Vriend wil de ochtenden niet doen

<p>Hallo, titel zegt het al een beetje.. mijn vriend wil de ochtenden met onze zoon niet doen. De ‘ochtenden’ bedoel ik dan mee het moment waarop onze zoon klaar is de dag te beginnen. In principe proberen we nu de eerste fles om 7u te geven, maar in de praktijk is hij soms wel al onrustig vanaf half 6-6u en als we ‘geluk’ hebben zelfs half 5-5u. Het helpt dan als hij bij mij ligt, hij slaapt dan zo weer (alleen ik lig dan op de bank met baby op m’n buik dus slaap niet super lekker meer verder).</p><p>De achtergrond is dat ik echt veeeel meer een ochtendmens ben dan mijn vriend. Maar ik merk toch dat ik de ochtenden waarop mijn lichaam zelf aangaf wanneer het wakker wilde worden (vaak niet eens zo laat, 9 uur max eigenlijk) begin te missen. Als ik dit zeg tegen mijn vriend (hij heeft die ochtenden nog wel, want de babyfoon gaat met mij mee als ik onze zoon uit bed haal s ochtends) zegt hij een paar dingen: 1) jij bent toch al wakker dan (niet waar, want ook voor mij is 7 of 6u echt vroeger dan ikzelf wakker zou worden), 2) je kunt toch een powernap overdag doen en 3) ga dan eerder naar bed. En om de één of andere reden word ik de laatste tijd een beetje kwaad hiervan. Ik zou gewoon willen horen ‘hey trouwens, echt heeeel fijn dat jij dit altijd doet want het is best een opgave’ maar in plaats daarvan krijg ik de opmerking s middags maar te moeten gaan slapen of eerder naar bed te gaan. Dat neemt nog steeds niet weg dat ik nooit meer ‘zelf wakker word’, maar altijd opsta voor de baby. En bovendien: een middagdutje deed ik vlak na de bevalling wel (met tegenzin haha), maar vind nu overdag als die kleine slaapt het ook heerlijk om juist even iets voor mezelf te doen (‘iets voor mezelf’ is dan ook vaak gewoon de was, koken, keuken schoonmaken of wat opruimen hoor) en niet die tijd óók weg te slapen - en daarnaast kost het mij heel veel moeite in slaap te vallen s middags.</p><p>Anyways, over drie weken moet ik weer werken. En ik merk dat ik dan af wil zijn van deze verdeling. Mijn vriend werkt voor zichzelf en kan dus altijd opstaan wanneer hij wil (de luxe!). Ik niet en moet ergens tussen 8 en 10 op kantoor zijn. Zijn idee is dus dat ik dat dan júist prima kan combineren met onze zoon opstarten s ochtends, maar ik word al chagrijnig van het idee! Hij mag toch ook wel wat doen?!</p><p>Sorry dit is een onsamenhangend verhaal geworden (uiteraard vanaf de bank met baby op mijn borst). Mijn vriend en ik kunnen verder alles in principe goed verdelen. Maar staan hierbij dus lijnrecht tegenover elkaar. Wat vinden jullie?</p><p> </p>

Wat vervelend dat je vriend er zo instaat. Ik snap dat het je begint op te breken en dat je ook wel weer een keertje zelf wakker wilt worden op jouw tijdstip. 
Ik doe de ochtenden ook meestal hier. In principe doet mijn man het een keer in de week (in het weekend). Dan hebben we allebei een weekenddag waarop we kunnen uitslapen/even wat tijd voor onszelf hebben 's ochtends. Die regeling bevalt mij heel goed. Ik ben geen uitslaper, maar vind het wel fijn om 's ochtend even rustig een kop koffie te kunnen drinken en daarna aan m'n dag te beginnen. 
Hetzelfde geldt overigens voor de nachten. Meestal ga ik eruit als het moet, in het weekend tik ik mijn man nog wel eens aan. Dat vindt hij ook niet erg. 

Bedankt voor je reactie! Wat een goed idee, misschien is dat ook iets voor ons. Ik ga het straks als hij wakker wordt eens voorstellen.
Bij ons is dus momenteel niet zoveel verschil tussen weekend en doordeweeks. Omdat mijn vriend eigenlijk altijd zelf kan bepalen wanneer hij opstaat, ook doordeweeks, en ik nog niet werk (ga straks weer 4 dagen werken). Dus daardoor voelt het elke dag ongeveer alsof ik uren eerder wakker ben dan hij en dat vind ik vervelend. Ben idd ook geen uitslaper maar die kop koffie en een krantje mis ik ook - of gewoon een lekkere douche gelijk als ik uit bed kom.

