vraagje aan de thuis moeders... en iedereen die er verstand van heeft!!! :o)

Hallo Trudi

Als ik jou was inderdaad even UWV bellen zoals Do al heeft gezegd. Als je contract afloop en ze bieden jou geen nieuw werk heb je volgens mij recht op een uitkering. Ik ontvang momenteel de heffingskorting. Dat is 160 euro per maand. Dan moet je partner wel genoeg verdienen dat hij genoeg belasting betaalt, Mijn vriend verdient momenteel helemaal niet zoveel dus de grenzen zijn niet zo heel hoog. Doe gewoon ook even navraag bij de belastingdienst.

groetjes lisette

Hoi Trudi,

Ik ben zoals je weet ook fulltime mama, en dat bevalt mij prima.
Ik weet alleen dat je een soort van "aanrechttoeslag" kunt krijgen (zo noemt mijn schoonvader het...), maar omdat Stefan zelfstandig ondernemer is, zie ik er niets van terug, want het wordt meteen verrekend met de aanfigtes.
Dus ik zou, net als iedereen adviseerd, contact opnemen met de belastigndienst, die kunnen je zeker meer hierover vertellen.

Laat je het even weten hoe het verder gaat?

Zie je zondag!

Liefs Monica

Volgens mij is dit wat jullie bedoelen: uitbetaling van de algemene heffingskorting (heeft iedereen recht op) als je niet/weinig verdient. Dan kun je 'm, onder voorwaarden (o.a. je partner moet wel "genoeg" verdienen) laten uitbetalen.

Lees dit maar:

Als u heel 2008 in Nederland woonde en belastingplichtig was, hebt u recht op de algemene heffingskorting. Als u jonger dan 65 jaar was, is de algemene heffingskorting € 2.074. Als u 65 jaar of ouder was, is de algemene heffingskorting € 970. Of u volledig gebruik kunt maken van deze heffingskorting, is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen.
Uitbetaling algemene heffingskorting bij geen of weinig inkomen

Had u in 2008 een inkomen uit werk en woning dat lager was dan € 6.520? En u had in 2008 een fiscale partner? Dan komt u misschien in aanmerking voor uitbetaling van de algemene heffingskorting.

De algemene heffingskorting is in de loop van 2008 via een voorlopige teruggaaf aan u uitbetaald of wordt na afloop van 2008 via een definitieve aanslag aan u uitbetaald.

Uitbetaling van de algemene heffingskorting is afhankelijk van de belasting die uw fiscale partner moet betalen. Heeft uw fiscale partner een inkomen uit werk en woning dat hoger is dan € 15.270 (voor 65-plussers € 20.800)? Dan is de belasting die uw fiscale partner moet betalen in het algemeen genoeg om de algemene heffingskorting volledig aan u uit te betalen. Maar als uw fiscale partner bijvoorbeeld ook andere heffingskortingen heeft dan de algemene heffingskorting en de arbeidskorting, kan het zijn dat zijn inkomensgrens hoger ligt.

Bij de voorlopige aanslag wordt de algemene heffingskorting aan u uitbetaald zonder rekening te houden met de belasting die uw fiscale partner moet betalen. Wij houden daar pas rekening mee bij het opleggen van de definitieve aanslag. Het kan dus gebeuren dat u bij de voorlopige aanslag de algemene heffingskorting krijgt uitbetaald en deze bij de definitieve aanslag geheel of gedeeltelijk moet terugbetalen. Dit is het geval als later blijkt dat uw fiscale partner een laag inkomen heeft en daardoor te weinig belasting betaalt.
Voorwaarden fiscale partner

U moet in 2008 meer dan 6 maanden dezelfde fiscale partner hebben gehad. Anders voldoet u niet aan deze voorwaarde voor uitbetaling van de heffingskorting. Het is hierbij niet van belang of ervoor gekozen is om heel 2008 elkaars fiscale partner te zijn. Als u door het overlijden van uw fiscale partner niet aan deze voorwaarde voldoet, toetsen wij alleen de voorwaarde dat de fiscale partner voldoende belasting is verschuldigd. Voldeed u om een andere reden niet aan de voorwaarde van 6 maanden? Dan betalen wij de heffingskorting niet uit.

Wow wat een reacties!!!
Ik zal maar beginnen met of je recht hebt op een uitkering, die info had ik van de uwv site...En wat ik daarvan heb begrepen heb je er geen recht op...Je zou ze kunnen bellen hierover, misschien dat dat wat duidelijkheid schept...
Maar als ik het goed gelezen heb wil je graag stoppen met werken en daar je contract in februari 2010 afloopt je dat een mooi moment vond om te stoppen met werken...

Dan heb je geen recht op een uitkering hoor, want die uitkering is dan  alleen ter overbrugging naar je volgende baan, je zou dan ook verplicht moeten solliciteren...maar als je wilt stoppen met werken gaat dat verhaal niet op...
En mocht je toch beslissen weer te gaan werken en een andere oppasbaan willen zoeken heb je binnen een maand vast weer werk gevonden, daar er altijd vraag is naar oppas, dus dat zou weinig uitmaken.
Je hebt wel recht op die heffingskorting.
'Ukkie' heeft hierboven precies beschreven wat de belastingdienst hierover schrijft.Het heeft met je fiscale partner (je man) te maken, met zijn inkomen.
Het bedrag is een soort van compensatie voor mensen die weinig of niet werken.

Succes!
Groetjes Roos.

Terug
Bovenaan