Vraag over borstvoeding (ervaringen...)

Hee dames,

Even een vraag aan met name de moeders met bv ervaring. Mede omdat mijn man astma en verschillende allergieen heeft, wil ik graag bv gaan geven. Ook als ik weer aan het werk ga.

Maar ik merk dat ik niet zo goed aan het idee kan wennen. Ik weet (met de nadruk op weeeet) verstandelijk dat het heel natuurlijk is, dat dat de biologische functie van je borsten is enz enz. En ik ben echt overtuigd van de voordelen.

Maar ik kan de knop in mn hoofd niet om zetten en zit hier echt mee. Mijn borsten associeer ik vooral en eigenlijk alleen met seks en vrouwelijkheid in die zin. Het idee dat je je borsten, wat voor mij lichamelijk intiem is, met zo'n klein kindje deelt lijkt me heel raar. En dat je man er niet of nauwelijks meer bij in de buurt kan komen of je gaat melk lekken, lijkt me ook niks. Daarnaast dat je kind zo hard aan je tepels zuigt (voelde dit weekend de zuigkracht van mn nichtje van 3 mnd aan mn hand, auw!!!), nee. Niet echt aanlokkelijke vooruizichten.

Mijn vraag, kan ik er vanuit gaan dat deze gevoelens veranderen? Of blijft het 'raar'? Tips misschien? Hoop niet dat het een hele rare vraag/ raar probleem is...

Liefs Emilie-Ann

Hi meid,

Mijn borstvoedingstrauma heb ik al een keer gedeeld hier op t forum, t leek me fantastisch en ik had teveel en raakte er nogal depressief van... Na 5,5 week radeloos gestopt, beste beslissing ooit. Mn borsten zijn er blijkbaar niet voor gemaakt. Ik had dezelfde reden: allergieen, eczeem en astma in de familie.

Meid het is jouw lijf, dus jouw borsten en ook jouw kindje... Probeer er relaxed in te staan, kijk hoe de borstvoeding gaat en als je t niks vindt, stap dan ove op fles. Wie weet loopt de bv als een tierelier en houd je het met gemak anderhalf jaar vol! Je weet t gewoon niet vooraf maar het kan heel mooi zijn!

Laat je voorlichten en probeer er relaxed in te staan, maar zorg wel dat jij achter jouw keuze staat!

Hallo Emilie Ann,

Je gevoelens kan ik goed begrijpen, ik had en heb dezelfde gevoelens. Ik vind het knap als iemand borstvoeding geeft, maar ik heb er de rust niet voor en heb ook het idee als je er niet voor de volle 100% achterstaat dat het ook niet lukt.
Je moet echt doen waar jejezelf het beste bij voelt, naar mijn idee kan je hier geen verkeerde beslissing innemen zolang je je eigen gevoel volgt en niks laat opdringen!

net wat charlotje zegt, zorg dat je er achter staat.
Je kindje zal het merken als jij je er niet lekker bij voelt. je bent dan automatisch te gespannen en dat geef je door aan je kindje.
Ik wilde het ook zo graag, koste wat kost. ook ivm eczeem bij mijn man, maar na 4 dagen ploeteren ben ik er mee gestopt. ik was 8 uur per dag aan het voeden. (een uur over een voeding) dan nog voor en na het voeden wegen en tot de ontdekking komen dat de kleine bijna niets binnen gekregen had. erg frustrerend. Ik had gewoon bijna geen voeding. heb dan ook geen last van stuwing gehad. Dus dat zegt ook al genoeg. Ik ga nu direct aan de fles en hoop op een minder stres volle kraamweek.

Succes met het maken van je keus. Laat je goed inlichten. En laat je vooral niet gek maken door de media en wat iedereen wel niet vind. Er zijn zat mensen groot geworden met de fles.

Ik dacht hetzelfde als jou. Heb het toch twee weken geprobeerd. Maar mijn zoon dronk niet aan de borst dus heb ik twee weken geloofd en het uit een flesje gegeven. Wat een gedoe man. Bij de tweede nu doe ik het ook niet meer. Respect voor de vrouwen die het wel doen en goed kunnen volhouden.

Ook geef je bv meestal op verzoek en flesje op vaste tijden. Door die vaste tijden krijgt de baby naar mijn idee eerder een ritme. Maar bv is natuurlijk veel intiemer en goed voor je baby!!!

Moeilijke keus!

Wat hierboven al gezegd is, de keuze is aan jou en jou alleen.
Ik heb beide keren borstvoeding gegeven en stond er positief tegenover. Een rede was voor ons ook asta. Geluk ging het beide keren goed en had ik voldoende melk.
Belangrijk zijn houding, goed aanleggen en zelf de rust hebben om het te doen.
Dat ongemakkelijk gevoel dat je je borsten met sex associeert had ik vooraf ook wel iets, maar eigenlijk heb ik het gevoel met voeden nooit gehad. Ik vond het vooral een heel prettig idee dat ik dit voor mijn kindje kon doen. Heel intiem en met veel genegenheid voor mijn kindje.
Ja, in het begin is het pijnlijk. Daarom moet je je kindje ook aan beide borsten 10 min aanleggen. Als je het goed doet moet de pijn snel wegtrekken.
En wat Charlotje zegt: Laat je voorlichten en probeer er relaxed in te staan, maar zorg wel dat jij achter jouw keuze staat!

Ook ik vond het bij de eerste één raar idee en het leek me ook pijn doen zo'n hard zuigend kindje aan je borst. Toch wilde ik het wel proberen en het is me heel goed bevallen.
De pijn die ik dacht te krijgen, heb ik niet gehad. Wel is het belangrijk goede begeleiding te krijgen, anders lukt het waarschijnlijk niet. Ook heb ik het nooit met sex geassocieerd. Toen ik eenmaal ons meisje aan de borst had voelde het zo natuurlijk... Grappig hé, dat je bepaalde verwachtingen hebt en het dan zo anders kan zijn.

Heb 10 mnd volledige borstvoeding gegeven. Ga en nu ook zeker weer voor.

Maar doe vooral waar jij je goed bijvoelt. Ga niet zitten tobben, als het niet gaat dan gaat het niet. Niemand zal je dat kwalijk nemen!

He lieve medemama's,

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben enigzins gerustgesteld dat het tegen die tijd wel los zal lopen qua gevoel.

Tot die tijd ga ik me in ieder geval goed voorbereiden (o.a. cursus) en zie wel hoe het in de praktijk gaat. Ik hoop zeker dat het lukt, maar mocht het om een of andere reden niet lukken, dan is dat niet het eind van de wereld :)

Liefs Emilie-Ann

Terug
Bovenaan