Vroeg wakker

Onze zoon van 5,5 maanden oud slaapt sinds een week langere tijd aan een stuk in de nacht! Daar zijn we erg blij mee! Alleen waar we nu tegenaan lopen is dat hij om 5.15 uur wakker is structureel. Hij begint dan te brabbelen. Vaak heeft hij dan ook een volle poepluier. We laten hem toch maar eerst even brabbelen, maar dat gaat over in jengelen en huilen. Wat we heel goed snappen als de oorzaak ook een volle luier is. Na het verschonen komt hij alleen niet meer in slaap. Hij ligt dan te huilen in zijn bedje. Wanneer we er zijn is alles weer goed. We hebben niet het idee dat hij dan al honger heeft.

Onze zoon gaat rond 18.00 uur naar bed. Dan is hij ook echt moe. Overdag gaan de slaapjes ook redelijk. Vaak drie slaapjes in totaal 3,5 tot 4,5 uur slaap. Hij krijgt nog een late fles. We maken hem daar niet voor wakker. Dus kan zijn dat hij om 22.00 uur komt, maar vannacht was het pas 1.15 uur. Dus ruim zeven uur aan een stuk geslapen.

Heeft iemand tips om onze zoon toch langer te laten slapen? Ervaring met bedtijd toch iets op proberen te rekken eerst naar half zeven en dan zeven uur? Of is dit echt af te raden en accepteren dat de nachten nu al beter gaan en vroeg wakker er bij hoort?

Van 18 tot 5.15 is een behoorlijke nacht hoor. Dat is supermooi en dan kan het heel goed dat hij inderdaad uitgeslapen is. 
Hier ook een vroege vogel. Na 6 maanden is het altijd 5 a 6 uur geweest. Sinds ze over is op 1 slaapje is die 5 uur wel sporadisch nog. Mijn dochter gaat 19 a 19.30 slapen. 

Ik dacht inderdaad hetzelfde als Lewis: van 18 tot 5.15 is echt een goede nacht! 5.15 is wel vroeg ja, maar onze dochter heeft ''s nachts ook nooit langere nachten dan dit gemaakt. En dan sliep ze overdag veeeeel minder. Rond die leeftijd vaak maar 2 uur.
Om het vroege wakker worden te voorkomen, ging onze dochter later naar bed. Wij hadden het geluk dat ze het 's avonds goed volhield, dus dit lukte ook. Dus rond 20 uur naar bed dan sliep ze tot in elk geval na 7 uur. Voor ons werkte dat goed ivm ons ritme. Dit werkt niet bij elk kind zo, maar wellicht proberen waard? 

Bij zomer/wintertijd raden ze altijd aan om het ritme per kwartier te verschuiven. Misschien werkt dat voor jouw kleintje ook? Dus steeds een kwartiertje later naar bed brengen totdat hij langer door gaat slapen?
Ik weet nog bij onze oudste dat hij ook vroeg wakker werd. Dan gaf ik hem wel een flesje en sliep hij daarna tot 9 uur. Dit werkte natuurlijk alleen toen ik nog verlof had. Daarna toch weer aan moeten passen alleen ik weet niet meer hoe ik dat toen deed. Babies veranderen ook continu dus misschien ging het ook vanzelf weer anders.

Wij hebben het ook een tijdje gehad, rond de 7 maanden dacht ik. Wanneer ik hem rond 17.30/18 in bed deed voor naar mijn idee nog een slaapje/powernap, bleek dat hij echt zijn nacht begon en echt door sliep tot (te) vroeg in de ochtend. Logisch want van 18-5 is echt behoorlijk lang slapen!

Wat hier heeft geholpen is om het hele ritme te verschuiven. In de ochtend was hij dan wel wakker, maar dan haalde ik hem zo laat mogelijk uit zijn bedje (ook niet verschonen) of ik hield hem bij mij op bed, lichten uit, niet praten of spelen, alsof het nacht was. Zo proberen de dag alsnog pas richting 6.30/7 te beginnen. En dus schoven langzaam ook de slaapjes overdag, zodat ik uit kwam dat hij rond 17/17.30 wakker werd van zijn laatste slaapje en dus vol kon houden tot 19 uur naar bed.

Heeft wel echt een tijd geduurd hoor en werkte lang niet elke dag. Hij werd ook ouder dus wakkertijden zijn langer. Ik rekte vaak wel echt een kwartier of half uur voordat ik hem weglegde voor een slaapje. Om dan beter uit te komen zeg maar.

Wat je ook kan doen, als hij om 18 echt moe is, even een powernap half uurtje laten slapen en weer wakker maken. Zo kun je hem dan later in bed doen voor de nacht.

Met 8 maanden was het gelukt en nu is het ritme nog steeds dat hij rond 20 uur de nacht begint en Tussen 7 en 8 in de ochtend wakker wordt.

Maar ervaring is ook dat je slaap en ritme niet echt kan afdwingen. Ik deed mijn best, maar heb het idee dat het ook gewoon met tijd en groeien te maken heeft.

Wat iedereen zegt.. sorry maar van 18-5 is een nacht van 11 uur!! Dat is meeeega lang. Dan is hij wel uitgeslapen ja... logischer zou ern nacht van 19-6 zijn.

Hier ook bijna elke dag 5.30/6.00 wakker, maar m'n kids slapen pas 19.30. Ze hebben echt niet meer slaap nodig blijkbaar en hebben bijna nooit 11 uur achtereen geslapen, vaak zijn ze na 10/10.5 uur gewoon wakker! En daarnaast bijna elke nacht nog 1-2x wakker (ze zijn nu 4 en 2.5, maar t is nooit anders geweest)

Wat verwacht je? Dat je kindje 13 uur achter elkaar doortukt? Dat zijn wat hoge verwachtingen ben ik bang. Dus of wat later naar bed, of accepteren dat het zo is of een klein flesje proberen om 5.00 of tussenin leggen. Maar echt, van 18-5 is mega knap en super lang, alleen is je bedtijd wat onlogisch!

Volgens mij hebben heel veel baby‘s dit dat komt door de melatonine aanmaak die heeft zijn piek om 00:00 en neemt dan langzaam af. Daarom zijn ze vaak rond 5 uur wakker.
Die van ons heeft sinds zijn geboorte zelden alleen tot 6:30-7:00 geslapen we nemen hem vanaf 4:30-5:00 soms iets later bij ons in bed en slaapt hij nog tot 6:30-7:00.
:)

Terug
Bovenaan