
Vind de studie plannen nog moeilijker dan de studie zelf....  

Ach ik hoop dus uiteindelijk met zo min mogelijk vertraging dit jaar door te komen. Als deze zwangerschap net zo verloopt als mijn eerste (heel makkelijk) en als de docenten een beetje meewerken dan moet dat wel lukken.
Ik ben 11-11 uitgerekend en hoop in ieder geval tot begin november door te lopen en in december weer rustig te beginnen (hebben dan natuurlijk veel vrij ivm feestdagen), heel januari is collegevrije maand en we hebben dan alleen tentamens (kan ik dus lekker veel met mn nieuwe kleine knuffelen, lekker ombinden in zo'n doek en dan leren maar..) en dan in feb er weer volop tegenaan in een nieuw semester...

Dat is dus mn ideaal beeld, maar mocht het allemaal anders lopen (mn kleine is natuurlijk het belangrijkste...) dan kan ik altijd nog aanspraak maken op het studiefonds voor studievertraging!

En je vroeg nog naar mn zoontje, hij gaat voor drie dagen in de week naar het dagverblijf en dat geeft mij naast mn lessen de tijd om dan te studeren (nu in de vak. gaat hij nog twee dagen, om in het ritme te blijven en geeft mij de tijd om te leren voor mn tentamen in augustus), verder studeer ik vaak s'avonds nadat hij naar bed is en als ik echt moet blokken voor een tentamen dan neemt mn vriendje hem mee (lekker met dady naar artis, de speeltuin enz)
Als ik probeer te studeren terwijl hij in de andere kamer is komt hij me wel vaak ff opzoeken (of lastigvallen als hij in een slechte bui is).  
Gelukkig kan ik de meeste studie door de week doen, zodat ik lekker de weekenden helemaal voor mijn zoontje heb!

Mn nieuwe kleine blijft straks zoveel mogelijk bij mij en als ik naar college moet en mn vriendje hem niet kan opvangen dan gaan mn moeder en een goede vriendin van de familie op hem/haar oppassen... Ik vind het dagverblijf namelijk geweldig, maar niet voor die hele kleintjes (heeft  meer met mijzelf te maken dan met het dagverblijf), als hij/zij een half jaar tot een jaar is dan gaat hij/zij  gewoon op het dagverblijf...

Zo dat is wel een heel verhaal geworden, fijn om dit tegen een andere studerende moeder kwijt te kunnen!!!  

Veel liefs Nika

Terug
Bovenaan