Vraagje aan Eveline24 (mv Esther)

Hey Eveline (of is het nou Evelien...?),

Gisteren zag ik in een van de onderwerpen van een tijdje terug staan dat Esther op 4 voedingen zit en sindsdien de nachten heel goed doorslaapt. Mijn zoon Seth zit nog altijd op 5 voedingen, maar ik zou dolgraag naar 4 gaan, want ik moet hem 's avonds altijd wakker maken voor de voeding van 22.30/23.00 en dat lukt dan op zich wel, maar tijdens het voeden moet ik hem 9 van de 10 keer de hele tijd blijven stimuleren zodat hij maar wakker blijft. Bovendien weegt hij inmiddels ruim 7 kilo (7,2) en volgens mij kan hij het dan best met 4 voedingen af, toch?

Mijn vraag aan jou is nu: heb jij gewoon van de een op andere dag de laatste voeding weggelaten? Gaf/geef jij ook borstvoeding? En op welke tijdens voed jij nu en hoeveel voed je dan per voeding (als je BV geeft, hoeveel doe je dan in het flesje als je bv. moet werken ofzo?)?

Hopelijk wil je antwoord geven op deze vragen, want ik weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken. Volgende week heb ik 6 dagen vrij, dus eigenlijk wil ik dan gaan proberen de laatste voeding weg te laten. Mocht hij dan midden in de nacht honger krijgen dan maakt het in ieder geval niet zoveel uit voor mij omdat ik overdag weer bij kan slapen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Gaat verder alles goed met jou en Esther?

Groetjes Femke (mv Seth, 15-01-07)

Hoi Femke,

Ja, 4 flessen is hier echt een succes! Ik geef (helaas) geen bv meer, dus het zal bij jou wel ietsje anders gaan misschien.

Ik ben begonnen met Esther overdag grotere flessen te geven en iets meer tijd tussen de flessen te houden. Eerst kreeg ze 180cc water met 6 schepjes om 6.00, 10.00, 14.00, 18.00 en 22.00 uur, nu krijgt ze 210cc water met 7 schepjes als ze wakker wordt en daarna om 10.30, 15.00 en 19.30 uur. Op die manier krijgt ze haar laatste fles iets later en hoefde ze het niet meteen 12 uur zonder voeding uit te houden. Jouw Seth is ook een grote jongen, dus hij zal van gekolfde melk ook wel minstens 200cc drinken, denk ik zo?

Nadat ik grotere flessen was gaan geven, sliep ze de eerste nacht door tot 5.00 uur. Toen hebben we haar haar fles gegeven en een klein slokje tussendoor en daarna weer volgens de 'vaste' tijden. De nacht erna kwam ze om 6.00 uur en nu meestal rond de klok van 7. Ideaal!

Ik zou dus kijken of je rond half acht, acht uur uit kunt komen met je laatste voeding en dan kijken waar het schip strandt!   Ik weet niet of je 's avonds altijd nog genoeg  melk hebt, anders kun je Seth misschien wat gekolfde melk uit een flesje als toetje geven zodat je zeker weet dat hij genoeg heeft gehad? Of wat rijstebloem door de gekolfde melk (maar ik weet niet hoe je denkt over bijvoeding)? Dat hebben wij wel gedaan, dus dat zal ook wel gescheeld hebben. Esther was best kramperig vroeger, maar van de rijstebloem heeft ze helemaal geen last gehad! En ze slaapt erop als een roosje... Maar misschien is dat bij jou helemaal niet nodig?

Hier gaat verder alles prima! Esther is een kindje van de klok, wil alles graag op vaste tijden. Het cb kan het wel hebben over vaste volgordes, maar Esther gaat zich echt steeds beter voelen nu wij dingen op vaste tijden doen, gek he?
Bij jou ook alles goed? Werk je (alweer)? Sorry, ben ff kwijt wat je deed. Je woonde in Amsterdam, toch? Lekker duf dat dat wel blijft hangen, haha, maar ik dacht 'he, een mede-randstedeling!'.

Nou, sorry voor het blabla-verhaal en ik hoop dat je succes hebt! Ik zou het gewoon lekker proberen, want ik vind het zelf heerlijk om de hele avond voor mezelf te hebben weer.

