Vraagje over flesvoeding

Hallo moeders,

Ik wou even de hoeveelheid vergelijken met hoeveel jullie kindjes drinken. Quinn is morgen 5 weken oud en krijgt nog 6 voedings per dag. Ik maak dan 150 in de fles, met 2 scheppen nutrilon en 3 scheppen nutrilon AR, omdat Quinn reflux heeft. De AR is dus tegen het spugen. De voeding wordt hierdoor wat dikker. Meestal laat Quinn zo tussen de 30 en de 50 cc staan in de fles, omdat het laatste beetje wat te dik en en veel schuim is. Overdag laat hij er meestal 3 uur tussen, soms zelfs 2,5 uur. En 's nachts verschilt het heel erg, soms laat hij er 4 uur tussen soms 5 of zelfs 6 uur. Nu las ik op het pak van nutrilon dat hij voor zijn gewicht, hij is nu iets over de 4 kilo, 5 flessen mag hebben van 150. Ik twijfel wat ik nu zal gaan doen. Of ik de fles zal gaan ophogen naar 180 en kijken wat hij drinkt, omdat hij het laatste beetje er toch niet uit krijgt en kijken of hij zo op 5 flessen gaat komen door er dan ook meer uren tussen laat of dat ik dit eerst gewoon nog door blijf geven, met wat hij nu krijgt. Hij is verder wel tevreden. Ik weet dit namelijk van me oudste niet meer en die had ook andere voeding dan Quinn.

Liefs marielle

Olivia is net zo oud als Quinn (nahja, scheelt een paar dagen :)) en drinkt ook 6 voedingen. Ik maak net als jij een fles van 165 en ook Olivia laat rond de 40 (soms meer, soms minder) in de fles. Olivia laat er 's nachts al rond de 7-8 uur tussen en overdag verschilt het heel erg. Soms na 4 uur, soms na 2,5 uur, soms na 3 uur. Ik laat het haar gewoon aangeven. Ze drinkt dan ook altijd wel hetzelfde. Aan het eind van de middag/begin van de avond heeft ze vaker honger dan 's ochtends, dus dan krijgt ze vaker een voeding. Nu ze 's nachts langer slaapt, vermoed ik dat ze binnenkort wel zelf naar 5 flessen zal gaan, maar ik laat het wel aan haar over. Het enige dat ik eraan regel is dat ik haar laatste fles niet eerder dan 21.00 uur wil geven, anders gaat ze, als het aan haar ligt, veel eerder de nacht in. Soms moeten we haar ervoor wakker maken, dus dan had ze waarschijnlijk al genoeg aan 5 voedingen ;)
Ik zou het Quinn nog zelf aan laten geven, aangezien hij wel tevreden is. Ik denk dat het vanzelf wel komt.

Groetjes, Martha

Hoi Marielle,

Timo is vandaag 6 weken en krijgt 6 voedingen van 120 + 4 scheppen, is geloof ik 135 cc totaal per fles.
Ze mogen 150 cc per kilo volgens richtlijnen CB.
Timo krijgt iets meer dan hij mag, hij slaat de late avondvoeding over en komt s nachts rond 3 uur. Overdag komt hij ongeveer om de 3 uur. Ik zou als ik jou was nog niet over gaan op 5 flessen omdat hij zijn flessen nu niet leeg drinkt en hij ook best veel voeding krijgt aangeboden als je het vergelijkt met de richtlijn CB.

Nou moet je natuurlijk niet alles van het CB aantrekken.... maar omdat hij zijn flessen nog niet leegdrinkt zou ik het nog niet doen.

