voorkeushouding

mijn zoontje van 5 maanden krijgt nu fysiotherapie omdat hij een duidelijke voorkeur heeft naar rechts, mocht deze fysio niet het resultaat opleveren wat we willen ( dat het hoofdje weer mooi rond word) dan moet hij een helmpje die hij dan 23 uur per dag op moet (werd mij verteld)
zijn er mensen die ook een kindje hebben met voorkeurshouding?en wat doen jullie daar aan?
 
Hoi Sandra,

Joh, ik schrik daar best wel van! Een helmpje en fysio? Onze zoon is 10 weken en heeft een voorkeur voor links. Het CB had al gezegd dat we er voor moeten zorgen dat hij dus meer op de andere helft ligt (met voeden, slapen en aankleden etc.) maar dat is nog niet zo makkelijk. Hij draait constant weer terug. Dus echt tips heb ik niet voor je. Ik hoop dat het bij jullie niet zover hoeft te komen dat hij een helm ophoeft (bij ons ook niet uiteraard!).

Heel veel succes!

Groetjes,
Rosanne
 
onze zoon is 15 weken en heeft ook een voorkeurshouding. Wij gebruiken een "baby-sleep" te koop bij Prenatal. Dat zijn twee schuimrubber blokken aan elkaar waar de baby tussen moet liggen op z'n ene zij. Hij slaapt dus op z'n zij (juist die kant op die hij niet leuk vind) en door het blok in z'n rug kan hij niet draaien en door het blok tegen z'n buik kan hij niet per ongeluk op z'n buik rollen. Werkt perfect. Hij heeft er helemaal geen hekel aan en volgens mij helpt het ook al.
 
Het enige wat je thuis kan doen is de oefeningen die je van de fisyo krijgt en voeden op de "slechte"kant. En bv een speeltje aan de kant die gestimuleerd moet worden te leggen. Soms helpt het ook om het bedje te draaien zodat de ene kant heel saai is en de kant om te stimuleren heel interesant.

Een helpje is vervelender voor de ouders. Kinderen wennen er heel snel aan.
Ik heb alleen de ervaring van andere kinderen op het werk. En echt het resultaat is al snel te zien.

Heel veel succes
 
Mijn dochter had dat in het begin ook erg...aan een kant is haar hoofdje ook een beetje afgeplat...Maar het was ineens over, van de een op de andere dag lag ze op beide kanten...Dus laat je niet te bang maken door het CB maar zie het een poos aan je hebt zelf immers ook een voorkeurshouding om te slapen toch?? En nu zie je nog dat het hoofdje iets afgeplat is maar als haar haartjes straks gaan groeien zie je het volgens mij niet meer...Succes
 
Hoi Sandra,

Mijn zoontje had in het begin ook een voorkeurshouding. Hij had ook het kiss-syndroom. Ik ben met hem naar fysio en manuela therapie geweest. Ook had ik een baby-sleep zoals de anonieme persoon hierboven zegt. Dat is echt perfect!!!! Verder moest ik iedere dag meerdere keren oefeningen met hem doen wat ik dus ook deed. Inmiddels wordt hij over 2 weken 1 jaar en er is helemaal niets meer aan de hand. Hij heeft een heel mooi rond koppie gekregen. Ik hoop voor je dat je hier wat aan hebt.

Sterkte en succes!

Nanda
 
Daar ben ik nog even. Ik heb even op de doos gekeken van de baby-sleep. Hij is goed voor kinderen van 0 tot 6 maanden. Ik hoop dus dat je er nog wat aan hebt. Maar misschien kan je zelf iets van handdoeken oprollen ofzo??

Succes!
Nanda
 
Mijn zoontje had ook een voorkeurshouding, maar na fysiotherapie oefeningen herstelde dit snel hoor. Ook het afgeplatte van zijn hoofdje is weer deels hersteld. Maar helemaal herstellen doet dat nu niet meer (hij is nu 14 maanden). Nu is het niet heel erg te zien en ik zit er dan ook niet mee. Maar als het echt erg te zien is is een helmpje soms toch wel de oplossing. Maar doe nu eerst maar die oefeningen, dat hielp bij ons echt heel goed. En je kunt zelf ook veel doen door bv de speeltjes in de box of boven het bed aan de andere kant te hangen. En bij de babygym de speeltjes aan een kant weg te halen. Daardoor word je kind gedwongen die andere (niet voorkeurs) kant op te kijken. Succes ermee.
 
Terug
Bovenaan