Vraagje aan borstvoedende moeders

Hallo,

Hjerre is nu 15 weken oud en drinkt vier keer op een dag zo'n 40 minuten per keer aan de borst ( elke borst 20 minuten). 's Avonds voor het slapen krijgt hij een flesje van zijn papa en dit doen wel al ongeveer vanaf zijn geboorte zo. Ik maak wel gebruik van een tepelhoedje.
Een aantal weken geleden heb ik een borstonsteking gehad en daarvoor antibiotica gekregen. Nu is het zo dat vanaf die tijd ongeveer Hjerre onrustig is aan de rechterborst. Hij drinkt hier tien minuten uit en daarna laat hij telkens los om daarna weer aan te happen. Dit is pijnlijk en vooral ook vervelend. Sinds gisteren doet hij dit ook aan de linkerborst. Het probleem is is dat hij hierdoor ( volgens mij) de borsten niet leeg drinkt, of zijn ze misschien dan al leeggedronken? Ook heb ik witte tepels die best gevoelig zijn. hierdoor?
Wie kan me helpen met wat dit is of wie weet wat ik kan doen?

Groetjes Hanneke

Hoi,

Maarten is ook wel eens onrustig aan de borst, voornamelijk 's middags. Ik heb dan  het idee dat hij teveel tegelijk binnenkrijgt. Ik heb soms namelijk een sterke toeschietreflex. Meestal haal ik hem dan van de borst en laat het straaltje weglopen in een spuugdoekje. Als de borst niet meer lekt dan leg ik hem weer aan. Andere keren wordt hij ineens onrustig. Ook dan haal ik m van de borst en laat hem eerst kalmeren. Zoals je al aangeeft is het niet fijn voor je tepels. Sinds ik 2 weken geleden borstontsteking gehad heb ben ik er erg bedacht op. Maarten drinkt ook niet altijd mijn borsten leeg. Hij drinkt zowiezo maar 1 borst per keer. Ik kolf dan na de voeding om te zorgen dat de borsten toch leeg zijn. Wel let ik erop dat ik niet te vaak en teveel kolf omdat ik anders teveel aanmaak. Belangrijk is dus wel dat je dat kolven op een gegeven moment weer afbouwt.

Trouwens ik heb een lactatiekundige laten langskomen en die raadde mij aan om voor de voeding de borsten warm te maken (door een kruik of een warme douche) hierdoor stroomt de melk beter. Tevens adviseerde zij mij om kwark compressen erop te doen. Hiervoor kan je de goedkoopste kwark uit de supermakt gebruiken. Deze doe je in een doek (bijvoorbeeld een katoenen zakdoek of een spuugdoekje) en dan op de harde plek in je borsten leggen en ongeveer 20 minuten erop houden. Werkte bij mij echt perfect. Verder voorzichtig (niet te veel druk) je borsten masseren helpt ook goed.

Maar wat betreft die onrust zou ik hem niet te lang onrustig aan de borst laten. Anders hou je geen tepels over. Haal hem er dan af en laat hem kalmeren. daarna opnieuw aanleggen. Voor meer info kan je ook kijken op www.borstvoedingsforum.nl.

sterkte.

groetjes Pauline

PS sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat je er iets aan hebt.

Dank je wel voor je tips. Kolven doe ik niet, want dat lukt bij mij gewoon niet. Al van alles geprobeerd, maar om nu telkens drie kwartier te zitten voor 20 cc is voor mij niet weggelegd. Ik heb ook niet het idee dat ik veel melk heb. Er komt genoeg uit voor Hjerre en meer dan ook echt niet. Het idee van kwark, spreekt me wel aan. Ik ga het vandaag gelijk proberen. Want echt vrolijker wordt je niet van dat gefriemel een paar keer tijdens het voeden.

Groetjes Hanneke

Hoi,

Misschien kan het ook spruw zijn. Ik heb het zelf niet gehad, maar kenmerk is veel loslaten. Je unt het checken door te kijken of je kindje witte vlekjes in zijn mondje heeft, wel even opletten dat het geen melkresten zijn. Je kunt er meer over vinden op internet.

Groetjes van Saskia

Hoi Hanneke,

Mijn zoon is nu bijna 14 weken en drinkt sinds ongeveer een week ook zo onrustig. Het begint eigenlijk goed, gewoon blijven drinken, maar op een gegeven moment begint het: happen, loslaten, beetje wegdraaien, mij aankijken, soms een lachje, dan weer happen, aan de tepel  trekken en weer loslaten, vreselijk is het.  Op het borstvoedingsforum kreeg ik het volgende te horen: het kan zijn dat ze door de leeftijd sneller zijn afgeleid en nog meer dingen interessant vinden dan alleen drinken... Tijdens het voeden stopt hij bijvoorbeeld ook soms ineens een vuistje in zijn mond...
Als tweede werd aangegeven dat ze op een gegeven moment ook gewoon sneller kunnen drinken en misschien genoeg hebben gehad en een beetje gaan "spelen".

Ik geef ook twee borsten, de eerste ong. 15 minuten, de tweede ongeveer 10 minuten.
Nu stop ik gewoon sneller als hij zo raar begint te doen. Zet hem even rechtop en geef dan de andere borst. Dat is dus nu ong. 10 minuten, tweede borst ongeveer 7 minuten..... Ik probeer ook niet meer zoveel op de klok te kijken. Hij is er goed tevreden mee en hij was gisteren bij het cb ook heel goed gegroeid..

Dus hopelijk heb jij hier ook iets aan en is het dus niet iets "ernstigs".

Succes!

Groetjes,
Daniëlle

Hier nog een onrustige baby aan de borst....

Gelukkig heb ik er zelf niet zo'n last van, maar ik vraag me wel af wat er nou is... als David zo onrustig wordt, wordt hij ook echt boos! Ik heb geen idee of hij dan nou juist teveel of te weinig binnenkrijgt. Ik heb 't hem al vaak gevraagt maar hij wil het maar niet zeggen.... ha ha. Ik weet 't niet, meestal stop ik ook even tot hij kalmeert, probeer het daarna nog een keer als hij dan niet wil stop ik. Ik ben benieuwt naar zijn gewicht maandag op het weegspreekuur.

Groetjes Sascha.  

Nog even een ander vraagje:

Nu ik regelmatig kolf kom ik erachter dat mijn linker borst veel minder melk geeft dan mijn rechter borst. Het scheelt soms wel de helft! Ik geef David altijd beide borsten te drinken dus hij zal er niet zoveel last van hebben, maar hebben meer mensen dit?

Hoi allemaal,

Alweer bedankt voor jullie reacties. Ik heb gekeken of het spruw is, maar dat is het (gelukkig) niet. Misschien is het inderdaad dat spelen omdat hij al genoeg gedronken heeft. Want het is inderdaad pas in de laatste 10 minuten. Ik hoop het een beetje, want telkens 40 minuten drinken is best een lange tijd, mag best korter. Ik ga het even uitproberen vanaf vandaag. Ik ga hem 15 de ene borst geven en 15 de andere. Wanneer hij inderdaad weer gaat spelen dan heeft hij genoeg en als hij krijst van de honger dan kan hij nog wat meer krijgen.

Met het kolven had ik hetzelfde. De ene borst had ook altijd ruim de helft meer dan de andere. Maar dat was helaas nog niet veel. Als ik uit beide borsten in totaal 40 cc had, was het veel en bovendien kreeg ik enorm harde schijven in mijn borsten van het kolven, vandaar dat ik het maar niet meer doet.

Groetjes Hanneke

Terug
Bovenaan