Groetjes Rina

Hoi Marielle,

Ons dochtertje zit nu ze s' nachts niet meer komt op 5 flessen. Ze is nu 7 weken, en met die vijf voedingen merkte ik wel dat ze wat sneller kwam. Dus nu geef ik sinds gister 180 met 6 schepjes...de ene keer drinkt ze de fles leeg de andere keer laat ze wat staan, nou prima toch?! Kijk en luister naar je eigen kindje, het CB geeft slechts een richtlijn. Norah krijgt nu ook wat meer dan ze zou ''mogen'', maar is wel een supergezellig en tevreden meisje!
Groetjes mamavannorah

Hoi Marielle,

Ons dochtertje zit nu ze s' nachts niet meer komt op 5 flessen. Ze is nu 7 weken, en met die vijf voedingen merkte ik wel dat ze wat sneller kwam. Dus nu geef ik sinds gister 180 met 6 schepjes...de ene keer drinkt ze de fles leeg de andere keer laat ze wat staan, nou prima toch?! Kijk en luister naar je eigen kindje, het CB geeft slechts een richtlijn. Norah krijgt nu ook wat meer dan ze zou ''mogen'', maar is wel een supergezellig en tevreden meisje!
Groetjes mamavannorah

Rodin is morgen 7 weken en zit al een aantal weken op de 5 voedingen. Sinds ongeveer 2 weken krijgt hij per fles 180 water, 4 schepjes JBP en 6 schepjes nutrilon. Hij weegt ruim 5 kilo. Soms drinkt hij alles op, soms laat hij wat staan.

Welke speen gebruiken jullie voor de voeding met JBP? Bij een 1 speen is het gaatje te klein en bij een 123 speen te groot. Ik heb nu een 1 speen waarvan ik het gaatje iets groter heb gemaakt...

Onze tijden
+/- 6.30
+/- 10.00
+/- 13.30
+/- 17.30
+/- 21.30

Hoi,

Ik was gister op het cb en had ook wat vragen over flesvoeding. Ja, met al die verhalen over dikke kinderen en flesvoeding... Je wordt wel voorzichtig!

Dit is de tip die ik meekreeg; laat je kindje wel eens wat staan, dan kan je rustig meer geven als je denkt dat ze daar behoefte aan hebben. Want dan overeten ze zichzelf niet. Hou wel altijd de 30cc water - 1 schepje voeding verhouding aan. En als ze niet meer willen, niet aandringen.

Overigens... wij zijn ook vrij snel van 150cc naar 180cc gegaan omdat ik het idee had dat ze niet genoeg had aan die 150cc. Dat klopte ook wel. Jasmijn had me toch een groeispurt gemaakt! Dus luister gewoon naar je gevoel, en als jij denkt dat Quinn iets meer kan en wil hebben, lekker geven.

Hi Marielle,

Ik zou de richtlijn 150cc per kg lichaamsgewicht aan houden.

Waarom zou je meer in de fles doen, als Quinn ze niet helemaal leegdrinkt? Je zou bijv. kunnen proberen om de verhouding nutrilon en AR andersom te kunnen doen: zo is de voeding iets dunnen en krijgt hij misschien wel zijn fles leeg?

Je zou ook kunnen overwegen om iets langer tussen de voedingen te laten. En te kijken of het helpt hem te troosten in de tussen tijd.

Isa dronk eerst ook maar kleine beetjes. Door de tussentijd steeds te verlengen, is ze uiteindelijk naar volle flessen gegaan. Ze drinkt nu over dat 3 volledige flessen van 135cc (120+4 schepjes) en we bieden haar de eerste en laatste fles 165 (150+5 schepjes) aan. De eerste en laatste gaan niet altijd helemaal leeg. De middelste drie meestal wel. Gezien haar gewicht heeft ze niet meer nodig, dus geven we haar ook niet meer. Ze lijkt ook niet meer nodig te hebben, omdat ze (mochten we haar eerder geven) haar flessen niet leeg drinkt.

Wij geven Nutriton aan Isa tegen het spugen (dat zit bij jou al in de AR verwerkt), maar omdat de flessen van 165 nogal veel zijn, doen we daar minder Nutriton in, daardoor kan ze de fles wel leeg drinken.

Succes.

Gr. Tamara
(februari forum)

Terug
Bovenaan