Vroege vogel

<p>Hallo dames,</p><p>Degene die mij vaker op het forum langs hebben zien komen weet dat 'slaap' onze vijand is sinds de eerste dag dat ik mijn kleine vent 5 maanden geleden voor t eerst in mn armen had.</p><p>Ik heb verschillende boeken en slaapgidsen aangeschaft en gelezen dus ik weet inmiddels alles over slaapcyclussen, methoden om je kindje zelf in slaap te laten vallen en ga zo maar door. Ook heb ik geprobeerd het gewoon los te laten. Ons grootste probleem is dat ons zoontje een vroege vogel is.</p><p>Iedere ochtend is hij vanaf 05.00 u wakker. Dat begint met kletsen en tevreden liggen. Maar na ongeveer 15 minuten is het huilen. Geef ik een fles, hoe ongezellig ook, hij maakt er een feest van en begint de dag. Laat ik hem liggen dan blijft hij huilen. Geef ik hem een speen dat pakt hij hem goed, legt zn hoofd neer (buikslaper) en na 5 minuten kan ik weer terug voor zn speen.</p><p>Probleem is ook dat op werkdagen we geen tijd hebben voor onszelf om me klaar te maken want hij vraagt ook echt alle aandacht als hij wakker is. daarnaast is hij tegen de tijd dat hij naar de opvang of mijn ouders moet helemaal kapot omdat hij alweer 2,5 uur wakker is. Zij beginnen de dag nooit fijn met hem. </p><p>Wat we nu doen:</p>We beginnen pas om 0700 u de dag met een papfles en eindigen de dag ook met pap. Daartussen zitten nog 2 flessen 180 + 6, groenten en fruithap.Hij doet overdag 3 dutjes van in totaal ongeveer 3,5 uur. (Wakkertijd a 2 uur)Hij doet geen dutjes meer na 17.00 u.Hij gaat tussen 18.30 en 19.00 naar bed. Hij kan zelf in slaap vallen.We maken hem niet meer wakker voor een droomvoeding. In principe redt hij het van 1900 tot 0700 zonder voeding. Hij heeft nog geen honger als hij om 05.00 u wakker wordt.<p>Heeft er iemand nog tips? Want de sfeer in huis wordt er niet beter van. Elke ochtend is het vanaf 05.00 u gedoe, geen tijd om me aan te kleden en altijd een huilend vermoeid kind weg moeten brengen naar de opvang. </p><p>Alvast heel erg bedankt voor het meedenken ❤. Liefsx</p>

O ja, en hij gaat niet door 09.00 u erin. Is ook een tip geweest van een slaapcoach. Hij slaapt dus van:
09.00 tot 10.00
12.00 tot 14.00
Tussen 16.00 en 17.00 een klein dutje van een half uurtje, vaak in de wagen.
Dan van 19.00 tot 05.00, en dan dus al onze rekmethoden tot 07.00.. 

Is volkomen normaal, en dat het vermoeiend is is ook normaal... mijn zoon is nu ook 5 maanden en komt nog iedere 3u voor voeding s nachts en is standaard 5.30 wakker. De zomertijd zal ook wel helpen straks.
Mijn dochter is nu 3 en heeft hele fases van juist uitslapen, tot vroeg wakker worden gehad... was maandenlang 7.30 en nu is het weer 6u op zn laatst (denk eigenlijk iedere lente tot nu toe zo vroeg).

zelfs als ze doorslapen, krijgen ze weer een tand, of een verkoudheid, of nachtmerries... go with the flow.
met mijn dochter kon ik dit eerst heel lang niet en ben ik lang gefrustreerd geweest, tegen depressie aan. Nu heb ik omarmd dat het geen robotjes zijn en kan ik het volledig loslaten en geniet ik er veel meer van. Het is makkelijker jezelf te veranderen dan je baby ☺️ 

En oh ja, het klinkt alsof je het hartstikke goed doet! Het probleem met die boekjes en je er over inlezen, is dat het de indruk geeft dat het een soort wetenschap is om je kindje in een ritme te krijgen en slapen op aanbod ipv verzoek. Maar dat is dus moeilijk.. wat wij doen als ie zo vroeg wakker is, is 1 van ons eruit met de kids en de ander uurtje slapen. En als ie dan om 7u weer even half uurtje wil slapen doen we dat gewoon. Valt goed zelf in slaap. Wel korte dutjes, maar gewoon heel vaak. En dan raakt hij eigenlijk nooit oververmoeid. 

