Vroege vogel

Hier een zoon van 3 die sinds de wintertijd rond 5.30/6.15 wakker is. En dan ook echt wakker. We hebben met sam gewerkt voor hij in het grote bed ging. Hij was 3 jaar en 3 maanden toen hii over ging naar een groot bed. Middagslaapjes doen we al lang niet meer aan. Op een uitzondering na. Na een tip via via, komt volgens mij van een slaapcoach is het dat ze dan eigenlijk te weinig slaap hebben en daardoor nog minder gaan slapen. We doen nu met regelmaat een middag slaapje van max een uur. En dan max 5 uur later de nacht in. Of een dag van max 12 uur. Als we dat aanhouden slaapt hij smorgens langer door en is veel leuker overdag
 
Klopt Marleen Bierings, ook wij hebben gewerkt met een slaapcoach en zij zei dat kinderen die weinig slapen oververmoeid raken en daardoor nóg minder gaan slapen door het stress hormoon cortisol. Middagdutjes zullen we dus voorlopig zeker niet schrappen, hij heeft ze echt nodig. Slaapt ook nog vaak 2 uur. 
Het ritme is er de laatste weken gelukkig op vooruit gegaan, hij wordt nu vaak tussen 5.30-6.00 wakker en daar ben ik al heel blij mee! ? De slaaptrainer staat op 6.10 en voor die tijd komt hij er niet uit, is ie het niet altijd mee eens maar we houden vol ?
Tevens las ik nog ergens dat de lichaamstemperatuur van kinderen tegen 5.00 het laagst is en kinderen daar vaak van wakker worden en niet meer in slaap kunnen vallen. Nu draagt hij een badstoffen pyjama in zijn winterslaapzak en daar nog een dekentje overheen. Voordat ik ga slapen dek ik hem nog even toe en het lijkt dat dit ook heeft geholpen in het langer slapen, maar het kan ook toeval zijn natuurlijk ?
 
Wat ik meestal doe is (moet natuurlijk wel ruimte voor zijn in bed) is alvast wat boekjes en klein speelgoed in bed leggen als mijn dochter gaat slapen. Als ze dan vroeg wakker is kan ze zelf een klein lichtje aan doen en spelen. Als ze heel vroeg wakker is geef ik haar  wat drinken (Nu in de winter warme melk met beetje pap erin(, laat dr plassen en dan terug in bed.  Vaak valt ze dan weer in slaap (ze wordt vaak wakker omdat ze honger heeft) Mijn dochter mag me roepwn als Nijntje (slaaptrainer) wakker is. Werkt perfect ! 
 
TrotseMutti waar heb je dat gelezen van om 5 uur is de temp het laagst?

Onze dochter is nu alweer 3 dagen om 5 uur sochtends wakker en staat dan rechtop in bed te roepen en gaat ook echt niet meer slapen.
Ik zei gister ook tegen mijn man dat ze het misschien wel koud heeft en daar van wakker wordt.
Ze is 16 maanden en zit ook weer in een sprong als je daar in geloofd, wat ik eigenlijk wel doe. Altijd als die begint dan is ze een halve week daarvoor al vervelend aan het doen en begint ze met slecht slapen.
 
Hoi Rooikatje, fijn dat dat goed werkt voor jullie! Misschien voor andere ouders een tip. Bij mijn zoontje werkt dat helaas niet. Zeker drinken geven niet want dat deden we eerst en de slaapcoach zei dat we daarmee moesten stoppen omdat dat 1 van de redenen kan zijn waarom hij zo vroeg wakker wordt. Het zit dan zo in hun systeem dat ze melk krijgen als ze wakker worden dat ze onbewust júist wakker gaan worden. Dus dat hebben we afgeschaft ?
 
 
 
Hoi Niempje, ik zou écht niet meer weten waar ik dat heb gelezen... ik heb waarschijnlijk alle slaapitems van alle kinder forums wel gelezen hahaha ? daar stond die tip ergens tussen. Baat het niet, schaadt het niet. Gewoon eens een extra dekentje op leggen wanneer je s avonds zelf naar bed gaat... 
Mijn zoontje is nu al een hele tijd tussen 5.30-6.00 wakker en dat vinden we nu wel acceptabel ?
 
Terug
Bovenaan