Vroeg wakker

<p>Hallo,</p><p> </p><p>Onze zoon van bijna 2,5 is altijd al een mindere slaper geweest, maar zijn laatste 3 maanden ongeveer waren erg fijn.</p><p>We hebben een pinguin nachtlamp op zijn kamer staan die om 07:00 aangaat, hij weet dat die dan pas uit bed mag komen. Helaas is de laatste week ineens anders, hij wordt al om 06:00 wakker en begint vaak dan al te roepen om de 5 minuten dat die wakker is, en blijft doorgaan zelfs als we zijn favoriete knuffel af pakken..  is dit het teken dat zijn middagslaapje eraf moet?</p>
 
Ik zou het middagslaapje eerst inkorten voordat je hem helemaal schrapt. 
Verder kan ik niet uit je verhaal opmaken hoe laat hij naar bed gaat?
overigens is 6.00u niet een hele gekke tijd voor een kindje van 2,5 ?
 
Misschien het middagslaapje eraf ja. Maar niet elk kind trekt dat met 2.5 jaar al. Je kan 'm wel inkorten naar max 1 uurtje bijvoorbeeld.

Mijn jongste dochter is nu ook 2.5 en slaapt al sinds haar 2e verjaardag bijna nooit meer in de middag. De laatste 2 maande helemaal nooit meer. Al slaapt ze namelijk maar 30 minuten in de middag, dan is het s avonds 21.00 voor ze slaapt.
Ze trekt het prima om de middag walker te blijven, is alleen rond 17.00 echt moe.

Ze slaapt nu om 19.15 direct. Toen ze dus nog een middagslaapje deed, was het altijd 21.00, want eerder was ze echt niet moe... dus dit is heerlijk nu!! Maar in de ochtend is ze vaak 6.00/6.15 wakker. Maar eerlijk gezegd vind ik dat wel normaal? Tot 7.00 slapen vind ik uitslapen hoor haha. 6.00 wakker is een heel normale wakkertijd voor kinderen (helaas voor ons haha) Ze blijft hier wel tot 6.30 in bed liggen en eerder gaan we niet naar beneden. Grote zus is 4 jaar en ook 6.00 wakker, soms nog eerder. Ik weet niet beter en vind het wel normaal, ben allang blij als ik er in de nacht een keer niet heen hoef en ik door kan slapen. 6.00 wakker kan ik dan wel handelen:)
 
Oeps sorry, hij gaat rond 1930 naar bed, evenals zijn zus van 4 jaar. Die wordt 07:00-07:30 wakker, vandaar dat we redelijk zijn verwend met 07:00 haha.
Hij gaat s'middags rond 13:30 naar bed en wordt na ongeveer 1,5 uur wakker. We gaan het middagslaapje inderdaad even inkorten naar een uurtje, thanks voor jullie tips!
 
En die knuffel afpakken vind ik eerlijk gezegd echt zielig en onnodig. Daardoor gaat hij heus niet verder slapen natuurlijk. Dat hij uitgeslapen is rond 6.00 doe je weinig aan, je kunt hem niet dwingen nog een uur verder te slapen.

En ondanks dat mijn dochter van 2.5 dus geen middagslaapje meer doet, heeft ze genoeg aan een nacht van 11 uur! Ze slaapt dus 11 uur per etmaal. Niet elk kind maakt nachten van 13 uur én nog een middagslaapje erbij.. 10-12 uur slaap is echt voldoende voor de meesten...
 
Ik snap wel dat je een grens stelt als hij om de vijf minuten blijft roepen. Als de nachtlamp nog niet aan is, dan is het gewoon nog geen tijd om op te staan. Ik vind 06.00 uur ook behoorlijk vroeg, al denken mijn kinderen daar anders over;). Wij hebben de wekker vervroegd naar 06.30, omdat 07.00 echt te lang duurde. Maar verder was het een kwestie van wennen dat ze echt nog niet uit hun kamer mochten en nu komen ze pas om 06.30 uur naar ons toe, hoe vroeg ze zelf ook wakker zijn. Ze gaan dan op hun kamer boekjes lezen of samen spelen. Helemaal prima, vanaf 06.30 uur zijn wij aanspreekbaar:). (Tenzij er echt wat is natuurlijk)
Onze jongste is ook 2,5 en bij hem had het geen zin het middagslaapje eraf te halen. Daar werd hij 's ochtends alleen maar eerder wakker van en totaal oververmoeid. Inmiddels zitten we weer in een redelijk ritme waarin hij overdag 1-2 uur slaapt en 's nachts van 19.00 uur tot een uur of 05.30-06.00 uur. Met af en toe een uitschieter naar 06.30. Succes!
 
Volgens mij komt het ook door de vogels die gaan fluiten en als ze dan licht slapen, is het snel klaar. Onze peuter van 3 komt nu om 5u ipv 6u, dus wij zijn blij met 6u haha. Ik houd hem ook tussen de middag wakker, in de hoop op iets meer slaap in de nacht, maar dat redt hij nog niet altijd. Je kunt ook 3x per week wel laten slapen en andere dagen niet oid. Succes en zelf vroeg naar bed blijft de beste tip..
 
Misschien kan je het juist in de middag wat eerder op bed doen. Dus rond 12:00 - 13:00 uur. Zodat hij wel zijn slaapt pakt maar dan wat eerder. Zodat hij in de avond ook wat vermoeider is.

Z’n knuffel afpakken vind ik stiekem wel heel gemeen. Híj́ kan er niks aan doen dat hij al wakker is en nog een uur moet ‘wachten’. En een uur is lang. En dan nog langer als je knuffel weg is. En die geeft juist troost.. dus dat vind ik persoonlijk een vreemde ‘straf’ voor iets waar hij niks aan kan doen.

Zijn middagslaap eraf vind ik persoonlijk nog vroeg met 2,5. Lees hierboven dat kindjes dan later in de middag vermoeid zijn en dan nog door moeten tot bed tijd. Zolang je kindje in de middag en avond vrij snel (lees: binnen 20-30min, want niemand slaapt direct!) in slaap valt heeft hij het wel nodig. Probeer daarom het eerder te doen. Want hij is ook al vroeg op dus dan kan hij ook wel vroeger slapen. En misschien dat hij in de avond wat voldaner gaat slapen want dan is de middag ook langer, en hopenlijk langer slaapt.

Maar als hij de hele nacht al wel doorslaapt dan is 6 uur voor hem helemaal niet zo vroeg.
 
Terug
Bovenaan