voor Yvonne Z

A

Anoniem

Guest
Hoi Yvonne,

Vorige week had ik een topic geplaatst over borstvoeding
gecombineerd met flesvoeding. Er is mij geadviseerd door een verpleegkundige van het cb om één flesje per dag kunstvoeding te geven en dan ivm krampjes. Ik geef dus soms Friso Comfort, maar niet altijd 1x per dag, meestal minder vaak.

Dat advies is mij gegeven omdat mijn kleine overdag zich vaak meldt voor een voeding, soms wel elke 2 uur. Nu geef ik dit met het warme weer wel (op verzoek), maar als het kouder is probeer ik het uit te stellen. Dit lukt bijna nooit. De verpleegkundige heeft eerst geadviseerd om altijd 2 borsten te geven, en de ene borst helemaal ''leeg'' te laten drinken, dit doe ik nu altijd. Maar hij blijft veel krampjes houden en krijst dan heel hard en best lang. Ik probeer er vanalles tegen; ikzelf venkelthee, rooibosthee, geen uien/knoflook/prei etc eten...
Cinababy-druppels voor de baby af en toe.

Vind jij ook dat ik één flesje kunstvoeding kan geven tegen krampjes of liever niet??
Hij is morgen 8 weekjes oud en ik zit nu op zo'n 6 borstvoedingen per dag (want 's nachts slaapt hij al aardig door en zit er 8 uurtjes tussen de voedingen) Hij groeit goed, ik heb zelf een babyweegschaal en hij groeit de laatste 2 weken meer dan 200 gram per week!

NB. de kleine jongen wordt ook ingebakerd bij elk slaapje, misschien heb je wat aan deze extra info!?

Groetjes en alvast bedankt      

Hoi,

Veel baby's hebben de eerste maanden last van krampjes. Dat komt, doordat de darmpjes nog moeten wennen aan het verteren van voeding. Het mooie van moedermelk is, dat het optimaal is afgestemd op de behoeftes van een baby. Moedermelk is een lichaamseigen stof, het is lichtverteerbaar en  het geeft een  zachte ontlasting.  Daarmee is moedermelk  bijzonder geschikt voor de gevoelige darmpjes van een baby. Bovendien legt moedermelk een beschermend laagje aan in de darmpjes, waardoor er minder kans is op allergische reacties. Door de baby bij te voeden met iets anders dan moedermelk raakt dit beschermende laagje beschadigd en wordt de kans op allergische reacties groter.
Kunstmatige zuigelingenvoeding is moeilijker verteerbaar. Daarom zijn krampen bij baby's die kunstmatige zuigelingenvoeding krijgen vaak heftiger dan bij borstgevoede baby's. Bovendien kan de ontlasting harder worden en dat kan ook weer klachten geven bij de baby.

Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. Zoveel melk als er uit de borst wordt gehaald, zoveel wordt er ook weer aangemaakt. Wordt er meer melk gevraagd, dan zal er ook meer worden aangemaakt. Andersom geldt echter ook: als er minder melk wordt gevraagd, wordt er minder aangemaakt. Bijvoeden met iets anders dan moedermelk kan dus een negatief effect hebben op je melkproductie. Je baby zal dan immers minder vaak bij je drinken en je lichaam zal uiteindelijk minder melk gaan aanmaken.

Het advies dat jij hebt gekregen is dus absoluut geen borstvoedingsvriendelijk advies. Op zich is het heel normaal dat een borstgevoede baby iedere twee uur graag een voeding wil hebben (zeker als het zo warm is inderdaad). Het advies om twee borsten per voeding te geven en ervoor te zorgen dat eentje in ieder geval goed wordt leeggedronken is een goede. Zo zorg je ervoor dat je baby ook de vette achtermelk binnenkrijgt, waarvan hij verzadigd gaat en lekker van kan groeien. Bovendien is het juist de vette achtermelk die de krampjes doet afnemen. Het is zelfs zo, dat wanneer de tijd tussen twee voedingen korter is, de melk vetter blijft. Met het oog op krampjes is het dus niet erg dat je baby vaker drinkt, zolang hij de borst inderdaad maar wel goed leegkrijgt.

