Voorlopen op ontwikkeling/ hoogbegaafd

Hoi hoi

Ik reageer zowel als onderwijzeres als ouder.
Een feit is dat een kind onder de 6 jaar heel lastig te testen is. Pas vanaf een jaar of 6 á 7 kun je een kind 'betrouwbaar' laten testen.
Het is wel heel bijzonder als een kind op 3-jarige leeftijd al kan klokkijken en/of als vaardigheden beheerst van een 4/5 jarige. Dus ik denk dat je in sommige 'gevallen' wel al voortekenen ziet.
Heel vaak blijkt echter, dat deze kinderen niet hoogbegaafd zijn, maar gewoon wat slimmer als gemiddeld. Dat wil niet zeggen dat je deze kinderen maar gewoon met de 'middenmoot' mee moet laten doen (op school). Zeker niet! Vaak blinken ze gewoon in bepaalde gebieden uit.
Echter, sociaal/emotioneel gezien lopen ze vaak behoorlijk achter... dit is écht een handicap! Vergis je niet! (dan heb ik het ook over de hoogbegaafden, de 'slimmeren' lopen soms ook wel achter, maar dat is niet heel opvallend).
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je als ouder de signalen oppikt of je kind wel of niet gelukkig is.
Als er geen opvallende signalen zijn, zou ik er thuis en op school ook niks mee doen. Als je kind écht ongelukkig is, dan moet je verder kijken.
Lijkt me erg moeillijk!, iedereen wil tenslotte het beste voor zijn kind toch?

Succes!
 
Terug
Bovenaan