voors en tegens 1e en 2e dicht op elkaar

Hallo allemaal!

Ioannis is van feb.'05 Billy van nov.'06 en Domenikos van sep.'08, mijn jochies...
Tussen de 1ste en 2de 21mnd en tussen de 2de en 3de 22mnd.
Vrij kort achter elkaar dus. Hier mijn ervaringen, maarja, voor iedereen is t toch anders...
De voordelen: Ze kunnen heerlijk samen spelen dezelfde 'interesses' samen ontdekken, dat is prachtig om te zien. Ze kunnen elkaar bezig houden.  Luiers verschonen 'routine' gaat supersnel.  (de oudste is al een tijd luiervrij maar   een    tijd  had ik dezelfde luiers voor de oudste 2)
Je wordt echt een berekende organisator om t jezelf makkelijker te maken. Een tandem/dubbele kinderwagen en je blijft mobiel.  
De nadelen: Je hebt t vaak druk, heel druk omdat de kleintjes je echt nodig hebben. Je kunt niet zeggen nu ff niet. Maar zoals ik al zei je wordt echt handig in tijd maken!

Ik ben soms echt moe maar als ik ze samen zie spelen dan smelt ik vaak en krijg ik  een energiekick. Samengevat, ik/we wilden graag kinderen en ik ben erg blij dat ik ze heb. Ik vind t heel erg voor ongewenst kinderlozen. Ik ben bijna 38 dus ik had ook niet langer moeten wachten.  

groetjes,Priscilla

leuk dat iedereen zo zn eigen ideeen heeft he.

Zelf heb ik nog maar 1 van 61/2 maand dus geen tips..

maar wij wachtten iig tot isra 1 jaar is...je weet nooit hoe je zwangerschap bavalling of baby is..dan ook niet hoor maar t geeft ons een zekerder gevoel als ze dan iets ouder is...heb zelf nu een spiraal omdat ik niet aan de pil kon ivm bv, tenminste niet alle pillen en dit is nu wel heel veilig:D

ik moet zeggen dat ik ook veel gezinnen zie waar de kindjes maar krap anderhalf jaar schelen, gaat ook heel goed hoor en die spelen veel met elkaar.

Toch denk ik dat voor alles wat te zeggen valt, als je kinderen 3 jaar schelen kunnen ze ook wel met elkaar optekken is mijn mening...

succes met jullie beslissing

hoi quinta

bij ons zit er heel wat meer leeftijdsverschil tussen,
ik heb een dochter die is 6 jaar en nu een zoontje van 6 maanden,
dit is door omstandigheden gekomen,
was namelijk nog heel jong toen de eerste geboren is (21) en we wouden eerst de boel goed op orde hebben, en toen huilde ze ook nog 24 uur pd dus ik heb daardoor ook heel erg lang getwijfeld of ik wel een tweede wilde.
toen ze 5 was en wij alles goed op de rit hadden,
hebben we besloten om toch voor een tweede te gaan en dat was eigelijk heel erg snel,

en ik moet eerlijk zeggen dat ik het echt heerlijk vind,
als mijn dochtetje naar school is heb ik alle tijd voor mijn kleine mannetje en als ze uit school is om 15.15 slaapt hij en is er even alle aandacht voor haar,
ze spelen ook heel leuk samen en ze zit in groep 3 en kan nu een beetje lezen en zit hem elke keer voor te lezen heel lief.
sorry ik draaf een beetje door maar ik geniet echt elke dag van ze.
wat ik nog wel effe kwijt wil is dat ik heel erg bang was dat ze jaloers zou worden maar dat is ze absoluut niet ik denk dat dat ook wel aan ons ligt.
probeer haar overal bij te betrekken.

groetjes mascha

Hoi hier ook een trotse moeder van een zoon van bijna 4 en een dochter van bijna 6  maanden. Bij ons schelen ze net geen 3 1/2 jaar. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het een genot vond toen ik zwanger was dat mijn zoontje zoveel al zelf kon. Zelf de trap op lopen, niet meer hoeven te verschonen en elke keer op de commode te hoeven tillen.
Hij is in een ander bed gaan slapen en ook daar kan hij zelf in. Het is wel makkelijk dat jekind het je lichamelijk niet zwaarder maakt dan je het al hebt, want een tweede zwangerschap is zwaarder dan een eerste omdat je dan nog geen kind hebt om voor te zorgen.

Ik weet van mijn buurvrouw ( kinderen schelen 15 maanden) dat zij echt geen tijd heeft voor zichzelf. En zij heeft voor haar gevoel te weinig tijd voor de oudste gehad. Toen hij ging lopen en leuke dingen begon te doen ( en je hebt dan echt het gevoel dat je te weinig handen hebt) toen was zij hoogzwanger van de tweede. En zo'n kleintje weet niet wat het is om te wachten en ga zo maar verder.
Zij zou in ieder geval nooit meer haar kinderen zo kort op elkaar willen hebben. In het begin spelen ze toch nog niet samen, daar zijn ze nog te klein voor. En als ze de leeftijd hebben van echt met elkaar spelen dan gaan ze alweer bijna naar school.

Maar iedereen moet voor zichzelf uitmaken of je in die stress wil komen. Wij wouden dat absoluut niet.

Succes allemaal met jullie keuze, ik ga eerst weer even uitzwangeren voor er weer voor de echt geknutseld gaat worden. Wil weer lekker genieten van de vele stappen die ze nemen in de eerste twee jaar.

hoi!

