vruchtwateronderzoek wel of niet?

ik ben 40 en heb een combitest laten doen en als je net zoveel kans hebt als een twintigjarige dan geeft dat toch een gerust gevoel en hoef je het risico niet te nemen om een punctie te laten doen
 
Geen enkele test is 100% duidelijk. Er zijn dingen die gewoon niet aangetoond kunnen worden. Bv doofheid, blindheid, zwakzinnigheid. Dus garantie heb je nooit!

Omdat wij met een erfelijkheidskwestie zaten is voor de zwangerschap al onderzoek gedaan bij een klinisch genetisch centrum. Daar kwam het één en ander uit. Op hun advies alleen gekozen voor de 20 weken echo. Daarop was, in ons geval, het duidelijkst te zien of ons kindje de bewuste aandoening had. (spina bifida occulta, een gesloten open rug. NIET aan te tonen met een vruchtwaterpunctie of vlokkentest omdat er dan een bepaalde stof niet in het vruchtwater of de vlokken zit. Bij een normale open rug wel.)
Toen onze kinderen Ze zijn nu 8 en bijna 5) geboren waren werd na verloop van tijd duidelijk dat ze allebei epilepsie hebben. Gelukkig een milde vorm. De oudste heeft ook nog een probleem met zijn groeihormoon. Allemaal dingen die ze niet verwacht hadden met het vooronderzoek, maar ook dingen die NIET opgespoord hadden kunnen worden met testen.

Het enigste is dat je moet doen waar JULLIE je fijn bij voelen. En je moet precies weten waarom je zo'n test laat doen. Wil je bepaalde dingen weten om je beter voor te kunnen bereiden op jullie leven (en dat van jullie kindje) na de geboorte? Of wil je het weten omdat je in een bepaald geval de zwangerschap zou willen afbreken? Dat laatste is de allermoeilijkste keuze. Wij hebben gelukkig nooit voor die keuze gestaan.

Met mijn verhaal wil ik niemand laten schrikken, maar alleen aangeven dat je NOOIT 100% zekerheid hebt dat je kindje helemaal gezond zal zijn. Wij zijn dolblij met onze kinderen. Ja, het is jammer en soms vervelend dat ze wat "mankeren". Maar we houden daardoor absoluut niet minder van ze.

Succes met het maken van jullie keuze.
 
Terug
Bovenaan