Voorstellen en meteen een vraag.

Hoi allemaal!
Nieuw op het forum terwijl ik al wel een hele tijd op deze site kom voor de handige informatie. Ik ben Nelie, 29 jaar en nu 27 weken zwanger van ons eerste kindje. Allemaal super spannend natuurlijk en daarom ook veel aan het lezen en uitzoeken over het hele "gebeuren". Tot nu toe verloopt eigenlijk alles heel goed met de zwangerschap op de nodige kwaaltjes na natuurlijk (niet kunnen slapen, pijnlijke knieen en super lage bloeddruk)

Ik zit eigenlijk met een vraag die ik jullie graag wil voorleggen omdat ik erg benieuwd ben hoe dit bij jullie gaat. Ik heb namelijk nog steeds niet een erg fijn/vertrouwd gevoel bij de verloskundige. Ik ga naar een vrij grote praktijk met vier verschillende versloskundigen die elkaar afwisselen. Tot nu toe heb ik ze allemaal 1 keer gezien maar voel me er nog niet goed bij. Mijn verwachtingen waren denk ik anders van de bezoekjes. Ik had verwacht meer informatie te krijgen over het verloop van de zwangerschap, informatie over de ontwikkeling van het kindje en praktische tips. Dit alles is eigenlijk niet aan de orde. Er word snel gevraagd of ik vragen heb, bloeddruk word gemeten en hartje word geluisterd. Nu is het natuurlijk zo dat ik zelf ook meer zou kunnen vragen maar ik ben een uitzoeker en kan mijn vragen meestal niet zo lang bewaren zonder het zelf al te hebben uitgezocht. Ik merk dat ik het alleen fijn had gevonden als er meer initiatief vanuit de verloskundigen zelf was gekomen. Tot nu toe is eigenlijk deze site de grootste informatie bron over de ontwikkeling van mijn kindje. In ieder geval kan ik me nog niet voorstellen dat er straks iemand van hun mij moet gaan helpen met de bevalling. Daarom ook de twijfel om te gaan kijken naar een andere praktijk.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie het bezoek aan de verloskundige ervaren. Verloopt het bij jullie ook allemaal zo of geven ze juist het gene wat ik erg mis? Want als het overal ongeveer het zelfde is hoef ik natuurlijk niet de laatste weken nog te veranderen van verloskundige.

Heel verhaal geworden zo en ik zie graag jullie reacties!

Groetjes Nelie

Hoi Nelie,

Ik heb precies hetzelfde als jij!! Ik ga alleen naar een mini-praktijkje die echt afstamt van het jaar nul. Ik heb iedere keer dezelfde VK, maar voel me een beetje onbehaaglijk en heb ook altijd het gevoel dat ik zo'n beetje de deur uitgewerkt wordt. Elke afspraak duurt zo'n 5 à 10 minuten en inderdaad, ze vraagt of ik vragen heb, meet mijn bloeddruk op en luistert naar het hartje. Daarnaast bijna geen uitleg, maar ja, ik ben ook een uitzoeker.

Ook hoor ik van veel vrouwen hier dat ze ook een groeiecho krijgen, dus ik begon erover bij mijn VK. "Nee, daar doen wij niet aan.. zo ver zijn wij nog niet." Nou, lekker dan... Dus maar een pretecho gedaan, was ook leuk hoor, daar niet van. Hoe is dat bij jouw VK-praktijk?

Ikzelf heb ook meerdere malen gedacht aan het veranderen van VK. Aan het begin van mijn zwangerschap woonde ik nog in Arnhem, toen kon ik daar nog naar de VK. Super fijn was die! Ze hadden daar zelf een echo-apparaat, namen ruim de tijd voor je, deden je op gemak stellen. Toen ik verhuisde in mijn derde maand, werd ik gedwongen om naar een andere VK te gaan. Baal er nog steeds van.

Heb de laatste tijd erg last van mijn astma, ben naar de spoedeisende hulp geweest in het ziekenhuis tot meerdere malen toe, en het lijkt mijn VK niets te doen. Terwijl ik soms lees dat vrouwen al vrij snel voor sommige klachten een echo krijgen. Maarja, ik zeur maar niet, alles verloopt verder goed (zo ver ik weet dan).

Dusja, vind het lastig om een tip te geven. Het is inderdaad nog 1 trimester... Ik weet het zelf ook niet.. lastig, lastig!

In elk geval, welkom en veel succes in je zwangerschap en met de VK!!

Liefs, Samantha

Ik kom bij een praktijk waar 1 vk zit.
Ze neemt altijd de tijd voor een gesprekje of het nou over werk, voeding onze hond wat dan ook gaat.
Elek keer bloedruk meten en hartje horen maar ook een echo en foto mee naar huis.

Mijn astma is ook in een gesprek gekomen en heeft zij ook opgeschreven dat ik hier medicijnen voor heb. Ze heeft me 2 x door moeten sturen naar de gynocoloog vanwege astma en de medicijnen.
Daar heb ik een groei echo gehad om te kijken hoe het staat met medicijnen en de groei van het kindje.
gelukkig was alles goed. en mag ik gewoon onder controle vallen van de vk. wel heb ik van de gynocoloog een brief gekregen om op medicatie te bevallen in het ziekenhuis.