Pff wat vervelend dat je vriend zo doet! Wij verdelen de nachten en ochtenden 50/50, ook al heb ik verlof (nog 1 week) dan doe ik het immers al de hele dag en ziet hij anders zn zoon ook bijna niet.) Dus als de een de nachtvoeding doet om 3 uur, doet de ander de ochtend om 6.30/7.30 uur. Zeker als hij thuiswerkt zou ik lekker de bal terugkaatsen! Hij kan toch ook een middagdutje doen? Anders een keer een statement maken en zeggen: jij doet de ochtend, ik doe oordoppen in. 

In mijn verlof heb ik ook het meeste gedaan. Ik gaf borstvoeding, dus de ochtenden deed ik sowieso. We hebben toen een ‘voor/na 3 uur’ regeling gemaakt. Als hij voor 3 uur huilde was het niet om een voeding, dus ging mijn man er uit. Na 3 uur kon het ook honger zijn, dus dan ging ik. 
Inmiddels ben ik al weer een tijdje aan het werk. Op mijn werkdagen (3 dagen in de week) doen we de meeste dingen samen. Ons kindje slaapt gelukkig wel door, dus in de nacht hoeven we er bijna niet uit. De een maakt de fles, de ander kleedt hem aan, een douchen, ander afdrogen. Dat soort dingen. 
Op de dagen dat mijn man werkt en ik vrij ben neem ik het meeste voor mijn rekening. Al vindt hij het dan ook wel gezellig om even wat te doen. In het weekend is het meestal een ochtend voor hem en een ochtend voor mij. Dan heb je inderdaad lekker tijd om even in bad te gaan of te sporten in de ochtend. 
Wij hebben vanaf het begin gezegd dat het kind van ons samen is, dus dat we ook de taken zouden verdelen. Dit werkt voor ons prima, maar misschien ook omdat dit van tevoren dus al de instelling was. Misschien kun je inderdaad beginnen met een dag in het weekend. Of bepaalde taken verdelen. Als jij er vroeg uit gaat dan kleedt hij bijvoorbeeld jullie kindje aan. 

Herkenbaar want ik ben ook het ochtendmens. Ik doe het meestal maar mijn man begint zijn werk ook al om 7 u. Middagslaapjes haat ik ook. Maar als je zo weer gaat werken lijkt me een nieuwe verdeling wel zo eerlijk. Uitslapen op je vrije dag en in t weekend een dag lijkt me op zn minst. Uitslapen of gewoon even eten zonder kind is gewoon lekker. Succes, komt vast goed!

Ik werk 4 ochtenden in de week. Mijn man moet om 05.00uur weg 5 dagen in de week dus de ochtenden zijn dan sowieso voor mij. Mijn zoontje word altijd rond 7uur wakker doordeweeks omdat dan mijn wekker gaat. In het weekend sta ik op zaterdag op en mijn man op zondag. Meestal slaapt ie dan tot 8-half9. Wij hebben deze verdeling vanaf het begin gemaakt. Dan heb ik 1 ochtend waarop ik gewoon kan slapen/luieren op bed zolang ik wil. Een ochtend in de week voor je kindje opstaan moet toch niet een ramp zijn lijkt me :) . Probeer erover te praten en vraag of hij de zaterdag of de zondagochtend voor zijn rekening wil nemen zodat je toch een beetje een ochtend voor jezelf hebt. 

Dat is vervelend...
Wij hebben een mannetje van 7 maand en die in de nachten laatste weken wel 6 keer even komt buurten... dus ene keer gaat me partner eruit ( ondanks dat hij volgende dag moet werken en ik vrij ben) we wisselen elkaar af... het breekt je namelijk wel op af en toe... die van ons is ook al vanaf half 6 aan het keten in bed maar blijft wel meestal liggen tot half 7 
ik doe alle ochtendvoedimgen aangezien de kleine 3 dagen in de week 7 uur na de opvang gaat en me partner dan zichzelf klaar kan maken enz.. ik begin uurtje later met werken dus ik heb daarna tijd om me klaar te maken...
maar in weekend doet hij de ene dag er vroeg met hem uit en ik de ander zodat we beiden nog even kunnen blijven liggen...

bij ons dacht ik ook ik doe de nachten steeds wel werk toch maar 3 dagen maar op een gegeven moment trok ik dst niet aangezien hij nooit een nacht heeft doorgeslapen... dus me partner moest me wel helpen em gelukkig doet hij dat nu... terwijl het voor hem ook pittig is aangezien die lange dagen maakt
miss kun je dst in weekend ook voorstellen ene dag jij vroeg met kleine er uit hij de andere dag...
en ja miss is het ook fijn als hij 1 dag (of 2) toch de ochtenden gaat doen... je kunt altijd voorstellen... 

Terug
Bovenaan