vragen

Hallo,

wij zijn nu 9 weken zwanger moeten 23-07 nar de vk, zijn er nu al dingen die we moeten regelen, doen of aan moeten denken of kan dat nog wachten tot bij de vk?

Hebben jullie nog tips of zo? 1ste zwangerschap best bang dat ik vergeet of fout doe!

En hebben jullie ook al dat je nu al moeite heb met je kleding bij de 1ste met 9 weken?

en herkennen jullie jeuk op je buik en borsten?

hoop dat jullie mij kunnen helpen en geruststellen! alvast bedankt!

kus feetje

Hi Feetje,

Proficiat met je zwangerschap.
Bij onze eerste wist ik ook nog van niks, maar dat komt allemaal vanzelf, wees gerust.

Je moet je voor de 13 weken aanmelden bij een kraamcentrum zodat je straks op tijd kraamzorg krijgt en je moet je dan ook gelijk aanmelden bij je zorgverzekeraar als je zwanger bent. Verder kan het wellicht handig zijn om rond die tijd ook aan te melden bij een kinderdagverblijf, omdat sommigen een hele lange wachtlijst hebben.

Een fijne site vind ik medicinfo.nl. Daar staat veel informatie. Of babyopkomst.nl. Verder zijn er ook nog vele boeken te krijgen, maar die kun je (als je lid bent) net zo goed lenen bij de bieb, omdat je er daarna toch niks meer mee doet (dat is ervaring).

Heel veel succes en natuurlijk ook plezier met alles.

Gr. Tamara.

Hoi Feetje,

Eerste keer bij vk was een soort intake gesprek, alleen bloeddruk opgenomen en doorgenomen wat eventuele erfelijke aandoeningen zijn die in de familie voorkomen. Verder weer veel info gekregen en veel leeswerk.
Dit is ook onze eerste zwangerschap, geen tips dus nog. Bij vk kun je vanalles vragen natuurlijk.Ik ga gewoon door met alles als het kan, anders wordt het in mijn buik wel aangegeven neem ik aan. Kleding past nog prima, half jaar geleden afgevallen en twee maten kleinere broeken. Dus de oude broeken nog bewaard, kan ik er later nog in....hahhah
Jeuk heb ik ook wel op borsten, verder weinig last van kwaaltjes.

Groetjes Opaal

Hi Opaal,

Bij mijn eerste zwangerschap had ik hetzelfde als jij: pas afgevallen, dus de grotere broeken kon ik lang aan. Ik heb tot en met vijf maanden in normale kleding gelopen. Maar wat jammer dat ik niet eerder de zwangerschapskleding heb ontdekt: die zit echt veel comfortabeler dan gewone kleding!

Een tip voor alle dames: ik koop mijn zwangerschapskleding bij de Miss Etam outlet. Dan heb je soms al voor 5 euro hele leuke broeken en shirts.

groetjes Tamara.

Hoi mamatamara,

Goede tip, alleen is mijn maat nu 34 geworden......denk dat ik moet wachten tot mijn maat wat groter is, dus gelukkig heb ik al mijn broeken (mt 36) nog bewaard. Het is nu al moeilijk om ergens deze maat te vinden. Hopelijk weet mijn zus nog goede adressen, heeft zelfde maat.

Groetjes

Feetje,

Nog een tip waar ik zelf veel aan gehad heb: het 9-maanden dagboek van Marianne Amelink. Behalve dat je er zelf veel in kan schrijven, staat het boordevol informatie.

Gr. Tamara

Die heb ik inderdaad ook gekocht, al voor ik zwanger was. Erg handig en leuk om bij te houden. En natuurlijk om later eens terug te lezen of dochter/zoon te laten lezen.

En ook via vk en huisarts enorm veel informatie gekregen.

Vooral de VK, kraamzorg en op tijd regelen van eventueel erkennen van je kind door je vriend voor 24-weken is belangrijk! De rest komt vanzelf of is allemaal heel snel te regelen of te kopen.

Maak je niet te druk dat je niet op tijd bent; je hormonen geven je later ook nesteldrang, haha. En dan komt alles wel in orde. en zoveel heeft een kindje niet nodig. Het is ook ontzettend leuk om met de voorbereidingen bezig te zijn en alles klaar te hebben.

Terug
Bovenaan