vraagje over pco syndroom

quote: Lilianneke reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-08-2007 23:41:31'));

Hoi Nicole,

Ik ben inmiddels al mama (december 2006), maar ik heb ook PCO.
Ik heb geen zware beharing (hahaha, ik wilde al baardgroei typen) maar ik heb wel kleine haartjes op de lijn van de schaamstreek naar de navel.
Volgens mijn gyn heette dat heel mooi: mannelijk beharings patroon. Tsja.
Maar het kan er dus bijhoren.
En ook ik ben te zwaar (niet dat ik nou enorm ben, maar er mogen wel wat kilootjes af...)
Gelukkig bleek na allerlei onderzoeken dat ik wel gewoon een eisprong heb, en na twee jaar proberen ben ik toch spontaan zwanger geworden.
Op http://www.nvog.nl/files/pcos_.pdf  staat ook nog een heel stuk over PCO.

Groetjes Lilian

Hoi Lilian,

Moest jij eerst ook afvallen om zwanger te worden??
want ik heb namelijk al meerdere pogingen gedaan maar het lukt als maar niet. misschien zou ik ook naar een dietist moeten zoals het staat vermeld in de gegevens die je net stuurde .
Maar bedankt voor je reactie.

Groetjes Nicole

Hoi Nicole,

Van de gyn die de onderzoeken had gedaan moest ik wel afvallen, maar dat was alleen om in aanmerking te komen voor eventuele hormoonbehandelingen.
Maar wij hadden van te voren al beslist: als alles goed mocht blijken te zijn, dan voorlopig geen behandeling, dan gingen we gewoon "zelf" nog even door.
In de jaren voor mijn zwangerschap heb ik een hele vervelende tijd gehad op mijn werk, en de reden waarom ik niet zwanger werd, is gewoon te veel stress (tenminste, dat was het voor mij, ik spreek nu alleen voor mezelf!)
Uiteindelijk heb ik in december 2005 mijn ontslag gekregen, en achteraf was dat het beste wat me  had kunnen overkomen. Nog geen drie maand later was ik zwanger!
Het is gewoon heel vervelend met PCO. Ja, vrouwen die te zwaar zijn hebben een grotere kans op PCO, maar ook vrouwen die goed op gewicht zijn kunnen het hebben.
Ik was voor mijn zwangerschap nog wel een stuk zwaarder dan jij nu bent (ik las je andere berichtje op een ander deel van het forum) en ik heb gewoon een eisprong.
En er zijn ook vrouwen die wegen 150 kilo en hebben nergens last van. Je kunt dus alle kanten op.
En als je afvalt heb je een grote kans dat je eisprong vanzelf weer op gang komt, zodat je geen hormonen hoeft te gebruiken, maar van PCO kom je nooit meer af.
Maar een verwijsbrief vragen voor een dietiste kan waarschijnlijk helemaal geen kwaad.
Het kan best zijn dat je verkeerd eet, of niet genoeg (dat klinkt heel raar, maar als je niet genoeg eet, val je ook niet af). Ik ben ook bij een dietiste geweest, en ze bekijkt samen met jou je eetgewoontes, en geeft tips wat een goed dagmenu is, welke producten je kunt gebruiken, en welke je beter kunt laten staan.

Heel veel succes, en als je nog meer wilt vragen mag je me ook altijd mailen:

lilianwesterburger@hotmail.com

Groetjes Lilian

Hoi meiden

Ook ik heb pcos maar ben voor mijn lengte ook niet te zwaar hoor.
Was vroeger als kind echt een sprietje dus het gewicht wil niet altijd iets zeggen.
Ook van overbeharing heb ik geen last, zou er wel wat  haartjes bij willen :) (op mijn hoofd dan !)

Nou allemaal heel veel succes !

xxx Niekje

Terug
Bovenaan