Je geeft aan, dat je geen uien, prei, knoflook etc. eet. Van deze voedingsmiddelen wordt vaak beweerd dat deze krampjes veroorzaken. Het is echter nooit bewezen dat steevast iedere baby op precies die voedingsmiddelen reageert met krampjes. Je kunt dus gerust eten wat je eerder altijd ook at. Merk je dat je baby toch op een bepaald voedingsmiddel reageert, dan kun je dan alsnog besluiten om dat voedingsmiddel tijdelijk uit je dieet te laten.

Kun je iets meer over de krampjes vertellen? Hoe vaak heeft je zoontje er last van per etmaal en wanneer doen ze zich voor? Heb je het idee dat hij last heeft van lucht (veel boeren, spugen, rommelende darmpjes)? Kan je kindje rustig drinken aan de borst of is hij juist onrustig tijdens het voeden  (vaak loslaten, hoesten en proesten)? Als hij de borst tijdens het voeden vaak loslaat, zie je dan de melk uit je borst spuiten? Kun je de toeschietreflex voelen?

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hoi Yvonne,

Bedankt voor je reactie tot dusver.
Om antwoord op je vragen te geven:
Elke dag heeft Roy wel krampjes, ik heb de indruk dat het meestal 's avonds is (het hevigst). 's Morgens en 's nachts valt het erg mee.

Hij laat de borst vaak los, boert soms tussendoor (zelf of als ik hem even tussendoor rechtop zet), kucht soms wat en spartelt wat.
Toch houdt hij het wel ruime tijd vol, 20 minuten vaak, het is dus niet zo dat meneer er snel geen zin meer in heeft.

Ik voel altijd duidelijk wanneer de toeschietreflex optreedt, meestal na een minuutje drinken ongeveer, ik merk dan ook verschil in de manier van drinken. (kortere halen als tsr er is).
En ja, als die er is, schiet de melk er behoorlijk hard uit (spuitend!)
en omdat Roy zo vaak loslaat, spuit het regelmatig in zijn gezichtje!!
Ik heb dus altijd een spuugdoekje paraat!
Niet altijd leuk, vooral als ik op bezoek ben ergens (mag me bijna schamen!!!)
Het spugen van Roy valt wel mee, hoewel ik wel de indruk heb dat het de laatste tijd meer is dan een paar weken geleden.
Hij is nu 8 weken oud, de flesvoeding (1x pd.) geef ik al een tijdje niet meer overigens.

Soms kolf ik (vooral de vroege ochendvoeding, na de nacht) de eerste melk er alvast wat uit, zodat ik Roy geen ''last'' heeft van het hevige spuiten en zodat ik een voorraadje melk kan invriezen
én zodat Roy wat meer achtermelk krijgt tijdens die eerste voeding.

Ik hoop dat je wat kunt met mijn antwoorden.

PS Hij slaapt al goed door 's nachts (8 uren achter elkaar)
dus mijn borsten staan 's ochtends behoorlijk op knappen!

Hoi,

Een heftige toeschietreflex kan voor zowel jou als je baby lastig zijn. Door het onrustig drinken en het vele loslaten krijgt de baby veel lucht binnen, wat krampjes kan veroorzaken. Je kunt het drinken aan de borst wat gemakkelijker maken door je baby even van de borst te halen zodra je merkt dat de melk toeschiet. Laat de ergste stroom melk weglopen in bijvoorbeeld een hydrofielluier of een handdoek en leg hem rustig weer aan als je borst niet meer zo lekt. Eventueel kun je een andere voedingshouding toepassen. Bij een heftige toeschietreflex kan de ruglighouding een geschikte houding zijn. Jij ligt dan op je rug en je baby ligt op jouw buik te drinken. Hij moet op deze manier als het ware tegen de zwaartekracht in drinken. Meer informatie over deze en andere voedingshoudingen kun je vinden op borstvoeding.com (even googlen op borstvoeding.com + voedingshoudingen).
Je geeft aan, dat je zoontje inmiddels doorslaapt. Wat fijn joh! Qua borstvoeding heeft het tijd nodig om het aanbod op de verminderde vraag af te stemmen. Je lichaam was eraan gewend om een bepaalde hoeveelheid melk aan te maken en moet nu wennen aan de verminderde vraag.