Hey! Ik kan je de hand schudden met de 'slaap issues' al vanaf het begin ;). Slaapt hij op zijn eigen kamer of bij jullie?
Wij hebben dus een beetje hetzelfde probleem. Mijn zoontje (1 aug) is steeds wakker vanaf 4 uur en met moeite dan weer in slaap te krijgen. Vanaf 5 uur is hij eigenlijk echt klaar voor de dag (staat hij op handen en voeten in zijn bed 'kunstjes' te doen). Wat we nu proberen sinds een week of twee (en ik klink vast als een ontzettend vreselijke moeder) is hem gewoon laten liggen. Soms heeft hij een poepluier en natuurlijk verschonen we die, we komen ook nog wel terug voor het speentje als hij die kwijt is (dat huiltje herkennen we wel), maar verder doe ik vaak het babyfoon muziekje aan (altijd dezelfde op repeat) en laat dat 15 min spelen en 'negeer' ik hem. Het klinkt hard, maar stipt om 7 uur staat de fles klaar en haal ik hem uit bed. En soms ook wel half 7 hoor, als hij echt klaarwakker is dan en ik eigenlijk ook wel en hij bijv toch vroeg naar het kdv moet. Maar mijn regel is zeker niet vóór 6 uur. En hoe moeilijk ik het in het begin ook vond.. hij went er wel aan merk ik! Het babyfoon muziekje herkent hij nu lijkt wel, dus vaak als hij dat hoort wordt hij stil (op een beetje mopperen en piepen na). Hij huilt even en is echt ontevreden ('even' was dan in het begin gerust 30 min) - en natuurlijk troost ik hem wel als hij echt overstuur raakt, zo'n vreselijke moeder ben ik ook weer niet! Maar die momenten worden steeds minder. En uiteindelijk slaapt hij nog even 45 min.
Wel proberen wij hem niet meer voor 19:00 naar bed te brengen (behalve op dagen dat hij naar het kdv is geweest, want dan slaapt hij altijd nog minder overdag en slaat hij zijn laatste slaapje vaak deels over omdat dat precies is rond de tijd dat hij wordt opgehaald). Ik weet dat het in principe niet zo werkt dat hoe later je een kind naar bed brengt hoe later hij wakker wordt, maar ik merk wel dat hij na ongeveer 11 uur in zijn bed wel genoeg gehad heeft en dan komt 18:30 naar bed gewoon echt net niet lekker uit.
In het begin vond ik het heel moeilijk (en nog steeds wel eens hoor), maar ik probeer ook te denken dat wij het beste weten wat goed voor hem is. Sowieso op dagen dat hij naar het kdv moet - hij moet gewoon mee in dat ritme daar en als hij al om 5 uur begint met de dag wordt het voor hem geen leuke dag. We proberen alles op vaste tijden te doen, zodat hij ook weet dat er om X een fles voor hem klaar staat. En in the end, 5 uur is gewoon geen tijd om de dag te beginnen - maar een baby van 5/6/7 maanden weet dat nog niet. Ik zal nu vast van mensen kritiek krijgen en natuurlijk hoort vroeg opstaan er ook (gedeeltelijk) bij, maar wij zijn beiden fulltime werkend en het is niet te doen voor zowel ons als voor hem.
Heel verhaal sorry!!