Ik denk dat je ervaringen met je eerste kindje ook erg meetelt in je beslissing. Ons mannetje is altijd een makkelijke baby geweest en ik had een geweldige zwangerschap. Ons ventje is nu 8 maanden en we gaan nu voor een tweede kindje.
Een vriendin van mij heeft een kindje wat 's nachts veel spookt en het eten en drinken is altijd al slecht gegaan. Zij hebben veel meer zorgen en wachten begrijpelijk ook nog even met een tweede. Ook je leefomgeving telt mee denk ik. Hoe zit je met je werk. Of ben je fulltime moeder. Nou ja... zo zijn er nog wel meer redenen om op te noemen.
Wij hebben in ieder geval wel zin in een tweede zwangerschap en kindje!

liefs J-T

Hoi,

Tussen onze kinderen zit 20 maanden en ik vind het best pittig moet ik zeggen. Onze jongste is geen makkelijke baby, hij is erg onrustig en heeft een koemelkallergie daarnaast wil hij meer dan dat hij kan en dat maakt hem een behoorlijke gefrustreerde baby. Onze oudste is makkelijk en totaal niet jaloers op zijn broertje, sterker nog hij is stapelgek op hem en dat is erg leuk! De voordelen van de kinderen snel op elkaar is dat ze qua leeftijd veel aan elkaar hebben, ze gaan straks vrij snel achter elkaar naar school, ik doe ze tegelijk op zwemles, je zit geen jaren in de babyspullen, flesjes, gebroken nachten, luiers etc. Ik vind het nu razend druk, wat mama uit Kreta ook al schreef, je hebt amper tijd voor jezelf, kunt idd niet zeggen nu even niet, je bent constant moe, en je bent 24/7 aan het zorgen. Een dagje winkelen, even lekker naar de kapper, kleine dingetjes die nu ineens niet zo makkelijk  meer gaan en  ja dat vind ik wel eens moeilijk maar als ik zie hoe veel plezier de jongens samen hebben dan weet ik ook weer waar ik het allemaal voor doe!  En het is gewoon zo leuk als ze bijvoorbeeld samen zitten te geinen achterin de auto tijdens een ritje.  Je moet gewoon je hart volgen, als er ruimte voor een 2e kind is moet je er gewoon voor gaan en je weet ook nooit hoe snel  je weer zwanger raakt voor hetzelfde geld duurt het een jaar of nog langer dus plannen kun je het toch niet.  

Groetjes,

Puk  

Hoi,

leuk onderwerp, want dit is voor iedereen zo'n eigen ervaring, en zeker een eigen mening.

Maar die van mij: Erikjan en Idamirthe schelen 20 maanden, ik vind het echt super. Ik wilde een 'gat'vanm ongeveer 2 jaar, en bij Idamirthe was het meteen raak (bij Erikjan ook) en dus werden het 20 maanden. Erikjan snapte het krijgen van een zusje niet echt, maar ook het jaloers zijn niet, dus dat ging allemaal prima. Als ik zie hoe ze elkaar vermaken geniet ik ontzettend van. Hij kan haar een boekje 'voorlezen', haar een speeltje geven een koekje oprapen, enz. En zij kijt naar hem, lacht om hem, enz. Super!!!!! Tuurlijk zou dit ook zo zijn als Erikjan wat ouder zijn geweest, dan kunnen ze ook samen spelen. Maar als Idamirthe straks wat ouder is, is Erikjan nog niet naar school, en dan ik lekker samen met ze leuke dingen doen, als zwemmen, dierentuin, speeltuin, buiten spelen, fietsen, noem maar op. Nu doe ik dat ook al wel, maar kan Idamirthe natuuurlijk nog een stuk minder. Maar omdat ze dicht op elkaar zitten hebben ze veelal dezelfde interesses, speelgoed, enz. Dus ze hebben echt wat aan elkaar en niet alleen met elkaar. Dat zul je later ook merken als je op vakantie gaat, of weggaat. Alletwee vinden ze dan een ballebak geweldig, en later dit en weer later dat. Als je een aantal jaren tussen je kinderen hebt, en dan heb ik het over 5 of meer, wordt het verschil in interesse groter. Dat heb je natuurlijk ook als je meer dan twee kinderen hebt, tussen de eerste en de laatste. Dat was bij ons ook zo. Mijn jongeste zusje wilde dan naar de speeltuin, terwijl ik liever naar Walibi ging ofzo, maar dat kon dan weer niet, want daar was zij te klein voor, enz. En ik denk dat wij dat minder zullen hebben met 20 maanden ertussen.......
En die bekende tropenjaren nu?? Ik ken ze niet. Ik vind het absoluut niet druk, heb zeker tijd voor mezelf, enz. Het leven is voor mij echt niet alleen opruimen, poep ruimen, monden voeren, enz. Maar zeker ook genieten van deze twee, lekker met ze iets doen, en tijd voor mezelf hebben!

Janine

Bij ons zit er 2 jaar tussen en dit vind ik al vrij druk. Onze jongste slaapt niet door en onze oudste vraagt veel aandacht. Het eerste half jaar was het ook een echte peuterpuber. Ik vond het heftiger dan ik had gedacht. Ik zou er ook zeker niet minder tijd tussen willen hebben.

O en een 2e zwangerschap vond ik een veel grotere belasting op je lichaam. Onze oudste kon al heel veel zelf. Op de kinderstoel klimmen, traplopen etc. Maar ik had heel veel last van bekkenklachten, terwijl ik dat bij de oudste totaal niet heb gehad.

Terug
Bovenaan