Vragen over een goed schema

<p>Dag dames, </p><p>ik heb twee vragen waarbij ik heel benieuwd ben hoe jullie dit doen. Ik lees namelijk overal dat het belangrijk is om een ritme aan te brengen en dan met name om je kindje te voeden na het slapen. In de ochtend komt dit vanzelfsprekend wel uit maar naarmate de dag verstrijkt lukt dit niet meer. Onze dag ziet er ongeveer als volgt uit: </p><p>7.00 fles</p><p>Wassen, Knuffelen en spelen in de box</p><p>8.30 slapen. Slaapjes variëren. Soms 2x 3 kwartier met een half uur tussendoor wakker. Anders anderhalf uur aan 1 stuk</p><p>10.00 wakker. Spelen en knuffelen </p><p>11.00 fles </p><p>11.15 slapen</p><p>13.15-14.15 wakker, spelen en knuffelen </p><p>15.00 fles (als hij om 13.15 al wakker is, is dit al een lastige omdat hij eigenlijk maar anderhalf uur wakker kan zijn)</p><p>15.30 slapen</p><p>16.30-17.15 wakker, meneer is dan vaak maar een kleine drie kwartier goed te pas. Vervolgens is het rekken tot de voeding en ben ik blij als ik hem eindelijk in bedje kan leggen.</p><p>18.30 voeding en slapen </p><p>22.30 voeding.</p><p> </p><p>ik ben benieuwd wat jullie van dit schema vinden en of jullie ook tips tot aanpassing hebben? Daarnaast mijn volgende vraag: Sten slaapt de laatste tijd al langer door in de nacht en als hij komt proberen we te rekken met een speentje. Perfect als hij om 7.00 komt want dan begint de dag, maar als het al om 5.00 bv is en meneer blijft jammeren dan loopt mijn schema in de war. Is het dan handig om alsnog weer om 7.00 de dag te beginnen voor het ritme? En wat doe ik dan met de hoeveelheid cc per voeding? Als hij namelijk s nachts wel voeding krijgt, krijgt hij de ene dag meer dan de andere. Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen. Sten is trouwens 13 weken nu. <br />Oh en tot slot ben ik soms onzeker over wat mensen verstaan onder spelen en knuffelen. Knuffelen is hier vaak even lekker wiegen en tegen meneer aankletsen, daarnaast ook vaak dat Sten bijna huilt en ik hem sus. Hij blijft dan een beetje humeurig maar gaat niet huilen.</p><p>bij het spelen leg ik hem in de box en zijn we gexellig aan het kletsen of probeer ik hem te stimuleren met muziek en knuffeltjes. Dit vind hij heel leuk maar ook dit houdt hij niet lang vol. Vaak is het met 10 minuten niet leuk meer en begint hij een beetje te jammeren. Dan begin ik met het wiegen en sussen en duurt het einde van de middag wel lang voordat ik hem weer in bedje kan leggen..</p><p style="text-align: left;">ik kijk uit naar jullie reacties!</p><p> </p>

Ik voedde juist voor het slapen dan gaan ze niet met honger naar bed. Verder voedde ik ook meer naar behoefte want ik vind dat je een kind niet kan dwingen om te eten of drinken dat doen wij immers ook niet een kind heeft zelf wel aan wanneer hij of zij honger heeft. 

Ik voed op verzoek! Dus het ligt eraan wanneer meneer komt. Dat is ongeveer om de 3-4 uur en 's nachts om de 5 uur. En 's nachts is het vaak wat minder voeding. Maar ik laat mijn kindje ook niet met honger slapen en laat ook hem het ritme bepalen en dat gaat prima. 

Ik zou hem om 17:15 nog een keertje op bed leggen. Waarom moet je het rekken, als ik vragen mag? Wij vonden altijd: moe is moe.
Spelen vond ik ook altijd vaag. Zo jong kan je ze af en toe op hun buik leggen met een speeltje ervoor (als ze eraan toe zijn) of een speelkleed met speeltjes boven zich. Maar vaak is knuffelen en op schoot kletsen ook gewoon prima ?

Grappig onze dag ziet er ongeveer hetzelfde uit! Onze kleine man is nu 12 weken. Ook hier lastig na de 15u fles tot aan bedtijd maar ik probeer hem wel altijd nog even in bed te leggen. De ene keer lukt het beter dan de andere keer. Soms wil een wandeling nog wel helpen. Ik probeer hem nooit langer wakker te houden dan 1,5/2h want anders is hij oververmoeid. Dan maar die dag vroegere bedtijd, vaak hersteld hij het rimte vanzelf weer in de nacht/ochtend.

Hier ook een beetje het zelfde! 
Wij hebben een redelijk strak ritme met altijd de volgorde: verschonen, flesje, even ‘spelen’ en dan slapen en dat allemaal in max 75 min omdat hij dan moe wordt en gaat slapen. 
07u fles, rond 08/08.15 naar bed 
slaapt dan meestal tot 10.30/45 met af en toe speentje in doen. Als hij eerder wakker wordt probeer ik dat nog wat te rekken anders is hij te moe om te drinken. 
11 u fles, rond 12/12.15 naar bed 
idem als hierboven 
15 u fles, rond 16/16.15 naar bed
slaapt dit flesje minder, soms haal ik hem een half uur uit bed en stop hem er daarna voor klein uurtje nog er in 
19 u fles, rond 19.30 in bed 
slaapt door tot 23 en dan wakker maken voor laatste fles.

In de ochtend weer toewerken naar 07u, soms is hij eerder wakker maar dan rekken met de speen. 

Die van mij is 11 dagen oud
Hier is het rond 5 uur ochtend half 6 fles 
Terug eigenbedje is rond aan kijken gluidjes maken valt zelf in slaap
Dan half 9 fles bij me nemen contact maken tot zijn ogen weg draaien dat die moe is slapen 
12 uur fles ongeveer weer wakker tijd van kwartiertje half uurtje tot hij het vol houd
 Half 4 fles zelfde ritueal 
7 uur fles als die wakker is eigenbedje voor nacht ritme slaapt hij tot volgende gles
Half 11 laaste fles meestal  daarna wag moeilijker in slaap maar lukt wel
als die komt bij ons nemen snachts is op afroep hij komt rond half 2  meestal en in ochtend weer

maar dat betekend dus dat jou baby tussen de voedingen door zo lang slaapt dat hij precies wakker wordt wanneer het weer tijd voor voeding is? Misschien moet ik dan toch iets meer rekken bij het slapen, ga het vandaag proberen! 
ook een extra slaapje na de 15.00 fles ga ik bekijken. Sten doet nu 1 kort slaapje maar is daarna eigenlijk niet meer goed te pas. Ik was altijd overtuigd dat hij niet teveel mag slapen voor zijn lange slaap maar denk wel dat hij het nodig heeft. 

Terug
Bovenaan