Vraag

Hallo dames,
Ik had een vraagje. Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd o.i.d maar krijgen wel straks een kindje. Wat en hoe moet ik dan allemaal regelen? Weet wel dat je naar t gemeentehuis moet met zn tweeën maar meer niet..

Hij moet het erkennen bij de gemeente en daarna moet je bij de notaris z'n rechten regelen, maar weet niet precies hoe het werkt. Wij zijn destijds getrouwd. Scheelde een hoop geregel... Maar er is denk ik genoeg te vinden op internet en je vk weet er waarschijnlijk ook meer van.

Wij waren net getrouwd, dus weet het niet precies...

Maar volgens mij moet je vriend de kleine erkennen, daarnaast ouderlijk gezag aanvragen (dit is iets wat je volgens mij samen bij de rechtbank kan doen.) En idd een bezoekje aan de notaris voor een testament en evt benoemen van een voogd.

Succes!!

Hallo wij hebben dit bij onze eerste ook gehad. Je moet voor de geboorte het kindje erkennen bij dwegemeente. Na de geboorte moet je met de geboorteakte en ik geloof nog een brief van de gemeente naar de rechtbank. Wij konden dit gewoon per post sturen, enkele weken later krijg je dan een brief en is je vriend ook wettelijk gezien de vader (zitten geen kosten aan verbonden). Een testament ed. Is niet echt verplicht maar wel heel verstandig! Daarin kan je ook iemand aanwijzen als voogd voor jullie kleine mocht er ooit iets gebeuren.

Hej
Thanx vd tips! Ik ben een stuk wijzer! Zal het er nog s over hebben wat we gaan doen. Want kan je evt ook een samenlevingscontract aangaan en is dan ook alles gelijk geregeld?

Wij hebben dit toevallig vorige week geregeld. Je moet inderdaad naar het gemeentehuis met z'n tweeën. Je hoeft dan alleen beide paspoorten mee te nemen en je moet van tevoren even nadenken welke achternaam de kleine gaat krijgen, want dit wordt ook meteen vastgelegd. De vader (of je partner) heeft het kindje nu alleen erkend. Je krijgt een brief mee (die je overigens nog een keer krijgt als je de baby aan gaat geven na de geboorte) die je samen met de geboorte akte (die je bij de aangifte krijgt) ondertekend naar het kantongerecht moet sturen. Pas dan heeft de vader ook ouderlijk gezag. Op maandagochtend trouwen is sneller gepiept haha. Maar goed, op zich is het niet veel werk. Samenlevingscontract is inderdaad niet toereikend...

Terug
Bovenaan