voorkeurshouding

Ja alina heeft het ook ik heb een ding waar ik haar tussen leg zo kan ze ook niet omrollen in d,r rugje is t,lang stukje by d,r buikje klein stukje en elke x leg ik het andersom zodat ze elke x in een andere houding ligt

wij hebben hetzelfde als inkelshoes en dit al vanaf de geboorte ligt ze op haar zij om voorkeurshouding te voorkomen.
Nu ligt ze 1 dag op de ene zij en de andere op de andere. in het begin met elke keer naar bed dus na elke voeding op de andere zij.

succes ermee

Lotte ligt ook op haar zij, op haar rug wordt ze steeds wakker. Als je het toch prettiger vindt dat je kindje op de rug ligt zou je een opgerold washandje oid tegen t hoofdje kunnen leggen, zodat het hoofdje niet terug kan draaien. Als ze graag naar het licht kijkt het bedje omdraaien of haar hoofdje op t voeteneind leggen.

Voorkeurshouding is normaal, maar wel zaak om er iets mee te doen. Zoals hierboven beschreven op zij leggen middels rolletje of zijligkussen. Officieel mag dit alleen ondertoezicht, bijvoorbeeld in de box of kinderwagen. Dit ivm wiegendood-protocol. Baby's moeten 3-5 keer per dag 5 minuten op hun buik liggen. Daarnaast zijn er wat handige tips om de niet-voorkeurskant te stimuleren. Andere kant op het voorschoonkussen leggen zodat de baby met de niet-voorkeurskant naar jou kan kijken. Dit geldt ook voor het geven van het flesje. CB heeft folders hierover. Mocht de voorkeurshouding echt neigen naar een afplatting is het zinvol om snel (liefst met 3 maanden) naar de kinderfysio te gaan om te oefenen.

Idd volgens het wiegendood protocol mag ze niet alleen op haar zij.
Wij hebben dit vanaf de geboorte gedaan om o.a voorkeurshouding te voorkomen.
Bij de kraamzorg moest ik mijn handtekening zetten dat we dat deden en dat het onze eigen verantwoordelijkheid was. oke is goed het buro blijft erover zeuren (vinden wij) dat ze op haar rug moet en vanwege kans op wiegendood.
Terwijl vanuit het ziekenhuis de baby's op hun zij liggen en dat adviseren ze daar ook.
Dus lekker dubbel allemaal.

Wij zijn van mening dat wiegendood niet voorkomen word door de kleine op de rug te leggen en dat het risico net zo groot is of ze nou op haar zij of rug ligt.

Maar goed iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt.

De meeste afplatting ontstaat in de eerste 3 maanden. dan is de schedel het zachtst. Ik zou dus gelijk actie ondernemen en een zijligkussen kopen. Ook zou ik ook even fysio aanvragen om oefeningen te kunnen doen.
Hier ook een zijligkussen tot 5 maanden gebruikt. Sven begon al aardig af te platten. Ondanks de oefeningen bleef hij een voorkeur voor rechts houden. Het zijligkussen mocht hij ook gewoon in het ziekenhuis gebruiken en ik hoefde echt geen handtekening te zetten. Wel legden wij Sven na de laatste voeding van 23 uur op de rug.

Dus gelijk aanschaffen zo'n ding, ze zijn ook op marktplaats wel 2e hands te krijgen. Een redressiehelm is ook geen gezicht... je kunt er iets aan doen...

Terug
Bovenaan