Groetjes,

Eveline

Sjit, net een heel verhaal getypt en net als ik op 'PLaats bericht' klik is mijn internetverbinding weg. Heb ik weer.

Nou ja, dan nog maar een keer.

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga proberen te voeden om 7.00, 11.30. 15.30 en 19.00/19.30. Seth wordt tegenwoordig weer sneller wakker overdag en normaliter voedde ik hem na het uit bed halen, maar dat zou nu betekenen dat ik weer om de 3 uur moet gaan voeden, terwijl hij echt geen honger heeft na 3 uur. Dus dat principe van RRR heb ik maar laten varen. En hij vindt dat geloof ik allemaal geen probleem, zolang hij maar mag slapen als hij wil slapen en mag eten wanneer hij wil eten.

Ik ga morgen even op het CB vragen wat het advies is mbt bijvoeding zoals rijstebloem of johannesdingesspul (hoe heet dat ook alweer?!).
Het lijkt me echt ideaal om die laatste voeding niet meer te hebben, met name voor de dagen dat ik moet werken. Dan kan ik tenminste weer eens nachten van 8 uur slapen.

HIer gaat alles verder goed. Seth is een lief en vrolijk mannetje. Af en toe heeft hij zo'n dagje dat je niet weet wat je met m aan moet, maar dat hoort er allemaal bij, denk ik dan maar. Wat vliegt die tijd he en wat leren ze snel, vind je ook niet. Soms lijkt het of ze van de ene op de andere dag opeens weer heel wat nieuws kunnen. Zo leuk om te zien!!!

Ik ben inmiddels inderdaad weer begonnen met werken, ruim een maandje alweer. In het begin ging het nogal moeilijk, ik had het ietsje onderschat, kan ik wel zeggen, maar nadat ik dat heb ingezien en even rustig aan heb gedaan gaat het een stuk beter. Ik had enorm moeite met kolven door alle stress, maar doordat ik het rustiger aan ben gaan doen en een blik KV heb gekocht (voor het geval dat) ging het gelukkig ineens wel goed.

Met jullie gaat het dus ook allemaal goed? Waarom ben je gestopt met BV? Ging het niet meer? Ik kan me goed voorstellen dat je gestopt bent, want ik ben ook zeker 10x bijna gestopt. Alleen het feit dat mijn vriend zo aandrong heeft ervoor gezorgd dat ik door ben gegaan. Achteraf ben ik daar wel blij om, want nu gaat het gewoon weer lekker gelukkig.

Ben jij weer begonnen met werken en hoe bevalt het? Jij woont in de buurt van Adam toch? Wat het niet in Kudelstaart, of ben ik nou enorm in de war?

Nou, woensdag ga ik het proberen om die laatste voeding weg te laten. En nu eerst even de tekst kopieren voor ik het ga plaatsen. Haha.

Groetjes Femke

Hoi Femke,

Haha, heb je dat opgezocht? Want jij maakt mij niet wijs dat je weet waar Kudelstaart ligt, hihi! Maar daar woon ik dus inderdaad. Duf plaatsje. In mijn studententijd woonde ik ook in Amsterdam. Heel gaaf, in het Zonshofje aan de Prinsengracht. Maar toen wilden we gaan samenwonen en mijn vriend wilde niet in de stad wonen en in Kudelstaart konden we een huis krijgen. Maar ik mis de stad nog steeds!

