vraagje aan de thuis moeders... en iedereen die er verstand van heeft!!! :o)

A

Anoniem

Guest
Hoi dames,

Dit is het geval!
Ik ben nanny in een gezin waarvan de jongste februari 2010 4 jaar word en dus naar school toe gaat. Dan ben ik dus helaas niet meer nodig . Nou zat ik zo eens te denken... wat daarna? Als ik thuis  kan blijven, zou dat helemaal geweldig zijn..... als ik al niet thuis MOET blijven vanwege die irritante crisis. Maar wat ik me dus afvroeg is krijg je ook nog een soort van vergoeding of iets dergelijks als je thuismoeder bent? Of krijg ik gewoon een uitkering? Hoe werkt het? Hoeveel dan? Waar regel ik dat? Hoe hebben jullie het geregeld? Hoe? Waarom? Waar? Wanneer? Hoe laat? ....? .....?
Anyway...... zoals misschien nu wel duidelijk is: Ik heb er de ballen verstand van!!
Help!!!

Liefs Trudi

Ik weet niet of je getrouwd bent maar het is wel vaak zo dat er naar de inkomen van je partner wordt gekeken en als die voldoende is dan denk ik dat je dan geen uitkering kan krijgen of wat dan ook. Ik weet het niet zeker maar je kan het altijd navragen.

Hoihoi!
Ik weet niet precies hoe het allemaal zit maar als ik jou was zou ik de belasting dienst bellen. Want er was in het verleden wel iets geregeld voor thuisblijf moeders.
Suc6

Hoi Trudi,

Ik heb zelf in een soortgelijke situatie gezeten.

Als je werk ophoudt, kan je een uitkering aanvragen. Maar dan heb je wel sollicitatieplicht en moet je dus solliciteren naar een nieuwe baan.

Als je er zelf voor kiest om thuis te blijven krijg je  dus geen uitkering.  
In de meeste gevallen is er wel belastingvoordeel.

Ik zelf ben thuis gebleven bij mijn kids en ik krijg nu iets van 180 euro per maand terug van de belastingdienst in de vorm van een voorlopige teruggaaf.
Je vult gewoon  je  aangifte inkomstenbelasting in en als je het per maand wilt moet je een formulier voor voorlopige terugaaf invullen.

Succes ermee!

Hoi Apfelstrudi!
Ik werk niet en ik krijg inderdaad arbeidskorting.Zo'n 180 euro per maand.
Je moet even naar de site van de belastingdienst gaan.www.belastingdienst.nl.
(Of je man, nog makkelijker!)
Want je hebt inderdaad recht op dat bedrag, dat heet 'arbeidskorting'.
Dat zou overigens ook gewoon naar de rekening van je man kunnen, maar velen vrouwen laten het liever op hun rekening storten omdat ze al geen inkomen hebben.
Wilde ik me nog even bemoeien met een voorgaande reactie, weet alleen even niet meer van wie die was...je hebt helaas (volgens mij) geen recht op een uitkering volgend jaar, want je word niet ontslagen, maar je contract loopt gewoon af.Dus da's geen optie.
Ik heb (ook) jaren opgepast, voor een gastouderburo, als ik dan 'klaar was' bij een gezin (omdat bijv. de jongste 4 jaar werd) kreeg ik zo een 'nieuw' gezin toegewezen en kon ik weer een paar jaartjes verder, had ik niet recht op een uitkering.Ook een andere vorm van oppas, wel wit maar niet via een buro heet het niet 'ontslagen worden' als het gezin je niet meer nodig heeft, want je contract loopt gewoon letterlijk af, jeweet vantevoren wanneer je werkzaamheden niet meer nodig zijn....
Kortom, als je het aangifte formulier download, en invuld kan je kijken waar je allemaal recht op hebt.Of kortingen, (officiel heet het arbeidskorting) doe het desnoods samen met manlief.(Doe ik ook altijd.)
Succes ermee, want ik moet zeggen, vroeger had ik nooit gedacht dat het iets voor mij zou zijn...thuisblijfmoeder, maar vind het eigenlijk prima zo.Geen gesjees met 3 kids naar dagverblijven en naar de basisschool en daarna naar zwemles...m'n dagen zijn nu al goed gevuld!En zo'n extra bedragje als 180 euro per maand is mooi meegenomen,  (plus je kinderbijslag, wat je daar ook mee doet, het is toch mooi dat te krijgen...als die stomme regering er nu maar vanaf blijft!Hoorde al geluiden om de kinderbijslag te verlagen...grrrr!)
Succes!
Groetjes Roos.

heyhey

ja, ik wil weer even reageren op roos :D

je vertelde dat ze geen recht heeft op een uitkering omdat haar contract afloopt.

mijn contract liep ook af en hebben wederzijds besloten om het contract niet te verlengen.
toch kreeg ik een ww uitkering! ik werkte de ene dag 4 uur, de andere dag 8 uur. werkte echt wanneer t mij uitkwam. wat ze doen is een gemiddelde nemen van het laatste half jaar wat je heb gewerkt. bij mij was dat gemiddeld 20 uur per week. ik kreeg dus 20 uur per week 100% uitbetaald.
na een tijdje kreeg ik geloof ik 70% van dat bedrag en na weer een tijdje nog minder en toen niks meer.
heb totaal een maand of 5 a 6 een uitkering gekregen.

dus voor degene die de topic opende (sorry ben even je naam kwijt):
ik zou gewoon even naar t uwv bellen tegen die tijd.
hoogst waarschijnlijk heb je dus wel recht op een uitkering.
maar ja, t duurt nog zo lang :D

liefs, do

p.s. houd er rekening mee tegen die tijd, dat een uitkering aanvragen ongeveer 8 weken duurt :D

liefs, do

Hoi Roos,

Ik werk niet en zorg thuis voor mijn kleine meid van 14 maanden.
Is het echt mogelijk om in aanmerking te komen voor die arbeidskorting van 180 euro?
Ik ging even naar de site belastingdienst.nl en tikte arbeidskorting in en toen kwam de volgende omschrijving te voorschijn:

Gaat u werken? Dan hebt u recht op de arbeidskorting, naast de algemene heffingskorting. De arbeidskorting is een percentage van uw inkomen uit werk. Er geldt een maximumbedrag. Net als de algemene heffingskorting zal uw werkgever ook deze korting verrekenen bij de uitbetaling van uw loon.

Maar als ik thuis blijf dan valt dit toch niet onder werken?
wat moet ik precies invullen bij de belastingaangifte? weet je dat?

Dank voor je reactie!

Jess

Terug
Bovenaan