Vruchtwaterpuncite help!

A

Anoniem

Guest
Ik heb gister te horen gekregen dat ik een verhoogd risico op een kindje met het symdroom van Down heb. En dat terwijl ik pas 23 ben en er helemaal geen afwijkingen in mijn familie zit.
Nu mag ik dus een vruchtwaterpunctie laten doen, maar ik weet dat je dan ook weer de kans op een miskraam verhoogd.

Het klinkt misschien heel cru, maar ik wil absuloot geen gehandicapt kindje op de werled zetten.

Nu snap je mijn probleem al.   wat moet ik nou doen?????

Heeft iemand hier ervaring mee??
Please help me ik zit echt met mijn handen in mijn haar.

Liefs Faye
13w 6d

ps Bij iemand van mijn leeftijd is de kans normaal 1 op 250 en bij mij is het nu 1 op 220. Maar tijdens de nekplooimeting zei de gyn. dat de nekplooi er wel goed uitzag

Hoi meid,

Maar als de nekplooimeting verder goed was, hoe weet je dat jouw kindje een verhoogd risico heeft? Waar is dat dan op gebaseerd?

1 op de 250 of 1 op de 220.... hmmzz... het is een verhoogd risico... maar niet drastisch....

Ik zelf vind het moeilijk... ik zou geen vruchtwaterpunctie doen.. maar het is je eigen keuze....

Maar waar ik dus nieuwschierig naar ben is op welke test het gebaseerd is???

Groetjes Christie

Hé meis, volgens mij weet je nooit zeker dat je een gehandicapt kindje op de wereld zet. Stel dat je een vruchtwaterpunctie laat doen, loop je een kans op een miskraam en allerlei infecties. Maar als je het laat doen en alles blijkt goed te gaan, ga je straks bevallen en krijgt je kindje zuurstofgebrek, ik noem maar wat op, dan heb je ook met veel pech een kindje met een handicap!? Ik wil je of niemand anders schrik op het lijf jagen, maar dit zijn wel allemaal risico's, en ik zeg niet dat die gebeuren, maar het kan natuurlijk wel. Ik wil ook graag het liefst een gezond kindje, maar krijg ik een kindje met een handicap, zal ik er net zoveel van houden. X

quote: Faye schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('07-07-2006 15:41:03'));

Ik heb gister te horen gekregen dat ik een verhoogd risico op een kindje met het symdroom van Down heb. En dat terwijl ik pas 23 ben en er helemaal geen afwijkingen in mijn familie zit.
Nu mag ik dus een vruchtwaterpunctie laten doen, maar ik weet dat je dan ook weer de kans op een miskraam verhoogd.

Het klinkt misschien heel cru, maar ik wil absuloot geen gehandicapt kindje op de werled zetten.

Nu snap je mijn probleem al.   wat moet ik nou doen?????

Heeft iemand hier ervaring mee??
Please help me ik zit echt met mijn handen in mijn haar.

Liefs Faye
13w 6d

ps Bij iemand van mijn leeftijd is de kans normaal 1 op 250 en bij mij is het nu 1 op 220. Maar tijdens de nekplooimeting zei de gyn. dat de nekplooi er wel goed uitzag

Hey Faye,

Dit is voor mij een heel bekend verhaal. Ik heb zelf ook de testen laten doen en bij mij kwam er ook op basis van het bloedonderzoek een verhoogd risico uit van 1 op 150. De nekplooi was ook prima. We hebben hier heel lang over nagedacht en ik denk inderdaad dat je jezelf de vraag moet stellen of je kunt leven met een kindje met het syndroom van down. Als je zeker weet dat het antwoord hierop nee is, zou ik de test laten doen.

Maar ook al heb je een verhoogd risico, dit wil niet zeggen dat je een HOOG risico hebt. Dit hebben ze mij toendertijd zo in het ziekenhuis verteld en dat heeft me wel geholpen. Als de kans dat je de staatsloterij wint 1 op de 220 is, win je hem 219 keer niet. Misschien dat je het zo een beetje kunt relativeren, want een verhoogde kans klinkt ineens heel eng.

