vroege ontwikkeling

Hallo iedereen,
op 10 februari ben ik bevallen van mijn zoontje, hij is dus vandaag precies 2 weken.
Ik ben erg benieuwd naar de ontwikkeling van (pasgeboren) babies op gebied van herkenning, kunnen zien, geluidjes maken, onder controle hebben van ledematen etc., dus eigenlijk alles wat er de eerste paar maanden gebeurt. Heeft iemand tips waar ik die informatie zou kunnen vinden? Op internet heb ik tot nu toe zeer weinig kunnen vinden.
Alvast bedankt voor de reactie(s).
 
mijn dochtertje is nu 10 weken en ze begon voorzichtig te lachen toen ze bijna 6 weken was,nu lacht ze bijna de hele dag,als je bij haar in de buurt komt,en ze begint nu ook te "praten",als je tegen haar babbelt zegt ze soms hhhhuuuu terug,erg schattig,haar armpjes en beentjes heeft ze nog lang niet onder controle en die maaien dus soms behoorlijk in het rond,maar ik merk wel dat ze sinds een week ongeveer wel met haar handjes begint te friemelen,ze ligt dan op haar rug en houdt dan haar handjes boven haar en zit er een beetje mee te kleien,ik merk dat ik elke week wel een verandering bij haar zie!
 
er is een boekje dat heet "oei ik groei", hierin staat precies beschreven welke ontwikkeling je kindje doormaakt!
je kunt het kopen bij de prenatal.

veel leesplezier
 
"Oei ik groei" is inderdaad een interessant boek om te hebben. Dat boek zegt echter niet per week wat je allemaal kunt verwachten en of stimuleren. Het boek "Baby's eerste levensjaar Dagboek" geeft dit wel aan per week. De ontwikkeling op elk gebied wordt beschreven en daarnaast wordt aangegeven wat je zelf kunt doen om te helpen, zodat je baby zich goed ontwikkelt. Mijn man en ik lezen daar elke week samen in en kijken hoe het bij onze dochter gaat (zij is nu vandaag 4 maanden oud). De schrijfster is Penny Warner. ISBN: 90-243-8386-2

Geniet van jullie dochter!
 
Je moet je niet te veel aan boeken etc. vasthouden. In het begin verschilt de ontwikkeling zo erg. Bijvoorbeeld: er zijn kinderen die met 5 maanden kruipen en er zijn kinderen die met 9 maanden kruipen. Niets om je zorgen over te maken. Zegt ook niets over de toekomst van je kind. Je kunt beter van je kind genieten dan je kind met al die boeken vergelijken of het zich wel goed ontwikkelt. Een snelle ontwikkeling is niet eens zo leuk.
 
Bedankt voor de reacties. Ik vind het heel fijn om verschillende ervaringen en meningen te lezen, aangezien het ons eerste kindje is en er zo veel dingen zijn waar je je onzeker over kunt voelen! Op deze site staat al veel informatie natuurlijk. Ik ben het met Neeltje eens dat te veel info niet altijd goed is, maar soms stelt het wel gerust. In ieder geval: bedankt!
 
Ik vind het het boekje "oei ik groei" fijn om te lezen.
Ik lees niet zo zeer wanneer je baby iets moet kunnen, maar het geeft mij wat steun in de moeilijke dagen. Maureen, die komen er ook aan. rond de vijfde week. Is er geen land te bezuilen met je kindje. In het boekje staat dat dat een aankondiging is van een ontwikkelingssprongetje.
Als ik dat lees dan ben ik echt blij dat ik niet de enige ben en dat het erbij hoort.
mijn zoontje is nu drie maanden en de vervelende dagen komen echt overeen met de periodes die het boekje aangeeft. Het brengt me echt rust.

In het boekje van het concultatie bureau staat ook een hoop over de ontwikkeling.

mijn zoontje begon met 11 weken ongeveer te slaan tegen dingen en hij probeert dingen te pakken.
Het is echt geweldig om deze ontwikkelingen mee te maken.
Ik geniet van elk moment.
 
Terug
Bovenaan