vraagje over echo s

A

Anoniem

Guest
Hoi Allemaal
Het is misschien een beetje een rare vraag, maar als je geen medische indicatie hebt hoeveel echo s krijg je dan?Ik ben nu iets verder dan 12 weken(van de eerste)  en ik heb de termijnecho al gehad. Krijg ik er nog meer of was het dat dan?Van een oude vriendin van mij weet ik die had er bij 20 weken ook nog een maar dat is intussen weer een jaar of 4 geleden. Ik ben benieuwd ik zou het eigenlijk wel jammer vinden als het bij die ene zou blijven maar ja je kan nog altijd een pretecho laten maken
Ik hoor het wel!!
groetjes meisje b

Dat verschilt volgens  mij per vk. Bij mijn 1e woonde ik in een dorp en had een andere vk daar heb ik   echo's bij gehad: bij de intake, een termijnecho omdat ik de pil slikte, met 36 wkn voor de ligging van het hoofdje en met 39 wkn omdat ze niet was ingedaald. NU zit ik bij een andere vk, ik ben 10 wkn zwanger en heb met 8 wkn een echo gehad in het zk omdat we ons zorgen maakten (gelukkig was alles goed) vandaag heb ik bij de vk een echo gehad. Ik wil graag een nekplooimeting laten doen en die krijg ik volgende week dus dat is er ook weer een, dan krijgen we nog een echo met 20 wkn en met 36 wkn dus dat zijn er 5 in totaal. Ook wil ik nog graag een pretecho laten maken. Maar een collegaatje van mij die is ook zwanger en even ver als ik en die krijgt in de hele zwangerschap maar 1 echo.

Hoi,

Dat is per praktijk verschillend geloof ik. Bij ons krijg je alleen maar een termijn echo, die heb ik gehad met 10 weken. Meer echo`s krijgen we hier niet.
Omdat ik een medische indicatie had heb ik met 21 weken een screeningsecho gehad in het ziekenhuis. Met 38 weken twijfelde de vk over de ligging van het kindje, toen werd er ook even snel een echo gemaakt om de ligging te bepalen.
Dus in principe krijg je hier alleen een eerste echo.
Ik zou het gewoon even na vragen bij je verloskundigen praktijk, dat heb ik toen ook gedaan.

Groetjes, Ris 40w5d

Ik ben nieuw hier, maar ik wil wel even reageren.
Bij mijn zwangerschap 2jaar geleden ongeveer, was ik ook bij de gyn onder controle. ook medisch indicatie. Ik kreeg toen elke keer toen ik op controle kwam een echo.

Bij ons krijg je als er geen medische indicatie is helemaal geen echo, ook al vraag je erom. Dan moet je cyclus echt onregelmatig geweest zijn, of er moet iets anders aan de hand zijn.
Dus wij hebben een pretecho alleen laten maken met 21 weken.
Je snapt wel dat ik bij een tweede kind ga zeggen dat mijn cyclus onregelmatig was (is ie ook nog steeds wel een beetje na 15 maanden)... want ik vind dat iedereen recht heeft op een eerste termijnecho.

Officieel is het zo dat je eigenlijk alleen een termijn echo krijgt tussen de 8-13 weken om te kijken hoe oud de baby is. Als je een medische indicatie hebt kun je er meer krijgen, is meestal ook wel het geval.
Er was laatst op het nieuws dat er vanaf 2006 weer rond de 20 weken een screeningsecho standaard wordt uitgevoerd, of in ieder geval vergoed wordt.
Voor mij is dat niet van toepassing omdat ik nu al 27 weken ben.
Wij hebben dus een pretecho laten maken, en dat moet je zelf betalen.
Kijk maar eens op internet, dan kun je veel adressen met prijzen met elkaar
vergelijken.

xx Syrah

hallo,
Wij hebben met 10 weken een termijn echo gehad omdat niet duidelijk was hoever ik zwanger was. Nu hebben we met 34w5d een echo gehad omdat niet duidelijk was hoe de klein lag en we hebben zelf een pret echo laten maken met 29 weken. Anders hadden we dus alleen die termijn echo gehad. Ik heb idd ook gehoord dat vanaf dit jaar ook een echo met 20 weken wordt vergoedt. Anders even aan je vk vragen

groetjes wendy 35w1d

Hallo,

Ik heb een echo gehad met 8 weken, omdat de huisarts dacht dat ik langer zwanger zouzijun dan ik zelf dacht(ja dat kan ook nog haha). Toen met 12 weken nog eentje, omdat de vk met 8 weken niet helemaal goed kon zien hoe ver ik was(blijkt na de echo met 12 weken dat ik toen dus 8 weken moet zijn geweest).
En bij ons kun je om een echo vragen met 20 weken(screeningsecho), word vavaf 1 januari 2006 vergoed. Maar dat schijnd per regio ook heel verschillend te zijn, gewoon effe navragen dus.

Groetjes Annemiek
16w4d

Terug
Bovenaan