Ik heb zelf een vlokkentest laten doen, omdat ze dan indien mogelijk nog het kindje dmv curretage weg kunnen halen en omdat je de vruchtwaterpunctie pas bij 16 weken kan doen moet je dan als het niet goed is echt bevallen. Dit lijkt me mentaal heel zwaar, dus misschien is dat nog het overwegen waard. Het voordeel van de vruchtwaterpunctie is dat ze gelijk ook kunnen zien of je kindje een open ruggetje heeft.

Bij mij was de uitslag gelukkig goed en ben nu alweer bijna 20 weken zwanger.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Je kunt me eventueel ook mailen of msn-en op Daniques@hotmail.com

groetjes Danique

Hoi Danique,

Wat zijn dat dan voor testen?? Ik dacht dat je alleen d.m.v. nekplooi en vruchtwaterpunctie kan testen?

Groetjes Christie

Nee die berekeningen worden gemaakt op basis van twee uitslagen. Ten eerste de dikte van de nekplooi. Tot 3,1 is dat goed geloof ik. Ten tweede worden er een aantal buisjes bloed afgenomen en daarvan bepalen ze de waarde van oa de Papp-a  en ik geloof het  beta hcg level (vraag me niet wat dit zijn). Het kan dus zijn dat je nekplooi prima is zoals bij mij 1,3mm, maar dat de waardes in je bloed te laag of te hoog zijn waardoor je dus alsnog een hoger risico krijgt.

oke.... Bedankt voor de uitleg!!...

Het is net wat je zegt Danique.... Het is een verhoogd risico... geen hoog risico...

Faye... je moet doen wat je zelf het beste lijkt!!!.. Succes met je keuze!

Groetjes Christie

Ik heb ook recent een vruchtwaterpunctie laten doen vanwege mijn leeftijd (36 jaar) en vanwege het feit dat ik een gehandicapt kindje niet zag zitten. Voel je niet schuldig over die uitspraak, er zijn veel meer mensen die er zo over denken en ik persoonlijk vind dat de beslissing om 100% voor een gehandicapt kindje te gaan zorgen net zo dapper is als de beslissing om het weg te laten halen met alle mentale trauma's van dien. De punctie viel me trouwens erg mee. Ik vond het iets irritanter dan gewoon bloed afnemen. Geen napijn gehad. Sommige vrouwen schijnen wel eens last van een menstruatieactige napijn te hebben.

Anyway.

Mijn uitslag was goed, de punctie was 5 weken geleden en er is niets miskraamachtigs gebeurd (als je en miskraam krijgt, schijnt dat meestal binnen 3 weken na de punctie te gebeuren). Maar inderdaad is een goede punctie geen garantie op een gezond kindje. Je vindt met een vruchtwaterpunctie alleen de chromosomale afwijkingen (en aanwijzingen voor een open ruggetje, zoals reeds werd uitgelegd). Aangeboren hartafwijkingen b.v. liggen niet in de chromosomen vastgelegd, dus die toon je er niet mee aan. Maar ja, dan denk ik maar: daaraan kunnen ze tegenwoordig goed worden geopereerd.

Het blijft natuurlijk een moeilijke beslissing, maar als je nu al zeker weet, dat je geen kindje met syndroom van Down wilt, dan heb je eigenlijk geen keuze. Inderdaad kun je dan nog afwegen of je een vlokkentest wil doen (voordeel: gewone zuigcurettage is dan nog mogelijk, nadeel: iets grotere kans op miskraam dan bij de vw-punctie) of een vruchtwaterpunctie (nadeel: bij beslissing de zwangerschap af te breken, zit je aan een opgewekte bevalling vast. Maar ik val in herhaling. Dit is al uitgelegd door een andere forum-deelneemster.

Veel succes bij de beslissing en ik wens je een goede verdere zwangerschap toe, een goede uitslag en een gezond kindje!

Terug
Bovenaan