Het uitrekenen van je vruchtbare dagen is lastig als je het doet op basis van de lengte van je cyclus. Zoals hierboven al stond, moet je dan kijken hoe lang je cyclus is en daar dan ongeveer 14 dagen vanaf halen. Maar dat varieert dus heel erg per vrouw. Ik heb ongeveer na 12 tot 14 dagen na m'n ovulatie mijn ongesteldheid (ik moet er soms dus 12 en soms dus 14 dagen afhalen), en mijn cyclus varieert van 25 (kortste) tot 30 (langste) dagen, dat maakt het dus lastig plannen.
Ik gebruik ovulatietesten van sensitest. Ik ben er erg tevreden over. In het begin heb je er wel een aantal nodig om je ovulatie te "vinden", maar op dit moment kan ik het er met 2 af. Een ovulatietest meet een bepaald hormoon in je urine. Als dat in een bepaalde hoeveelheid aanwezig is in je urine, dan komt je eisprong er aan. Er staat dan binnen 24 tot 36 uur, omdat je met de ovulatietests op een vast moment meet en het een indicatie is van de hoeveelheid van het hormoon. Dat hormoon komt in een golf vrij en je weet dus nooit precies waar in de golf je zit als je de ovulatietest doet (als je dit nog kan volgen). Het kan aan het begin zijn, in het midden (hoogste punt) of alweer aan het einde van de golf. Als je ovulatietest dus positief wordt, dan zit je eisprong er aan te komen.
Een ovulatietest geeft alleen een indicatie dat je eisprong eraan komt. Met temperaturen kan je bepalen of je een eisprong hebt gehad. Dat doe je door iedere dag op ongeveer hetzelfde moment, als eerste als je wakker wordt, nog voordat je iets anders doet (dus ook niet opstaan!) je temperatuur te meten. Als je dat een aantal maanden doet, dan zal je zien dat ná je eisprong je temperatuur gemiddeld hoger is. Dat is niet veel, zo'n 0,3 graden dus je moet een nauwkeurige thermometer hebben. Het kost wel een maand of 3 voordat je er echt wat aan af kan lezen, maar in combinatie met ovulatietesten kan je wel achteraf bepalen op welke dag je eisprong PRECIES is geweest. Sommige vrouwen komen er zo ook achter dat ze bijvoorbeeld geen eisprong hebben en gaan dan naar de huisarts.
Nou, een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes en succes, Esk (ronde 19, 1e kindje, IUI in maart)