vraagje...?

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik heb een vraag...
Hoe kun je precies uitrekenen wanneer je vruchtbare dag(en) zijn?

Ben nu 1 jaar 'bezig' voor een tweede kindje. Onze eerste hebben we bijna 3 jaar op moeten wachten. Medische molen in en nog niks bijzonders kunnen vinden, uiteindelijk toch spontaan zwanger.

Groeten,
ikke

hoi sab78,

als je een regelmatige cyclus heb is het vrij makkelijk uit te rekenen. 15 dagen voor je ongie heb je je eisprong, als je dan zeg maar dag 14 en 15 klust heb je een grote kans.
maar is je cyclus niet regelmatig dan kan je met ovaluatie testen gaan werken, wat ik dus doe (ik begin er een beetje gek van te worden ).
ik hoop dat je genoeg info heb.

veel liefs peetje

Hoi Peetje,

Bedankt voor je reactie.
Met onze eerste heb ik ook een tijdje temperatuur opgemeten, nou, dat was niet bepaald een succes. Ik had er iedere dag schommelingen inzitten. Kon er geen pijl op trekken.

Hoe werkt dat eigenlijk met die ovulatie-testen, zag van de week een reclame ervan op tv. Moet je maandelijks meerdere testen gebruiken, hoe zit dat?

En, zijn jullie al lang bezig? Voor een eerste kindje?

Groeten,
ikke

hey sab,

sorry als ik me er even mee bemoei,maar ik heb zelf ook ovulatie testen gebruikt,
ik begon op dag 11 van mijn cyclus (28) en ging door tot dat ik een positieve test had,meestal was dat bij mij op dag 12 en 13,maar t is ook al eens op dag 11 en 12 geweest dat ie positief was.
maar er staat heel goed op het doosje aangegeven wanneer op welke dag je ze moet gebruiken.
persoonlijk ben ik niet zo tevreden over de sensi-ovulatie testen omdat ze bij mijn lichaam geen optimaal resultaat gaven,die van claerbleu vond ik zelf t beste maar dat is net hoe jouw lichaam er op reageert,maar ik moet zeggen dat ik door die ovulatie testen echter nog niet zwanger ben geworden want zelfs met die testen is het moeilijk uittevinden wanneer je eiersprong is.op de verpakking staat vaak als de 2e streep gelijk of donkerder als de controle streep is dan kan je je eiersprong binnen 24 tot maximaal 36 uur verwachten,dan denk ik van..lekker rekkelijk want dan kan je met vrijen nog steeds op een verkeerd moment vrijen.

ik ben nu sinds kort weer gaan temperaturen en het gekke is dat mijn temperatuur pas op dag 16 echt omhoog gaat,terwijl mijn ov.test vaak op dag 11 en 12 positief was.dus dan mag je verwachten dat me eiersprong op dag 14 valt of 15.
maar misschien dat jouw lichaam er wel anders op reageert?!
gr.droppy

Het uitrekenen van je vruchtbare dagen is lastig als je het doet op basis van de lengte van je cyclus. Zoals hierboven al stond, moet je dan kijken hoe lang je cyclus is en daar dan ongeveer 14 dagen vanaf halen. Maar dat varieert dus heel erg per vrouw. Ik heb ongeveer na 12 tot 14 dagen na m'n ovulatie mijn ongesteldheid (ik moet er soms dus 12 en soms dus 14 dagen afhalen), en mijn cyclus varieert van 25 (kortste) tot 30 (langste) dagen, dat maakt het dus lastig plannen.

Ik gebruik ovulatietesten van sensitest. Ik ben er erg tevreden over. In het begin heb je er wel een aantal nodig om je ovulatie te "vinden", maar op dit moment kan ik het er met 2 af. Een ovulatietest meet een bepaald hormoon in je urine. Als dat in een bepaalde hoeveelheid aanwezig is in je urine, dan komt je eisprong er aan. Er staat dan binnen 24 tot 36 uur, omdat je met de ovulatietests op een vast moment meet en het een indicatie is van de hoeveelheid van het hormoon. Dat hormoon komt in een golf vrij en je weet dus nooit precies waar in de golf je zit als je de ovulatietest doet (als je dit nog kan volgen). Het kan aan het begin zijn, in het midden (hoogste punt) of alweer aan het einde van de golf. Als je ovulatietest dus positief wordt, dan zit je eisprong er aan te komen.

Een ovulatietest geeft alleen een indicatie dat je eisprong eraan komt. Met temperaturen kan je bepalen of je een eisprong hebt gehad. Dat doe je door iedere dag op ongeveer hetzelfde moment, als eerste als je wakker wordt, nog voordat je iets anders doet (dus ook niet opstaan!) je temperatuur te meten. Als je dat een aantal maanden doet, dan zal je zien dat ná je eisprong je temperatuur gemiddeld hoger is. Dat is niet veel, zo'n 0,3 graden dus je moet een nauwkeurige thermometer hebben. Het kost wel een maand of 3 voordat je er echt wat aan af kan lezen, maar in combinatie met ovulatietesten kan je wel achteraf bepalen op welke dag je eisprong PRECIES is geweest. Sommige vrouwen komen er zo ook achter dat ze bijvoorbeeld geen eisprong hebben en gaan dan naar de huisarts.

Nou, een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes en succes, Esk (ronde 19, 1e kindje, IUI in maart)

Op babybrabbel kan je ook een heel makkelijk schema'tje maken.. En plus daarbij natuurlijk de ovulatie testen.

Oh, ik zag dat je ergens ook nog vroeg hoeveel ovulatietesten je nodig hebt.

In het begin heb je er dus meer nodig dan als je wat meer ervaring hebt (tenzij je een erg onregelmatige cyclus hebt). De eerste keer had ik er wel 10 nodig per cyclus, maar nu nog maar 2 of hooguit 3.

Er zijn verschillende merken op de markt, Clear Blue, Predictor, Kruidvat, Sensitest, Matcare. Die laatste twee zijn op internet te koop en stukken goedkoper. Over Kruidvat heb ik niet zo'n goede verhalen gehoord, die van Clear Blue schijnen heel duidelijk te zijn (met smileys), Predictor weet ik niet en sensitest gebruik ik zelf. Die zijn ook minder duur dan bijvoorbeeld predictor of clear blue.

Je dipt ze in je urine (iedere dag zelfde tijd) en dan verschijnen er streepjes. Altijd een streep, maar rond je eisprong worden dat er twee. Als het teststreepje even donker of donkerder is dan het controlestreepje dan ben je dus vruchtbaar.

Groetjes, Esk

maar ik vind die dingen wel erg duur als ik eerlijk ben,
die van sensi zijn het goedkoopst,maar ook die vind ik erg duur,t enige voordeel van de sensi is dat je er veel meer testen bij krijgt als bij ieder andere ovulatie test.
ik heb ze 4 maanden geprobeerd,ze waren nooit op de zelfde dag positief.

maar wie weet helpt t bij jouw wel.

Terug
Bovenaan