Vraag aan de mama's die al een 2e kindje hebben....

Jaja, ik zit zelf erg te twijfelen of we wel aan een 2e kindje zullen beginnen. Een van mijn twijfels is of "we het dan nog kunnen betalen". Nu werk ik zelf namelijk niet en dat bevalt mij prima zo thuis met mijn kleine meid, maar kan dat dan ook nog......?
Dus DE vraag aan jullie is: Is een 2e kindje veel duurder dan wanneer je maar 1 kindje hebt.
Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden!

Wij hebben nu 1 kindje en verwachten de 2e in Mei.
Ik geef graag mijn visie op jou vraag, want in mijn ogen zijn kids niet duur!
Voordat wij een kindje kregen gingen we zo 1 a 2x in de maand stappen, om de week lekker uiteten, zo nu en dan een biosje in de zomer regelmatig een terrasje pikken en alle andere dingen die je veel 'makkelijker' doet zonder kids.... allerlei gezellige dingen waarbij het geld echt uit je zak vliegt!
Nu we een kleine hebben zijn we veel vaker thuis (begrijp me goed, we zouden ook echt niet anders willen!) en houden dus echt dat geld in onze zak!
Ook ik werk niet, mijn man heeft een erg goed betaalde baan waar we heel goed van rond kunnen komen. Als je al krap zit is het misschien een ander verhaal en was je levensstijl voordat je kinderen kreeg ook waarschijnlijk anders dan die van ons....
Maar ik denk wel dat kinderen goedkoper 'worden' naar mate je er meer krijgt, je hoeft niet perse allemaal nieuwe kleertjes te kopen en vaak is eten in de supermarkten in grotere hoeveelheden goedkoper dan kleinere porties.
Natuurlijk komen er ook grote uitgave in de toekomst met elk kindje mee, bijvoorbeeld een studie, rijbewijs e.d. maar daar kan je al vroeg met sparen mee beginnen!
Ik kan niet in jullie portemonnee kijken maar ik denk dat als jullie echt heel graag een 2e kindje willen dat er wel een oplossing is om rond te komen maar de vraag is natuurlijk wat jullie het gelukkigst maakt...!

Succes met jullie 'dilemma'!

Liefs L81

Hoi!!!

Ben nu zwanger van de derde, 12wk....
In ons geval is het zeker 'duur'. Gelukkig is ons huis groot. Een ledikantje geleend, verder wel dingen aangeschaft zoals een duowagen, 2de autostoeltje...
Nu is t hier in Griekenland niet zoals in Nederland, ik bedoel ik betaal gewoon 350euro p maand per kind voor (een super)kdv ma t/m za van mei t/m okt. Dan werk ik ook, nov t/m april ben ik thuismama,m'n man werkt t hele jaar door.
Naar Nederlang vliegen in de winter kost op z'n goedkoopst 300 a 400euro p.p.
vanaf 2jaar betaal je bijna volwassenenprijs!!!! Afgelopen dec. Betaalde ik voor de oudste 30euro minder dan mijn ticket en voor de baby 30euro...
Life is expensive......
Maar ik vind m'n kindjes t allerleukste wat me ooit is overkomen en ik ben dolblij met de derde op komst!!!!   We hebben wat minder te besteden dan voorheen, moeten wel werken, maar we krijgen er zoooooooveeeeeeeel voor terug.....
groetjes,Priscilla

hoi,

Ik heb nog geen tweede dus ik kan eigenlijk niet reageren maar ik hoor wel de verhalen om me heen.
Een tweede kindje is niet dubbel zo duur, maar natuurlijk zijn er best veel extra kosten.
kleren (of ze nu nieuw zijn of tweedehands). Melk. Fruit, groente, het blijft een extra mond die gevuld moet worden.
Eventueel een duowagen, een extra kindzitje. Extra oppasgeld. Een groter vakantiehuisje/caravan/hotelkamer.
Nieuwe babykamer als de oudste nog niet in een groot bed kan.
Je kan het allemaal zo duur maken als je zelf wilt, maar toch.
En dan heb ik het nog maar over het eerste jaar.
Mijn nichtje werkte bij de eerste omdat ze het leuk vond, maar nu bij de tweede kan ze niet eens stoppen met werken.
Alles is afhankelijk van wat je te besteden hebt natuurlijk.
Ik zit in een redelijk luxe positie qua financien dus ik verwacht geen problemen, maar het is heel goed om erover na te denken als je wat krapper zit.

