Vruchtwaterpuncite help!

Hoi meiden

Bedankt voor jullie snelle reacties

Bij mij was de nekplooi 1,9 dus dat was prima. Ze hebben dus, zoals Danique al zegt, aangegeven dat het verhoogde risico komt door de uitslag van het bloed.

Idd   op 220 is niet zo heel veel en de kans op een miskraam is 1 op 200.

Ik heb vandaag nog met mijn vriend uitgebreid overgehad en die zegd ook dat het het eigenlijk niet waard is.

Als ik wel een vruchtw.p. laat doen, dan ga ik er eigenlijk van uit dat ik geen mk krijg, dus waarom ben ik dat nu zo bang dat het kindje wel Down heeft! Die kans is nog kleiner. Dus waarschijnlijk laten we het niet doen.

Het feit is gewoon dat ik niet begrijp waar het vandaan komt!!

Lieve meiden heel erg bedankt voor julllie reactie.

Kuzz Faye

Even een heel flauwe reactie, maar ik kan het niet laten om te zeggen:

Dit  is nu precies waarom wij die test niet hebben gedaan.

Tegenwoordig heeft iedereen recht op die test en wordt het voor iedereen vergoed. Maar mensen denk dan goed na over voor welke keuzes je komt te staan. Je gaat je ineens zorgen maken om dingen waar je anders bijna niet aangedacht zou hebben.
Er kan zoveel mis gaan dat weet iedereen maar waarom moet dan iemand van 20 of weet ik veel 29 jaar dan op stang gejaagd worden door zo'n onderzoek.
Want geef nu zelf toe, hier ga je de rest van de zwangerschap over twijfelen en het laat je niet meer los, ookal is dat  zeer waarschijnlijk helemaal voor niks.

Dit  is dus geen kritiek op jou Faye, maar op de overheid. En de moeilijkheid dat de wetenschap steeds verder gaat en je dat niet meer kunt stoppen.

groeten Elke

Hier ben ik het niet mee eens. De test (vruchtwaterpunctie of vlokkentest) MAG je alleen doen als je een verhoogd risico hebt. Het is niet voor niks zo dat het percentage van kindjes met het syndroom van down bij vrouwen van onder de 36 hoger is dan bij vrouwen boven de 36. De vrouwen onder de 36 hadden eerst niet de keus om de nekplooimeting te laten doen en konden er dus ook niet achterkomen of ze een kindje zouden krijgen met een afwijking. Vrouwen boven de 36 konden dat wel en hadden dus ook zelf de keus of ze daarmee wilden/konden leven. Natuurlijk ga je net zoveel van zo'n kindje houden, maar het wordt toch een kindje dat zijn leven lang extra zorg nodig heeft. Niet iedereen kan dit geestelijk en/of financieel aan. Je zit nu inderdaad wel een aantal weken in spanning, maar dat is evengoed nog een keus die je zelf maakt, want je bent niet verplicht om die test te doen.

Danique,
Ik bedoelde ook alleen de eerste test waar iedereen recht op heeft sinds 1 januari. Dus de bloedttest en de nekplooimeting. Inderdaad heb je alleen recht op de vruchtwaterpunctie als uit de eerste test blijkt dat je een verhoogd risico hebt.
groetjes Elke

Dat snap ik maar dat  vind ik juist iets positiefs. Vroeger had je die keuze niet en nu kan je dan zelf bepalen of je het wilt weten.

Maar dat zal voor iedereen verschillend zijn of ze het een vooruitgang of niet vinden.

Terug
Bovenaan