vraag over borstvoeding

Dag allemaal

Mijn zoon is nu 15 weken oud en geef nog steeds volledig borstvoeding. Op zich gaat t goed, maar ik ben benieuwd of er nog meer mama's zijn die (meer dan) 3 maanden borstvoeding geven. Wat voor schema hebben jullie? Hoe vaak komt jullie kindje nog?

Wouter was ruim 9 pond bij de geboorte en groeide in het begin heel hard. Nu groeit ie bijna niet meer (laatste keer was hij 120 gram gegroeid in 2 weken tijd). Hij is 6200 gram (bij laatste controle 2 weken geleden) en 64,5 cm lang. Niet klein natuurlijk, maar ik maak me een beetje druk omdat ie de laatste keer niet zoveel gegroeid is. Ik geef ook nog maar 4 of 5 voedingen per dag, meneer slaapt van 19.00 tot 07.00u (ik weet t, ben verwend)

Ik kreeg nl bij het consultatiebureau het advies om  na de laatste voeding 50 cc bij te voeden. Nu vind ik dit nogal een overdreven reactie. Okee, veel gegroeid is ie niet, maar om dan gelijk bij te gaan voeden.. Dan heb je de nadelen van beide voedingsvormen! Ik ben dus benieuwd naar hoe andere mama's het doen en of de groei van  jullie kindt ook verminderd is na een maand of 3..

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Hoi Petit,

Lijkt me inderdaad heel zonde én niet nodig om FV bij te gaan geven!
Sowieso is het normaal dat borstkinderen rond deze leeftijd niet meer zo snel aankomen als in het begin, en dan dus qua groei 'afbuigen' naar de gewichtslijn waar de flessenkinderen de hele tijd al op zaten. Maar ook als je je kindje wél extra voeding zou willen geven, lijkt het me logischer hem een keer extra aan te leggen dan om meteen FV bij te gaan geven.
Ik denk dat slapen van 7 tot 7 wel langer is dan gemiddeld voor deze leeftijd. Mijn dochter van nu ruim 4 mnd. wil elke nacht nog 2x een BV! Dat jouw kindje wél doorslaapt is op zich helemaal niet erg (geniet ervan!), maar als je je kindje wat meer voeding zou willen geven zou je hem bv. om 22.00 nog een keer (half) wakker kunnen maken voor een voeding.
Post anders dit bericht eens op het BV-forum! Of heb je dat al gedaan?

Betje.

Hoi Betje

Dank je wel voor je reactie! Heb nog geen bericht geplaatst bij het borstvoedingsforum, dat kan ik vandaag ook wel even doen. Dank je wel voor de tip.

Het om 22.00u wakker maken ben ik ook niet zo'n voorstander van. Dat heb ik namelijk 2 weken gedaan toen hij een week of 2 a 3 oud was en van 18.00u tot 02.00u sliep. Dat was al 8 uur achter elkaar en ik dacht slim te zijn door m om 22.00u wakker te maken in de hoop dat hij dan tot 06.00u zou slapen. Niet dus, want hij viel steeds in slaap tijdens de voeding van 22.00u en kwam evengoed om 2.30u. Toen ik dat wakker maken om 22.00u losliet, begon hij de uren 's nachts uit te breiden. Hij heeft dus nooit echt een late voeding gehad. Dus ik denk dat  het om 22.00u wakker maken  niet zoveel zin heeft. Maar het is wel iets om in gedachten te houden in t geval hij echt niet meer zou groeien.

Ik wil trouwens eerst het volgende weeguurtje afwachten, voor ik evt echte veranderingen ga aanbrengen.

Hoe vaak geef jij nog borstvoeding over een hele dag? Want 4 of 5 keer lijkt mij over het algemeen ook best weinig. Maar ja, als ie niet vaker komt en de hele nacht doorslaapt, heeft ie er blijkbaar genoeg aan?!

groetjes
Linda

quote: petit79 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('27-04-2009 09:08:18'));

Dag allemaal

Mijn zoon is nu 15 weken oud en geef nog steeds volledig borstvoeding. Op zich gaat t goed, maar ik ben benieuwd of er nog meer mama's zijn die (meer dan) 3 maanden borstvoeding geven. Wat voor schema hebben jullie? Hoe vaak komt jullie kindje nog?

Wouter was ruim 9 pond bij de geboorte en groeide in het begin heel hard. Nu groeit ie bijna niet meer (laatste keer was hij 120 gram gegroeid in 2 weken tijd). Hij is 6200 gram (bij laatste controle 2 weken geleden) en 64,5 cm lang. Niet klein natuurlijk, maar ik maak me een beetje druk omdat ie de laatste keer niet zoveel gegroeid is. Ik geef ook nog maar 4 of 5 voedingen per dag, meneer slaapt van 19.00 tot 07.00u (ik weet t, ben verwend)

Ik kreeg nl bij het consultatiebureau het advies om  na de laatste voeding 50 cc bij te voeden. Nu vind ik dit nogal een overdreven reactie. Okee, veel gegroeid is ie niet, maar om dan gelijk bij te gaan voeden.. Dan heb je de nadelen van beide voedingsvormen! Ik ben dus benieuwd naar hoe andere mama's het doen en of de groei van  jullie kindt ook verminderd is na een maand of 3..

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Hier een mama die al 10 jaar borstvoeding geeft (niet aan hetzelfde kind hoor!).
Het advies van je CB is een afbouwadvies. Dus tenzij je graag wilt stoppen met de bv zou ik het niet opvolgen!