Ik ben na een maand gestopt met bv. Zo'n beetje alles is mis gegaan wat mis kon gaan. Eerst had ik teveel voeding, waardoor Esther steeds losliet. Toen kreeg ik stuwing en omdat ik vlakke tepels heb, kon Esther niet meer aanhappen. Dus moest ik tepelhoedjes gaan gebruiken. Maar dat zorgde ervoor dat Esther mijn borst niet meer goed leeg kon drinken en te hard moest werken om iets binnen te krijgen. Daardoor werd ze steeds wakker voordat ze uitgerust was omdat ze weer honger had. En dan zat ik weer drie kwartier met haar aan de borst. Ze kwam zo steeds vaker, eerst om de 4 uur, toen om de 3 uur, toen om de 2 uur en toen om de 1,5. Ook 's nachts. Daar raakte ik zo oververmoeid van dat mijn melkproductie terugliep. En toen huilde ze dus de hele dag van de honger en heb ik een pak kv gehaald.
Achteraf baal ik als een stekker. Het was er op zo'n voorlichtingsavond zo ingeramd: géén speen en geen flesjes om bij te voeden. Dus ben ik van de ene op de andere dag gestopt, want ik had het gevoel dat ik moest kiezen: bv of kv. Nu denk ik: had ik haar maar een speen gegeven. Had ik maar gewoon een fles gegeven zodat ik bij kon slapen. Dan was het misschien allemaal nog wel gelukt. Want Esther is geen knuffelbaby en het zou zo fijn zijn haar een paar keer per dag toch heel dicht bij me te hebben.

Succes met je nieuwe voedingstijden! Laat je even weten hoe het gegaan is? En als je ooit nog in de buurt van Kudelstaart bent...haha!

Groetjes,

Eveline

Eveline, ik wil even reageren op je stukje over de bv. Verwijt jezelf niks. Bij een eerste baby is het inderdaad de onwetendheid van het moment. Had ik maar... Ik ken het. Nu bij de tweede de bv wel goed gaat, weet ik ook wat er mis is gegaan bij de eerste. Probeer het gewoon weer bij de tweede ;-) Heb ik ook gedaan en nu gaat het wel goed! (En ik heb nu ook wel eens een flesje laten geven als ik te moe was en een speentje kreeg ze al op de 2e dag van mij).

Hoi, hoi (Angeline is het toch? Sorry, weet het ff niet meer),

Nee, ik verwijt mezelf niet echt wat, maar ik baal er wel van. Ik begrijp dat die adviezen van de VBN mensen goed kunnen helpen, maar vind het wel een beetje zuur dat ik ze in mijn onzekerheid en onwetendheid zo goed op wilde volgen dat het daardoor juist fout liep... Ik heb toen ook het cb gebeld en ze de situatie uitgelegd. Hun oplossing: vaker aanleggen. Vaker dan iedere 1,5 uur??? Nee, dat was een regeldag. Ja, dahag.

Maar ik ga het met de 2e vrolijk weer opnieuw proberen. En die krijgt lekker een speen als hij/zij dat wil en als mama echt te moe is, geeft papa een flesje van die hele vieze hypo-allergene zooi! O zo!

Groetjes,

Eveline

Hi Eveline,

Haha, nee, ik heb het niet opgezocht, maar onthouden vanuit het lijstje met moeders hier. Ik ben nooit in Kudelstaart geweest, maar weet wel dat het vlakbij Amsterdam ligt en op de een of andere manier onthou ik dat soort dingen. Raar maar waar.

Echt balen voor je dat het zo is gelopen met die borstvoeding. Je kan er ook zo onzeker van worden he? En helemaal van al die adviezen van iedereen en met name van het CB. In onzekere periodes heb ik ook vaak op internet zitten struinen naar houvast, maar vaak werd ik daar alleen nog maar onzekerder van. Ik heb wel geleerd dat je gewoon je gevoel moet volgen in veel dingen. Nou, hopelijk gaat het met een tweede wel goed en zo niet dan moet je je daar ook niet schuldig over voelen (en je al helemaal geen schuldgevoel laten aanpraten!)

Ik ga waarschijnlijk woesndagavond voor het eerst de late voeding weglaten, dus dan laat ik donderdag wel even weten hoe het gegaan is. Ik vemoed dat hij wel een stuk vroeger wakker zal worden dan nu, maar zo ging het ook toen we van 6 naar 5 voedingen gingen.

Kben benieuwd!

Tot later!

Groetjes Femke (en weer even de tekst kopieren)

Wat knap dat je mijn naam hebt onthouden.
Ik heb de arts op het cb bureau gevraagd waarom zoveel moeders bij de eerste al vlot stoppen met bv en het bij de tweede wel volhouden/ lukt. Ze zei dat het vaak komt omdat ALLES nieuw is en bij een tweede hoef je je energie en niet meer te steken in al dat nieuwe van een baby.

Terug
Bovenaan