Ha, bij ons gaat het net zo... Wij hebben wel geboft met een slaapwonder die vanaf 2 maanden het klokje rond sliep, maar ze wordt nu al best een tijdje rond 5 uur wakker. Ook wel weer eens om 6 uur, dan zijn we allemaal blij ?
Ik dacht een week geleden nog de remedie te hebben gevonden door haar eerder naar bed te doen (18:15 naar bed, 18:30 slapen), toen werd ze een paar ochtenden om 06:30 wakker maar dat is nu ook niet meer zo. Bleek dus toeval te zijn. Slapen overdag gaat nog steeds prima en gaat hier op verzoek, ongeveer 3/3.5 uur per dag, maar die van ons gaat niet naar het kdv. 
Ik leg haar als ze zo vroeg wakker is meestal om 06:45 weer in bed en dan slaapt ze wel 3 kwartier. Ik weet niet of dat een beetje te combineren is met jullie ritme? Dan kun je ook douchen, aankleden etc. Gaat tegen het advies in van de slaapcoach, maar ja.. 
Verder laten wij haar net als Mikkie ook gewoon in bed liggen, maar ik moet zeggen dat ze ook nooit echt huilt (alleen speenhuiltje gaan we voor uit ook). 06:15 is ons minimum en dan krijgt ze gewoon de fles. Wij wisselen het af, zo is het eigenlijk prima te doen. En ook ik kijk uit naar die zomertijd.... ☀️

Dank jullie wel! Misschien moet ik hem ook eens laten liggen. Vanaf nu krijgt hij de leeftijd dat er ook dingen gewenning kunnen worden. Hij slaapt op zn buik wat maakt dat hij gefrustreerd raakt als hij wakker is en wil spelen. Misschien kan ik hem eens op zn rug draaien en dan zelf weer in bed gaan liggen. Kijken of hij dan rustiger wordt dan wanneer hij op zn buik ligt. 
En o ja, die zomertijd. Kan inderdaad niet wachten.

Klinkt wel normaal hoor ;) 
Mijn jongste is 6.5 maanden. Overdag precies hetzelfde schema met slaapjes als jij. Ook het eerste slaapje niet vóór 9.00 en ze slaapt niet meer ná 17.00. Maar s nachts moet ik er nog wel een paar keer heen voor een speentje en ook voor een fles rond 4.00. Dan tukt ze door tot 6.30, maar niet altijd even makkelijk.. er zijn nachten dat ik er van 4.00-6.30 elke 10 minuten een speen in moet duwen. 
Bij mijn oudste dochter ging het net zo. Zij had ook periodes dat ze om 5.00 wakker was. 'Gelukkig' slaapt mijn tweede kindje tot nu toe dus vaak wel tot 6.30, maar er zullen vast ook periodes komen dat ze om 5.00 aan dr dag wilt beginnen. Zo gaat het gewoon bij baby's!
Ik maak me er niet zo druk om, hoe rot het ook is om op sommige dagen dus niet meer te slapen na 4.00. Gek genoeg went het. Misschien verwacht je dat alle baby's keurig tot 7.00 slapen, maar zo werkt het niet helaas! Dat hij van 19.00-5.00 doorslaapt vind ik eigenlijk echt al heel knap. Eb ja, ik snap dat 5.00 vroeg is en dat je het heel graag een uurtje later ziet.. maar dat is op het moment gewoob niet anders denk ik? Er komen binnenkort echt ook periodes dat hij ineens uitslaapt, zo werkt het gewoon!
Wat betreft het klaarmaken voor de dag.. hier staan mn msn en ik allebei om 6.00/6.15 op. Als we geluk hebben dan slapen de kinderen nog en kunnen we ons allebei tegelijk klaarmaken voor de dag. Als de kinderen al wakker zijn, gaat een van ons met ze naar beneden en heeft de ander een half uur om zichzelf klaar te maken en daarna wisselen we af. Ja, dat betekent elke dag vroeg opstaan, maar zo zijn we allebei om 7.00 klaar, voordat onze (werk)dag begint! Je bent toch samen met 1 baby? Een van jullie kan toch de baby voor zn rekening nemen terwijl de ander zichzelf even gauw klaarmaakt?
Probeer er relaxed in te zijn en denk niet dat jouw baby erg weinig of slecht slaapt ofzo, want het klinkt me volkomen normaal in de oren, ook al is 5.00 idd wat vroeg.. helaas ;) Succes!

Terug
Bovenaan