Vraagje

Is het nou echt zo dat je moeilijker zwanger word als je er 'veel' mee bezig bent, of is dat onzin??
Iedereen zegt altijd probeer er niet teveel mee bezig mee te zijn, maar dat lukt niet echt. Zeker niet als iedereen om je heen ook ineens zwanger blijkt te zijn.
Wie heeft hier ervaring mee?
 
Bij mij heeft het 7 maanden geduurd voordat ik zwanger werd. Ik had die bewuste maand zoiets van 'ik zet het allemaal even van mij af, ik heb zo vakantie en dan zien we wel weer.' En toen bleef ineens mijn menstruatie uit... misschien is het toeval, maar ik denk toch wel dat er een grond van waarheid in zit.... succes!
 
Het is inderdaad wel zo als je er veel mee bezig bent dat het minder lukt.
Want wij hebben er een half jaar over gedaan terwijl de dokter zei dat het minstens een jaar zou duren omdat ik heel onregelmatig ongersteld was.
Toen ze dat zei heb ik het ook naast me neer gelegd en gedacht dan zie ik het wel, en toen was het raak.
succes ermee
 
Bij mij was het binnen twee keer raak en ik was er ook heel erg mee bezig.
Ikzelf denk dat het toeval is, maar je hoort het inderdaad wel regelmatig.
Succes met zwanger worden.
gr. Monique
 
Er teveel mee bezig zijn werkt inderdaad belemmerend (is echt geen toeval). Niet iedereen heeft er even veel last van (waarschijnlijk hoort Monique daarbij), maar voor een groot deel van de vrouwen die heel graag zwanger willen worden, heeft de 'stress' rond de conceptie een negatieve invloed.
Je ziet heel vaak dat stellen het - al dan niet tijdelijk - opgegeven hebben (c.q. het even van zich af gezet hebben) en dan spontaan zwanger worden.

Bij ons was dat het moment waarop we besloten om een verwijsbrief voor de gynaecoloog te vragen omdat het na 19 maanden nog niet spontaan gelukt was (dat was vlak voor kerst, we zouden 'een keer' in het nieuwe jaar naar de gyn gaan. In die periode dus niet meer met zwanger worden bezig geweest - de druk was er af - omdat dat dat toch niet zonder hulp zou lukken. En rond kerst zwanger geworden!)

Er is alleen niets moeilijker dan die knop om zetten om er niet meer mee bezig zijn. Bij ons gebeurde dat niet bewust, maar op een gegeven moment ben je het allemaal even zat en gaat spontaan die knop om.

Ik hoop dat jij ook die knop om kan zetten. Misschien helpt het om een datum in de toekomst te pakken bijv. 1 maart, en met jezelf (en evt. je partner afh. van hoeveel die er mee bezig is) af te spreken dat je tot 1 maart niet meer actief met zwanger worden bezig bent (dus niet temp., niet vruchtbare dagen uitrekenen, geen 'moetjes' meer) en op 1 maart gaan kijken welke stappen je gaat ondernemen als het dan nog niet gelukt is.

(NB: 1 januari is tekort hiervoor; dat is het zo. 1 april is een halfjaar, maar dat kan voor je gevoel net te lang zijn. Vandaar 1 maart.)
 
Het heeft bij ons anderhalf jaar geduurd voordat ik eindelijk zwanger was.
Het is waarschijnlijk beter om er niet te veel mee bezig te zijn, maar ja zet die knop maar eens om.
Ik heb nog wel een tip. Heb je al een ovulatietest geprobeerd? Ze zijn erg duur, maar ik heb er uiteindelijk 1 gedaan en ik was direct zwanger! Kan natuurlijk toeval geweest zijn, maar wie weet.
 
Denk dat het ook er mee te maken heeft, dat mensen die er niet mee bezig zijn, niet kijken op een maand meer of minder, terwijl anderen steeds naar de dag toe leven dat er geklust moet worden en dan weer naar de dag dat je niet-ongesteld wil worden.
 
Terug
Bovenaan