vraagje over borstvoeding

hoi meiden,
ik heb een vraagje, ik wil heel graag de borst gaan geven, maar het wordt mij van alle kanten afgeraden het lijkt de antiborstvoedingsmaffia wel.......
maar mijn vraag is dus is het bijv ook te combineren met de fles of is dat in de praktijk niet haalbaar? ik werk nl 's avonds en kan dan echt niet kolven, ben eigen baas dus daar ligt het probleem niet maar ik kom bij mensen thuis en ga in ene kamer vol vreemden dus niet kolven.... maar zou het dan haalbaar zijn om overdag de borst te geven en 's avonds de fles of kan ik het beter idd uit mijn oofd zetten?

alvast bedankt
brenda
 
Hallo Brenda,

Natuurlijk is bv te combineren met flesvoeding!
Ik neem aan dat je na je bevalling eerst nog wel een bepaalde periode verlof opneemt. In die periode kan je natuurlijk volledige bv gaan geven. Je kan dan, voordat je aan het werk gaat, de avond-voedingen afbouwen. Het kan dan wel zijn dat je 's ochtends opeens op "knappen" staat omdat 's nachts de meeste voeding (als je slaapt ;-)) wordt aangemaakt.
Ik heb altijd veel voordelen van borstvoeding ondervonden. In het begin is het even wennen, maar je hebt altijd voeding bij de hand. Als je in de stad bent en je kind heeft honger, dan heb je meteen de voeding op juiste temperatuur voor handen. Ik heb er nooit problemen mee gehad om in het openbaar te voeden. Ik ervaarde het juist als een enorm gemak en de natuur heeft het zo geregeld dat je in staat kan zijn je kind via de borst te voeden. Daarnaast is het een fijn en intiem moment wat je met je kindje beleeft.
Mijn zoontje kreeg op een gegeven moment ook een combi van bv en kv. Hij was toen ongeveer 7 maanden. Tot die tijd kreeg hij volledige bv. Na die tijd kreeg hij 's ochtends  de borst, overdag flesvoeding en 's avonds nog een slokje borstvoeding.
In enkele steden zitten borstvoedingswinkels (in Zwolle in iedergeval) en anders kan je ook veel informatie vinden op www.borstvoeding.nl

Een hele goede zwangerschap en succes met je keuze!

Groetjes
Marieke (mv Stan, 04-09-04)
 
Hoi Brenda,

Mag ik vragen wat voor werk je doet en van hoelaat tot hoe laat ben je weg?
Wat je namelijk ook kunt doen is tijdens je verlof een voorraadje moedermelk aan maken en dan voor dat je weg gaat je kindje voeden en dan is er moedermelk in de koelkast vooals hij honger krijgt terwijl jij weg bent en dan kan je weer afkolven wanneer je thuis komt. Zo kan je heel goed bv geven en werken tegelijk.
Je kan namelijk rustig wat later afkolven, dus wanneer hert jouw uitkomt.
Ik zou zeker   voor borstvoeding gaan het is het allerbeste voor je kindje.
Ik schrijf dit terwijl mijn jongste zoon van 8 weken bj mij aan de borst drinkt.
Groeten Marieke van Veen
 
Hoi,
Hier dan een bv freak

Mijn dochtertje is nu 2 jaar en krijgt nog steeds de borst. Nog maar 1x per dag. Dus ik kan je zeggen. Geef je kindje de borst en ga er voor. het is iets zo bijzonders en moois. Echt iets wat je moet proberen voordat je kan zeggen dat het niets is vind ik.

Je kan makkelijk bv geven. Ik kolfde bv altijd na iedere voeding zodat ik op die manier een voorraadje kon inslaan. Op een dag dat ik minder had dan kolfde ik een keer vroeg in de ochtend. Je borsten maken bv aan zodra je kindje drinkt dus hoef je niet bang te zijn dat je kind dan niets heeft.

Mocht je dat niet willen, te veel werk vinden of moeilijk te combineren dan kan je ook bv en fles combineren hoor dat is geen probleem. En ieder voeding die je de borst geeft is toch voor je kind weer wat extra!.

