voorraad borstvoeding aanleggen lukt niet. Precies genoeg melk voor baby . . .

Mijn zoontje van 3,5 maand geef ik borstvoeding, wat prima gaat. Ik ben ook van plan om het nog even vol te houden. Nu ik deze periode bijna dagelijks thuis ben geweest heb ik weer zin om zo af en toe de deur uit te gaan. We hebben al met flesjes geoefend en hij drinkt daar goed uit. Alleen heb ik maar twee voedingen in de vriezer. Ik merk, dat het mij zoveel moeite/energie kost om een voorraad aan te leggen. Als mijn zoontje gedronken heeft en ik wil de rest nog afkolven, zit er niet meer dan 10/20 cc in. Je begrijpt, dat het een eeuwigheid duurt voordat ik 180 cc heb opgespaard. Tussendoor kolven levert ook bijna niets op. Vannacht ging het iets beter door na de nachtvoeding te kolven, maar nog steeds wordt het veel verzamelen. Ik probeer mijn zoontje regelmatig te laten drinken, liefst iets vaker zodat de productie verhoogd wordt, maar het lijkt wel of alles zo goed is afgestemd, dat ik maar weinig 'over' heb. Eigenlijk prima natuurlijk! Hebben jullie tips? Wat is de beste tijd? Hoe kan ik de productie verhogen?

Ik wacht jullie reacties af!

Groetjes van Martine

 
Om je productie te verhogen kan je het beste elke dag rond het zelfde tijdstip kolven.
bijvoorbeeld 's morgens 1 uur na de voeding.

Kolven moet je leren, in het begin krijg je er vaak niet veel uit.
Wat helpt is:
- ontspannen zijn
- kijken naar je baby (of een foto/film van je baby)

Als je elke dag rond dezelfde tijd kolft maakt je lichaam na een paar dagen dan wat meer melk aan.

Ik had vaak 's morgens teveel melk, dan dronk mijn dochter maar uit 1 borst en soms nog een paar slokjes uit de tweede. Ik kolfde dan de tweede borst 's morgens leeg. Zo bleef ik wel teveel houden 's morgens, maar kon ik wel een voorrraadje aanleggen.


Mocht het echt niet lukken dan zou je eens contact op kunnen nemen met een lactatiedeskundige misschien heeft die nog tips.
Ik weet dat er ook een spray is die de melkproductie op gang kan helpen, maar daar heb ik geen ervaring mee. En ik gebruik ook niet graag dat soort hulpmiddelen, maar misschien kan het jou wel helpen.
Verder heb ik wel eens gehoord van borstvoedingsthee, volgens mij zit daar anijs is, die de productie zou stimuleren. Ook daar heb ik geen ervaring mee, maar misschien kan je er eens informatie over opzoeken.
 
Idd net als wat DeeDee zegt. 's-ochtends heb je het meeste melk.
En op een vast tijdstip kolven, zo raken je borsten gewend aan het melk geven op dat tijdstip.

succes
Pauline
 
Ik had hetzelfde probleem en ik heb het nooit opgelost gekregen.
M'n dochter dronk gewoon altijd allebei de borsten leeg. Sja, weinig aan te doen, denk ik.
Ik gaf gewoon fles-voeding en dan kolfde ik wel op dat tijdstip. Dat ging dan weer wel de vriezer in, dus zo kreeg ik ook een voorraadje.
 
Hoi,

Ik heb ook altijd moeite gehad met kolven, er zijn al verschillende tips naar voren gekomen, zoals idd elke dag op dezelfde momenten kolven bij voorkeur in de ochtend.
Of je zou een aantal dagen een half uur na de voeding kunnen kolven, dan krijg je hetzelfde effect als bij een sprongetje(regeldagen)
Je zou evt ook eens kunnen bellen met een borstvoedingsorganisatie of je vraag kunnen stellen op borstvoedingsforum.nl
Wil je op je werk de voedingen die je mist gaan kolven? Zo ja dan heb je geen hele grote voorraad nodig.
Evt kun je ook kunstvoeding geven op die paar momenten dat je er niet bent, als je dan doorgaat met kolven krijg je vanzelf een voorraad.

Succes
 
ik heb altijd het tegenovergestelde gehad. Binnen 2 maanden kon er niets meer in de diepvries!

Je eigen eetgewoonten helpen ook mee. Veel drinken: vul een 1,5 literfles die je aan het einde van de dag leeg moet hebben, naast de gewone drankinnames.
Verder produkten eten die voedzaam zijn en energie geven zoals appelstroop, biefstuk, spinazie.
BV kost veel energie.

Succes
 
Ik heb het zelfde probleem, in het begin ging het harstikke goed, maar nu ineens niet meer. Ik wil ook een voorraadje aanleggen voor als ik straks ga werken, maar het gaat niet meer, ik krijg er 's morgens niet meer dan 25 cc uit terwijl ik voorheen er 's morgen bijna 120 cc uithaalde.
Het cb heeft mij aangeraarden als ik echt een voorraad wou maken dat ik 1 voeding (bij voorkeur de ochtendvoeding) kon vervangen voor fles voeding, ik wil dat wel proberen, maar heb nu geen idee wat en hoeveel ik moet geven en hoe gaat dat dan met de vitamines?? Mijn mannetje is nu 2 maanden dus moet ook vitamine K nog even.
de verpleegkundige had mij eerst geadviseerd na iedere voeding te kolven, dat heeft bij even gewerkt maar t liep heel snel terug omdat ik niet na iedere voeding kon kolven.
Ben benieuwd naar nog meer tips en reacties!
 
Ik vind 1 keer flesvoeding geven een heel slecht advies.
De meeste mensen kolven minder dan dat het kindje drinkt. Dus als jij een flesvoeding gaat geven en op dat moment kolft, dan denkt je lichaam dat er op daqt moment minder melk nodig is en gaat dus na een aantal keer minder melk aanmaken op dat moment en dan ben je nog verder van huis.

Je hebt niet heel veel voorraad nodig als je werkt. Eigenlijk maar genoeg voor 1 dag.
Ik kolfde 4x op een dag als mijn dochter 3x dronk.
Wat ik maandag kolfde kreeg zij dinsdag, wat ik donsdag kolfde kreeg zij woensdag enz.
Op vrijdag deed ik de melk in de diepvries en op maandag kreeg ze ondooide melk. Zo bleef de voorraad in de vriezer ook vers.

Elke ochtend op hetzelfde tijdstip kolven en je zo goed mogelijk ontspannen en bijvoorkeur kijken naar je kind of naar een foto/filmpje.
Verder goed voor jezelf zorgen, voldoende drinken, gezond eten en voldoende rust nemen.
 
Terug
Bovenaan