4 a 5 keer op een dag drinken is inderdaad een beetje weinig. Sommige kinderen hebben er genoeg aan hoor, maar als je je wat zorgen maakt over de groei van je kindje is het misschien toch beter wat vaker aan te leggen. Dat kan je doen door heel alert te zijn op hongersignalen, dus misschien wat vaker tussendoor aan te bieden. Verder kun je door na 2 borsten nog een 3e en 4e aan te bieden (als ze dat wil) zorgen dat ze wat meer vettere groeimelk binnenkrijgt. Daarnaast helpt borstcompressie ook heel goed om meer vette melk te krijgen.

Een andere reden waarom het CB advies onzinnig is is dat rond 15 a 16 weken de meeste borstgevoede kinderen een knik in de curve laten zien. De curves van het CB zijn gebaseerd op kunstgevoede kinderen en kloppen niet voor kinderen aan de borst!

Op www.borstvoeding.com kun je online de gegevens van je kind invoeren en zien hoe je kind het doet t.o.v. de officiele WHO curves.

Ik wilde je precies gaan zeggen wat Dirksmama al heeft gezegd!

Om je verdere vragen te beantwoorden... mijn dochter krijgt nu 6 maanden bv, heeft mijn zoon ook gehad. Ons schema (al wil ik dat woord liever niet koppelen aan bv want ik heb altijd volledig op verzoek gevoed)  is na een maand of 3 uitgekomen op:
7.30
9.00
12.30
14.00
17.00
18.30
20.00

Mijn zoon dronk 'keurig' iedere 3 uur.

De dochter van een vriendin dronk 4x per dag 5 minuutjes...en de mijne 7x per dag minstens een half uur. Die van haar was vele malen zwaarder!
Zo zie je dus maar hoe verschillend die kleintjes allemaal zijn.

Het belangrijkste is, wat Dirksmama al zei, dat je aan legt bij alle hongersignalen. Speengebruik en inbakeren kunnen hierbij roet in het eten gooien. Op borstvoeding.com lees je hierover ook veel informatie, maar misschien weet je dat na 15 weken al wel allemaal.

Succes!

Dank jullie voor de reactie!

Even voor de duidelijkheid: ook ik geef op aanvraag. Wouter heeft geen speen en we bakeren niet in. Schema is in die zin een verkeerd woord, maar ik merk  dat er bij 3 maanden wel een redelijk vast  patroon is gekomen (schijnt ook normaal te zijn dat dat een paar maanden duurt). En dat is toch wel lekker, ik werd er weleens gek van dat je helemaal niks kon plannen die 1e drie maanden.

Wouter groeit nog steeds dus ik maak me niet heeeel erg druk, maar het is zo lastig omdat je niet ziet wat ie binnen krijgt. En omdat ik om me heen  regelmatig hoor over nog 8 a 10 voedingen per dag, zelfs als ze 5 of 6 maanden zijn, maakte ik me toch wat zorgen, omdat wij op gemiddeld 5 voedingen zitten.  

Het is een super tevreden kereltje, slaapt bijna het klokje rond 's nachts en slaapt overdag ook nog 3 keer minstens een uur. Speelt lekker, is vrolijk, veel plasluiers etc. Al met al heb ik eigenlijk niks te klagen, als ik t zo lees

Bedankt voor jullie tips. Met een aantal daarvan  kan ik zeker wat!

groetjes
Linda

Hallo!!

Mijn dochter geboren op 23 januari krijgt ook nog volledig bv. En het gaat super!
Ze groeit goed en is overdag vrolijk.

Ik voed op verzoek. En dat is ongeveer het volgende :
8uur - 11uur - 15 uur - 18.30 uur - 22.30 uur - 4.30 uur.

Ik ben van de week weer begonnen met werken en dat zou een reden kunnen zijn dat de bv wat terug loopt en ze minder goed zou groeien. Ik moet 7 mei weer naar het CB en dan zullen we het wel zien. Voorlopig is ze veel zwaarder als mijn zoon was rond dezelfde leeftijd, dus ze heeft wat reserve zullen we maar zeggen.

Het enige waar ik van begin te balen zijn de nachtvoedingen!!!! Ik zou zo graag weer een hele nacht door willen slapen en er niet ergens tussen 4 en 5 een keer uit moeten komen. Totaal heeft ze 3 keer langer dan 5 uur geslapen, dus ik had hoop dat het goed komt, maar de eerste keer dat ze dat deed is ook alwwer een maand geleden! En de dag dat ik had gewerkt kwam ze zelfs om 3 uur!! Helaas. Ik moet verder niet klagen, want ik leg haar weerszijde 5 minuten aan, en dan slapen we allemaal weer verder!

Ach ja,.... we hopen dat ze voordat ze 6 maanden is langer gaat slapen We houden hoop!!!

Gr Antoi

hoi,

Ik heb een zoontje van 3 die 9 maanden borstvoeding heeft gehad( laatste 3 maanden in combinatie met flesvoeding) en heb nu een zoontje van bijna 6 maanden en die krijgt nog steeds borstvoedingen. Bij zijn geboorte was hij 3700 gram. De eerste weken had hij 6 voedingen op een dag, maar al na een week of zes kwam hij al om de 4 uur en sliep 's nachts door, zodat hij nog maar 5 voedingen op een dag krijgt, Nu nog steeds. Hij heeft ook een tijdje iets minder hard gegroeid, maar mij werd op het cb gezegd dat dat heel normaal is en dat ik me daar niet druk om hoefde te maken. Als ze meer nodig hebben komen ze er wel om!!
Succes en maak je niet te druk, maar geniet van de voedingsmomenten!!

Sylvia

Terug
Bovenaan