Morgen heb ik de 2e groei echo omdat deze al sinds november vast stond heb ik er dus 2.
verder elke week een gewone echo.
ik ben dus erg blij en tevreden met mijn vk

Laris

ik moet zeggen zit bij deze die ik heb al sinds mijn eerste zwangerschap. kijk bij ons iz het zo als je vragen hebt mag en kan je ze altijd stellen. hiernemen ze ook de tijd voor. en als er dingen geregeld moeten worden doen ze dat ook. maar het is niet zo dat ze alles uit gaan legge alleen als je het vraagt. maar dat hoeft vn mij ook nietecht. en zoals je zegt er is genoeg info te vinden maar van ervaringen leer je ook weer via dit forum byv

hoi hier ook praktijk met 4 dames

vorige zwangerschap ervoer ik het ook zo, maar je moet echt je mond opendoen!

dit keer wil ik de bevalling beter voorbespreken

maar ik moet wel zeggen dat ze de tijd wel nemen maar ze zien zoveel mensen, jij moet aangeven wat je wilt.

bij ons is de 1e keer ook wat mis gegaan,z e dachten dat we vaker geweest waren, dus alle basisinfo werd overgeslagen. MAar dat is deze keer helemaal goedgegaan hoor

Ik zit bij onze huisartsen die dus ook zwangerschappen begeleiden. Is vrij ouderwets maar wij wonen op een klein dorp waar dit nog gebruikelijk is. Ze zijn hypermodern qua echografie ed. Ik krijg iedere keer dat ik kom een echo en als je wilt krijg je ook iedere keer een cd mee met de foto´s. Ze hebben ook net als bij de gyn een scherm waar ze zelf op kijken en een scherm die boven aan het plafond hangt waar je zelf op kunt kijken. Ook ben je al gauw 20 minuten binnen en zijn ze erg met je begaan. Als je iets echt wilt weten moet je het wel zelf vragen, maar ze leggen ook best veel uit. Ik moet de ene keer bij de mannelijke arts en de andere keer bij de vrouwelijke. Tegen de tijd dat je tegen het einde aankomt krijg je hun mobiele nummer ook al hebben ze geen dienst en kan je ze bellen als de bevalling begint.

HoiHoi,

Welkom en gefeliciteerd als eerste ;)

Tja... ik heb eigenlijk ook hetzelfde... ik ben ook niet 100 % tevereden, maar ik heb me er bij neergelegd....
Ze zijn bij mij altijd veels te laat.. maken soms vreemde opmerkingen waar ik helemaal niets mee kan.. als ik een vraag heb kunnen ze daar soms niets eens op antwoorden, ze vergaten me een verwijsbrief te geven om bloed te laten prikken (en ik ben nu op vakantie dus het moet erna... had het graag van te voren gedaan zodat ik met een gerust hart weg kon gaan, maar helaas).
En zo nog wel een aantal dingetjes.. bij mij zijn er 5 VKs.. dus ook veel afwisseling... heb er nu 4 gehad... waarvan 2 oke en 2 minder..
Ik zat zo te twijflen om ergens anders te gaan.. maar dacht aan de andere kant.. misschien ben ik wel precies.. en om nou nog te wisselen had ik zo van ja.. je moet egrens anders ook weer wennen aan meerdere gezichten en of dat nou super gaat weet je ook niet.. bij ons in de stad zitten 3 praktijken met allemaal min 4 Vks.. dus ik heb me erbij neergelegd.. ik blijf bij deze en zie wel.. ik ga ervan uit dat ze het kindje kunnen halen en dat ze daar goed in zijn.. verder zie ik ze voorlopig niet meer na 3 maanden ;) Mocht ik me slechter voelen kwa gezondheid, ga ik denk k gewoon naar de huisarts om te vragen of zij het eea na kunnen kijken. Nu voel ik me nog meer dan prima, dus ga er vanuit dat er niets aan de hand is.
Mocht er ooit een 2de kindje komen, dan ga ik nadenken of ik misschien toch ergens anders naar toe ga..

Het enige voordeel bij mijn praktijk is dat het op nog geen 5 min rijden afstand is en dat je ook 'savonds terecht kan.. dus mijn man kan altijd mee :)

Nou meid.. sterkte.. en ik heb zoiets er is overal wel wat.. maar ik heb me er nu echt bij neergelegd.. als je toch je twijfels blijft houden is het misschien verstandig om verder te kijken !

Nog even en je ziet ze niet meer ;) kan je lekker genieten van de kleine :) :)

Succes in ieder geval !

Liefs !

Ik zit in het ziekenhuis bij het kraamhotel. We hebben daar ook verschillende dames en heb ze nu allemaal wel gezien denk ik zo. Normaal is het langs de assistente voor bloeddruk en nieuwe afspraak en dan door naar de vk. Daar kan ik vragen stellen wat ik wil, maar uit zichzelf vertellen ze niet heel veel. Begrijpelijk ook met tig vrouwen op een dag. Nog even hartje luisteren en klaar.
Vandaag had ik wat meer te vragen en nemen ze daar ook de tijd voor.
Groeiecho's doen ze bij ons niet aan, met 12en 20 WK en dat s het. We twijfelen nog over een pretecho. Zolang hoeven we niet meer te wachten en de kleine doet het goed. Daarnaast vinden we het prijzig, wie weet krijgen we het nog als kerstcadeau van opa's en oma's :)

Terug
Bovenaan