groeten Elke

Hoi,

Ik heb ook heel lang getwijfeld of ik een 2e wilde i.v.m. financiën, nu ben ik al weer 20 weken zwanger van de 2e! Mijn man en ik werken beiden en hebben een aardig inkomen maar toch hakt het dure leven er wel in. Nu moet ik wel heel eerlijk bekennen dat we niet bezuinigen op boodschappen en kleding want dat kunnen we gewoon niet, daarintegen gaan we veel minder weg dan voorheen toen we nog kinderloos waren dus houden we idd wel weer geld over. Nu met één kind bleef er ook nog voldoende geld over om eens uit eten te gaan of spullen te kopen daarnaast spaar ik € 400,= per maand en dat blijf ik ook doen als de 2e wordt geboren. Ik heb de kinderopvang al geregeld en voor de 2e betaal je heel wat minder dan voor 1 kind heb ik al gezien dus dat is weer een pluspunt, over een paar weken zal ik werkloos zijn en dat is financieel wel weer een enorme tegenvaller en daar zie ik ook best tegenop mede omdat ik tijdens mijn zwangerschap zeer waarschijnlijk geen nieuwe baan zal gaan vinden en dus een paar maanden behoorlijk zal moeten inleveren! Ik denk altijd maar er zijn zat mensen die het veel minder hebben en ook meerdere kinderen hebben en die redden het ook dus wij zullen het ook wel weer redden. In ons geval hebben wij straks een luxe probleem maar goed ik wil na de bevalling toch wel weer graag aan de bak want 5 dagen per week thuis zitten is niet echt mijn ding!

Groetjes en suc6 met je keuze!

Puk  

Hoi!
Ook bij ons is de tweede onderweg en eigenlijk maak ik me niet zo onwijs druk over de financiele kant. Niet dat we bijster ruim in ons geld zitten; mijn salaris gaat op aan vaste lasten (1600 euro ongeveer) en dan blijft de uitkering van m'n man over (800 euro). Feit dat m'n man nu in een uitkering zit spaart bij ons wel mooi kdv- of oppaskosten uit!
En verder zie ik het ook een beetje als plussen en minnen; tuurlijk moet de kleine straks weer dure Hypoallergene flesvoeding (a 15 euro per pak), maar Lara gebruikt dat al sinds een half jaar niet meer. Dus die eet nu een stuk goedkoper! Streep maar tegen elkaar weg...
Verder zullen we met een 2e erbij veeeeeel minder naar de schoonfamilie in Duitsland gaan (jippie!!!), dus dat spaart ook honderden euro's per jaar (een tripje koste toch al snel 200 euro aan benzine enzo).
Verder zullen we aan de babykamer en kleertjes e.d. vrijwel niets meer hoeven uitgeven. Lara slaapt nog in een ledikantje, dus daar moesten we er eentje bij hebben. Maar die kan ik gebruiken van m'n zus; met commode en kledingkast erbij. Dus haar nieuwe kamer is qua meubels ook al gevuld. Nog wat frutsels erbij om het gezellig te maken en we zijn weer klaar!
Voor Lara hebben we al een buggy, dus duo-wagen is niet nodig: Lara in de buggy en baby in de draagzak. Bijvoorbeeld...
Wat Elke ook zegt; je kunt het echt zo duur maken als je zelf wilt! Er zijn zo ontzettend veel baby-spullen in omloop, dat nieuwkopen bijna niet nodig is. Op een paar dingetjes na en omdat het wel leuk is om zelf iets nieuws uit te zoeken! :)
Oh, en let eens op hoeveel kortingsbonnen je tegenkomt in al die baby-magazines, zwangerdozen, etc. En winkels als Kruidvat, Etos, DA hebben ook zo vaak baby-artikelen in de aanbieding. Met kortingsbonnen heb ik pas voor 5 euro een nieuw Avent-flesje (125 ml), een fles Natusan top-to-toe wash en een fles Friso fruitdrank gekocht. 3 topmerken en toch maar 5 euro!!! Zelfs de cassiere was onder de indruk!

Afijn, ik denk dat het wel prima gaat. Dit is al weer een lang verhaal geworden, dus ik hou m'n mond... ;-)

Jacoline.

Mijn man komt uit een familie met 14 kinderen.....Uit principieele weet ik veel wat voor gezeik, wouden zijn oiuders geen kinderbijslag aannemen.Dus dat hadden ze ook niet.En toch zijn ze oud geworden, alle 14.Het is maar net wat je wilt.En weetje overal is wel een oplossing voor denk ik dan maar!

liefs

Hoi, bedankt al voor jullie reacties hoor!
Ik ben zelf nogal een "muts" die graag wat geld achter de hand houdt, en nogal snel bang is dat we te weinig hebben....... vandaag deze "geld-vraag".
Mijn man werkt als vrachtwagenchauffeur en verdient zo'n 1600-1700 eurp per maand, omdat ik niet werk krijg ik algemene heffingskorting, zorgtoeslag. Ook krijgen we natuurlijk kinderbijslag en kindertoeslag.
Al met al is het dan per maand nog een aardig bedrag.
Mochten we voor de 2e gaan dan wil ik het toch pas als Iris 3 is, die kan dan in het grote bed en hoeft niet meer in de wandelwagen. Veel dure dingen hebben we dan natuurlijk al alleen het eten zal wat meer worden en later school en studie........
Maar goed, voor Iris spaar ik de kinderbijslag en ook nog 50 euro per maand, dat kan ik voor de 2e natuurlijk ook gewoon doen.
Pfff, gelukkig nog even bedenktijd, op z'n vroegst wil ik dus toch pas met Iris haar verjaardag (eind oktober) stoppen met de pil. Maar het blijft voor mij een dilemma, wel, niet.........

Terug
Bovenaan