vruchtwaterpunctie

Wie heeft er weleens een vruchtwaterpunctie gehad en hoe heeft diegene het ervaren. Voelde je pijn of juist helemal niets? Is de zwangerschap afgebroken als gevolg of alles goed gegaan? Bleek achteraf dat er wel iets mis was met de baby terwijl de test positief was of andersom? Zoveel vragen maar zou het graag willen weten omdat ik er zelf nu ook een ga krijgen, wil alvast mezelf voorbereiden.

Hoi,

Ik heb een vruchtwaterpunctie achter de rug.
De uitslag kan ik je nog niet mededelen want deze is nog niet binnen.
Wat ik je wel kan vertellen is dat de punctie mij 1000% is meegevallen.
Je voelt ff een prikje maar verder heb ik niks gevoeld. Bloed prikken vind ik erger.

Na de punctie moet je een of twee dagen rust houden en daarna mag je rustig aan weer alles gaan doen. Sporten moest ik een weekje laten. Bij mij is alles goed gegaan.
Kindje zwemt nog lekker rond en doet het prima, volgens de verloskundige  gaat  de  zwangerschap nu in elk geval niet meer mis als gevolg van de punctie.

Volgens de gynaecoloog die de punctie heeft gedaan is het risico dat er iets mis gaat echt super klein maar ze moeten het er nog steeds bij vermelden. Volgens hem ligt het ook aan hoe ervaren de gynaecoloog is die het onderzoek doet.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes, Petra (16w6d)

Ja dat helpt zeker, ik krijg alleen geen vruchtwaterpunctie maar een vlokkentest omdat die test eerder uit te voeren is. Sorry voor de verwarring maar volgens mij gebeurt dat op dezelfde manier.

Hoi,

Ik heb geen vruchtwaterpunctie gehad, maar een vlokkentest. Ook ik wacht nog op de uitslag. Ik vond het wel meevallen, bij mij moesten ze 3x prikken voor dat de gyn op de goede plek zat. Qua pijn stelt het niet veel voor, alleen als ze door je spieren prikken doet het heel even zeer. Inderdaad ook twee dagen rust en dan weer rustig alles doen.
Ik heb 5 dagen na de punctie (weekend zat er tussen) een extra controle bij de vk om te kijken of de baby het overleefd had. Dat zorgde voor wat paniek omdat er niets te horen was, maar gelukkig bij de echo zagen we een hartje.
Volgens mij is het risico op een miskraam bij een vruchtwaterpunctie nog kleiner dan bij een vlokkentest.
Wij laten de zwangerschap afbreken als de uitslag niet goed is. Dat hebben we van te voren heel goed met elkaar besproken. Ik denk dat dat heel belangrijk is dat je van te voren weet wat je gaat doen met een foute uitslag. Pas daarna beslissen lijkt me heel moeilijk.

groetjes, keesje

Dat klopt maar dat scheelt maar een half procent die kans op een miskraam. Ik krijg een vlokkentest omdat die vroeg in de zwangerschap kan en als mijn uitslag niet goed is dan breek ik ook mijn zwangerschap af.

Ook wij zijn er erg mee bezig.. wel of niet testen. Ik vind de kans op een miskraam vrij groot, als je zegt maar een halve procent is dat toch  1 op de 200 vrouwen. Dat is een grotere kans dan de kans op een kindje met down of een andere chromosoomafwijking.
Gebeurt de vlokkentest of punctie tijdens een echo?
Ik denk dat ik als ik die kleine eenmaal gezien heb en een hartje gehoord heb niet de zwangerschap kan afbreken. Het lijkt me emotioneel heel moeilijk om dat te beslissen.
Ik heb nog even de tijd, net 5 weken zwanger. Nu denk ik dat ik geen testen wil.
Hebben jullie veel gelezen over down-syndroom of andere afwijkingen? en zo ja, waar zouden jullie het meest tegen op zien als je wel een kindje met een afwijking zou krijgen?
Lastige vragen...
Groeten, Emma

Nou ja ieder zijn keuze maar ik heb een kind met een erfelijke dodelijke spierziekte en ze hebben mij verteld dat hij niet ouder dan anderhalf kan worden. Ik wil dit geen tweede keer meemaken dus als ik weet dat deze vrucht ook aangedaan is hoef ik er geen twee keer over na te denken. Nu heb je je kind nog niet in je armen gehad. Het is het ergste wat ouders kunnen meemaken geloof me. En bij mij is het een op vier kans dat het zich kan herhalen.

Hoi Roos,
In jouw situatie zou ik ook geen twijfel hebben en zeker een vlokkentest of punctie doen. Gelukkig is de techniek in Nederland zo ver en zo goed dat je vrij snel duidelijkheid hebt. Voor jou zal deze periode vast extra moeilijk en spannend zijn. Anders dan voor andere zwangeren.
Voor mij gaat het alleen om mijn leeftijd, waardoor de kans op een spontane miskraam of op een kindje met een afwijking groter is. Het lijkt me erg zwaar voor het hele gezin als er een kindje met een handicap of ziekte geboren wordt. Die kans is echter heel klein, daar probeer ik me aan vast te houden. Ik wens je sterkte deze weken.
Groet, Emma

Terug
Bovenaan