Voorlopen op ontwikkeling/ hoogbegaafd

Onze dochter is er een beetje vroeg bij. Op het consultatiebureau wordt ons geadviseerd haar te laten testen. Dit hebben we in eerste instantie niet gedaan, omdat we denken dat het niet goed is als je kind van nog geen drie al een stempel/label opgeplakt krijgt.

Ondertussen wordt er nu op het kinderdagverblijf (op initiatief van het KDV) een heel programma in elkaar geflanst omdat ze zich verveeld.

Klinkt leuk, maar eigenlijk gewoon erg onduidelijk. Wie kan er ervaringen delen, wat moet je vooral niet doen en wat vooral wel? (Moet/mag ze misschien eerder naar de basisschool of iets dergelijks?).

Alvast bedankt!

Een bezorgde pappa
 
Dag bezorgde papa,

Ik kan je geen adviezen geven hoe je ermee moet omgaan.

Het enige advies wat ik je kan geven is, dat je   moet luisteren naar je kind. Wat geeft zij zelf aan. Als ze zich verveelt geeft dat aan dat ze meer in haar ontwikkeling wilt. Neem dit in stapjes en ga met je kind mee. Zij zal zelf op een gegeven moment aangeven of ze het wel of niet leuk vind.

Groeten,
Sanne
 
Hoi,

Luisteren naar je kind is in dit geval inderdaad erg belangrijk. Je geeft aan dat ze op het cognitieve vlak ( verstandelijk) verder is dan haar leeftijdsgenootjes, en dat er een programma inelkaar wordt gezet om haar meer tegemoet te komen. Zolang ze het leuk vindt is daar niks mis mee.

Hou er echter wel rekening mee dat ze waarschijnlijk  op het sociale vlak wel helemaal niet zo ver is. Door haar eerder op de basisschool te zetten kan dit een probleem gaan vormen omdat de omgang met andere leeftijdsgenootjes toch nog erg ingewikkeld kan zijn voor haar. Blijf hierop letten, sociale omgang met andere mensen vormt een basis in het aangaan van vriendschappen en relaties op latere leeftijd.   Dus zorg dat hier ook op wordt gelet.

Groetjes Hansje
 
Hallo bezorgde pappa!

Ons mannetje (nu 3,5) is ook best ver - met cijfers... hij kan al geruime tijd '3-cijferig' tellen (dus in theorie tot 999) en ziet overal en in alles cijfers en getallen. Hij maakt combinaties, 'telt af', hij onthoud leeftijden, huisnummers, en ga zo maar door.
Met 2,5 jaar kende hij ook al alle kleuren en met vormen heeft hij ook geen moeite (de 6-hoek is nog wat lastig... ;-) )

In het KDV was dit ook al opgevallen. Daar werd voorgesteld, hem een keer door een pedagoge te laten observeren. Dit is inmiddels gebeurd - het verslag krijgen we volgende week, maar de pedagoge zei nu al tegen de leidsters dat ze al veel had gezien, maar zoiets nog nooit.

Ik ben er ook op tegen, zo'n klein mannetje op die leeftijd  al een stempel op te drukken. Ik zit daar ook niet echt op te wachten. Maar te negeren valt dit ook niet. Ik wil hem straks als hij 4 wordt liever gelijk naar de juiste school sturen (als dit nodig zou zijn!), dan de eerste jaren alleen maar problemen met hem krijgen omdat hij zogenaamd 'lui, dom en ongeinteresseert' is.

Uli
 
Hallo,
Ons ventje van 3 jaar en 2 maanden ligt ook voor op leeftijdgenoten (cijfers, letters, klokkijken enz.) Op de KDV is dit ook aangegeven maar we hebben gezamelijk besloten nog geen testjes ofzo te doen. Hij speelt nog lekker en verveelt zich niet. Wel houden ze het in de gaten.
 
Hallo,
Wij hebben twee hoog-intelligente kinderen en zijn erg blij dat we hen op 3-jarige leeftijd hebben laten testen. Zodoende hebben we een school kunnen zoeken, die ervaring had met hoog-intelligente kinderen en die het als een uitdaging ziet om onze meiden te begleiden. Met de oudste hebben we een afwachtende houding gehad; eerst zien dan geloven en zij liep compleet vast in haar sociale ontwikkleing, omdat zij aansluiting zocht met oudere kinderen die haar denkwijze konden volgen. Zij kon duidelijk niets met leeftijdsgenootjes.
Er zijn een aantal goede sites om jullie te informeren en oudervereniging Pharos kan ook meer informatie geven.
Eva
 
Ik hoop dat ik nu niemand tegen het hoofd stoot maar mi kan een kind van 2 nog niet "voorlopen". Het ene kind doet het beter dan het andere kind op de leeftijd tussen 2 en 3.

Ik zou idd geen stempel plakken op je kind. Daar heeft ze alleen maar last van.
Mijn zoontje verveeld zich ook snel op de wat makkelijkere dingen maar loopt echt niet voor op zijn ontwikkeling. Waak daarvoor want het kan ook een vals signaal zijn.
Hoogbegaafdheid is nogal wat. Ik denk dat je dat pas ziet als ze eenmaal op de basisschool zitten.

Als ouder denk je namelijk nogal snel dat je kind voorloopt op andere.
 
Zelf was ik ook altijd tegen op je kind zo jong te laten testen. Maar nu ik zelf een kindje heb wat flink voorloopt, willen we haar ook laten observeren. Testen vind ik heel negatief klinken, liever zeg ik observeren. Want het is niet zo dat een kind vanalles moet bij zo'n test. Het gaat spelender wijs en kinderen worden al spelend geobserveerd en daar kun je een hoop uit opmaken.
Als iemand zegt dat je een kindje niet kan voorlopen, dat kan wel degelijk. Soms stagneerd het als ze een jaar of 4 zijn, maar meestal weet/zie (voel) je als ouders maar al te goed als je kindje anders is als andere. Als het KDV dit ook aangeeft kun je ervan uit gaan dat het ook zo is, ze zijn iets professioneler als ouders. Ze hebben andere kinderen waarmee ze kunnen vergelijken ed.

Op zich zitten er voor- en nadelen aan om je kindje nu al te laten observeren. Voordeel is dat je een school kunt uitkiezen die ook wil en kan investeren in kindjes met een rugzak (zoals dat nu heet). Want als blijkt dat school er niet veel aan doet en je kindje dag in dag uit met tegezin naar school gaat en dat 2 jaar lang, is echt erg voor je kindje. Beter dat je kindje meteen op zijn/haar plek zit.
Nadeel kan zijn dat je kindje een stempel krijgt opgedrukt, maar het is maar net hoe je dat zelf ziet.

Ik vertel ook niet aan mensen in mijn omgeving dat er iets is met mijn dochter. Ze komen er vanzelf wel achter en ik wil dat ze haar zien als mijn dochter en niet als een probleemkindje. Wel stuur ik als ik zie dat ze haar beter op een andere manier kunnen benaderen als dat ze doen.

Er is een hoop over te zeggen, maar ik laat het hier even bij.

Groetjes!
 
Terug
Bovenaan