Een heftige toeschietreflex kan een op zichzelf staand probleem zijn, maar het kan ook een symptoom zijn van teveel melk. Herken je jullie situatie in de volgende punten?

Als je baby:
meer dan 300 gram per week aankomt;
veel melk teruggeeft;
veel last van krampjes heeft;
veel en soms groene ontlasting heeft, met witte stukjes onverteerde moedermelk erin.

Als jij:
veel lekt en het gevoel hebt dat je 'barst' van de melk;
vaak last hebt van verstopte melkkanaaltjes en soms zelfs borstontsteking.

Als je baby:
tijdens de voedingen onrustig is aan de borst (verslikken, veel loslaten);
veel hikt en boert (door het verslikken heeft je baby veel last van lucht in zijn buik).

Als jij:
de melk krachtig voelt toeschieten, soms zelfs meerdere keren per voeding (als je je baby dan van de borst haalt, zie je de melk eruit spuiten).

Groetjes van Yvonne, mv Claudia

Hoi Yvonne,

Jazeker ik herken mezelf zeker wel in de tekenen
die jij gaf voor evt. teveel melk. Bijvoorbeeld:

Roy zit qua groei ruim boven het gemiddelde,
groeit zo'n 250 gram per week. Hij geeft steeds vaker
melk terug (de laatste 2 weken vooral merk ik), soms een
hele vloedgolf per ongeluk door een boertje bijv. maar soms
ook  2 mondjes ongeveer.
Boert veel en heeft elke dag wel eens de hik.
Verslikt zich tijdens het drinken erg vaak of boert zelfs tijdens het drinken al, zonder dat ik hem dus van de borst heb gehaald.  Laat veel los van de borst.
Proest en hoest ook vaak.

Ik heb bij mezelf nog geen verstopte melkkanaaltjes ontdekt maar ik weet ook niet hoe ik dat moet voelen? En inderdaad: heb wel steeds het idee dat ik ''op knappen'' sta !! en omdat Roy zoveel loslaat tijdens het drinken, zie ik dat mijn melk er uit spuit!
Dit vang ik dan maar snel op met een hydrofiel luier zodat we niet erg nat worden!

Wat kan ik dan doen aan teveel melk??

Je kunt de hoeveelheid melk terugbrengen door één borst per voeding te geven. Laat je baby zolang drinken als hij zelf wil. Zolang je nog teveel melk hebt, wissel dan enkel na drie uur van borst (dit wordt ook wel blokvoeden genoemd). Als je baby tussendoor nog wil drinken, kun je hem de leegste borst aanbieden.

Verstopte melkkanaaltjes kun je herkennen aan harde plekken/schijven in je borst. Als je deze hebt, kun je deze  tijdens het voeden  zachtjes met een vlakke hand meemasseren in de richting van de tepel of  ze onder een warme douche proberen weg te masseren.

Groetjes van Yvonne, mv Claudia

Hoi Yvonne,

Bedankt!
Dat van die melkkanaaltjes herken ik wel, soms wel
gehad maar dat masseerde ik inderdaad wat weg.

Ik heb nu één borst gedaan en ga dus vanaf nu
elke keer één borst per keer proberen.

Bedankt voor je reacties

Mag ik hier even op inhaken?

Ik heb ook een heftige toeschietreflex, die eigenlijk direct optreed als Lotte gaat drinken. Ze lijkt daar niet zoveel last van te hebben, behalve dat ze natuurlijk snel moet drinken om de stroom bij te houden. Bij mij spuit het er ook meestal uit, zeker als Lotte een tijd niet heeft gedronken (ze slaapt over het algemeen door, soms zelfs wel 10 uur!)

Ze doet af en toe een boertje aan de borst, maar niet vaak en soms heeft ze stukjes in haar ontlasting. Ze lijkt er verder geen last van te hebben en drinkt prima   (uit twee borsten trouwens). Dit kan dan toch geen kwaad? Volgens mij is ze er al aan gewend...
(Lotte is nu 14 weken)

Groetjes,
Marisa

Terug
Bovenaan