Heel veel succes en plezier
 
hoi mamma's,
thanx voor de reacties, er werd gevraagd van hoe laat tot hoe laat ik werk, ik ga meestal op zijn vroegst om 19uur weg ligt eraan hoe ver ik moet reizen, en dan duurt het vaak tot 22 a 23 uur dan nog opruimen en terug ik ben vaak als het echt heeeel er gezellig is om 23.30 weer thuis, dus als het echt lang duurt ben ik4,5 uur weg dus valt op zich best mee mischien kan ik een voedin om 18.30 en een als ik terugkom doen, dat zou ook nog kunnen... ik dnek dat ik er wel uitkom, waarom ik kolven niet als optie heb gevraagd is omdat het bij tom niet lukte,hij lag 4 dagen in de couveuse en ik heb het echt geprobeerd maar het ging gewoon niet hij wilde toen ook nog es niet aan de borst dus ik had zoiets van laat dan maar, wel heel erg jammer maar ook wel makkelijk hoor die fles, mar ja de borst is gewoon beter, hij werd wel ineens veel rustiger en ging beter eten en niet meer spugen toe ie de fles kreeg dus dat was toen gewoon het beste maar nu ag ik het iig weer proberen thanx....

groetjes brenda
 
Hoi Brenda,

Als je BV wilt gaan geven gewoon doen!! Trek je niks aan van al die anti borstvoedingskreten in je omgeving zij zijn het die vreemd doen en niet jij jij kiest voor de natuurlijke weg die bovendien nog es de gezondste is ook. Zo jammer dat in NL zoveel mensen de fles geven. Met jou werktijden is het prima te doen. Je kunt voor je weg gaat een voeding geven of evt afkolven en als je weer terug komt kun je weer een voeding geven of afkolven want 4-5 uur moet er wel tussen kunnen zitten voor jou borsten. Als je in de eerste weken dat je nog thuis bent zorgt dat er voldoende voorraad is dan kun je wel even vooruit. Tegen de tijd dat je kindje er is en jij aan het borstvoeden bent dan merk je vanzelf hoe het gaat en heb je dan nog vragen kun je ook altijd kijken op   www.borstvoedingsforum.nl  een forum waar iedereen proborstvoeding is en als je het ecven moeilijk hebt een hart onder de riem gestoken wordt.

Ik wens je nog een fijne zwangerschap en ik hoop voor je dat de borstvoeding dit keer gaat lukken.
groetjes Renée
 
Ok, hier nog zo ´n bv freak.

Zie fv als alternatief voor bv. Zo is het en als je bv kan geven moet je dat gewoon doen.
Ik kan me voorstellen dat het bij de eerste niet lukte doordat hij in een couveuse lag. Dan is fv een alternatief.
Ik denk dat je gemakkelijk bv kan geven. Je bent maar een paar uurtjes ´s avonds weg dus voeden voordat je weggaat en kolven als je terugkomt. Je partner of oppas kan de bv dan in een flesje geven.
Begin ongeveer zes weken na de bevalling met kolven! Je borsten moeten wennen aan kolven dus er zal in het begin misschien weinig uitkomen. Begin dus niet met kolven als je pas weer aan het werk gaat. Ook je kindje moet wennen aan het uit een flesje drinken dus begin daar ook met zes weken mee.

Het sleutelwoord met bv is DOORZETTEN! Ik heb twee weken na de bevalling in het ziekenhuis gelegen en kon omdat ik meer dood dan levend was geen bv geven. Mijn zoontje heeft vier dagen fv gehad. Bij mij is er gekolfd. Zelfs toen er maar 20 cc uit een borst kwam is er doorgezet door de fantastische verpleegkundigen. Het is gelukt en mijn zoontje is nu 3,5 maanden oud en krijgt volledige bv. Daarom zeg ik: zie fv als een noodgreep als het echt niet anders kan en probeer door te zetten want bv is prachtig!

groet,
Jinny
 
Hoi Brena,
Volgens mij is het met jouw werktijden prima te doen om bv te geven.
Wanneer jij weer aan het werk gaat is je kind er waarschijnlijk al aan gewend om om de 4 uur gevoed te worden en dan kan je als het echt niet lukt een flesje moedermelk geven.
Het opgang brengen van bv met een kolf is heel wat anders dan afkolven terijl de voeding al op gan is.
ALs je weinig kolft kan je inderdaad een paardagen van te voren beginnen en alle beetjes bij elkaar is dan toch weer een hele voeding.
Een tip: iedere morgen 1 borst aanbieden en de andere kolven.
Op die manier wennen je borsten er aan 's nachts meer melk te gaan maken en heb je altijd voeding op vorraad.
Groeten Marieke,
Laat je weten wat je hebt gedaan wanneer de kleine geboren is?
 
Terug
Bovenaan