Als het lukt zou ik me nog even geen zorgen maken hoor, in de eerste plaats omdat je daar niks mee opschiet ? Maar ook omdat ik denk dat er niks zorgwekkends aan de hand is.
Misschien weet je dit al lang maar een cyclus is dus opgedeeld in 3 fases:
De follucilaire fase; hierin valt je menstruatie en die fase is nodig om je eisprong te laten rijpen.
De ovulatiefase; meestal rond dag 13-15 vanaf de eerste dag van je menstruatie geteld.
De luteale fase; indien een eisprong bevrucht is zal het bevruchte klompje celletjes in deze tijd naar je baarmoeder verplaatsen. Deze fase duurt meestal ca 14 dagen. Maar een minimale van 10 dagen wordt aangehouden om de innesteling een kans te kunnen geven.
Nou terug naar jouw situatie: de eerste fase is korter dan gemiddeld. Wat tot gevolg kan hebben dat een eicel niet heeft kunnen rijpen. Maar je hebt een ovulatietest gedaan en een piek gemeten dus die eicel is er wel. Daarom lijkt er geen probleem te zijn. Maar ik ben geen arts dus dit is slechts een stukje logische beredenatie ? En misschien was je menstruatie iets korter deze keer of is je gehele cyclus iets korter dat weet je over enkele weken.
Het zijn trouwens echt gemiddelden hoe lang elke fase van de cyclus duurt. Bij mij was de piek soms zelfs pas op dag 17, de eisprong dus nog erna. Hierdoor een kortere luteale fase, maar niet tè kort. En omdat ik mijn cyclus en eisprong een paar maanden bijhield (hoe lopen de dipsticks op, op welke dag van de cyclus eisprong, duur van de cyclus) merkte ik dat wanneer de eisprong later was, mijn cyclus ook een dag of 2 langer duurde.
Dus het bijhouden van je cyclus is ook wel fijn vond ik zelf. Heb je handige apps voor.
Hopelijk maak je je nu minder zorgen en komt het allemaal goed! Succes ermee!