Vve indicatie pzs

Momoftwoo

New member
Hoi,
Ons dochter van 2,5 gaat 2 dagdelen naar de pzs. Tot nu toe altijd te horen gekregen dat ze het super goed doet. Ook hebben we een afspraak bij de consultatiebureau gehad waarbij ze hebben gezegd dat ze het goed doet qua taal,ontwikkeling.

Nu krijg ik gisteren tijdens het ophalen van mijn dochter te horen dat ze taal achterstand heeft en dat ik een vve indicatie moet aanvragen bij het consultatiebureau.

Ik vind het nogal vreemd dat we hier tot nu toe niets over hebben gehoord. Zo konden ze ook ruim van te voren vragen of we thuis vaker hier op zouden kunnen letten. Beide ouders praten gewoon vloeiend Nederlands. Ze wordt twee talig opgevoed (thuis alleen Nederlands) maar wij als ouders vinden dat ze goed genoeg Nederlands praat voor haar leeftijd.

Ik wil het vve indicatie voor nu niet aanvragen omdat ik bang ben dat ze onnodig een ‘stempel’ krijgt tot eind basisschool.

Hebben jullie adviezen,tips of ervaringen met soortgelijke situaties?

 
Zou het persoonlijk wel doen. Je stimuleert alleen je kindje ermee. Mijn zoontje is te vroeg geboren en ik kreeg ook geen indicatie vanuit vve. Maar nu is hij 3 en kregen wij ook te horen dat zijn spraak achterloopt. Dit had ik zelf aan aangegeven bij het bureau toen die 2 was maar toen werd ik dus afgewimpeld. Nu gaat hij na de zomer 4 ochtenden in de week en krijgt hij inmiddels ook logopedie op school en bij de logopediste maar ik baal er een beetje van.
Ik had het zelf eerder gewild. Als jou kindje het straks toch niet nodig heeft wordt dat ook gemeld en dan is ie tenminste voorbereid als die na de kleuterschool gaat. 
 
Hmm.. als je kindje echt een (lichte) achterstand heeft help je haar er alleen maar mee door vroeg hulp te accepteren. Ik zie heel vaak kindjes waarvan ouders het allemaal onzin vinden en die met 4 jaar veel frustraties krijgen omdat ze zich niet goed kunnen uiten. En je kindje krijgt heus niet meteen een “stempel”. We hebben allemaal wel wat tenslotte en het maakt je alleen maar sterk en een goeie moeder dat je in ziet waar jouw kindje misschien een extra duwtje in de rug kan gebruiken.

Aan de andere kant komt je verhaal op me over alsof dit voor jou uit de lucht komt vallen. Is dat ook zo? Merk je zelf niet aan je kindje dat het misschien minder goed praat dan leeftijdsgenoten? En heeft de psz dit gesprek nooit eerder aangeknoopt? Want dan vind ik het wel gek dat ze uit het niets over de vve indicatie beginnen. In dat geval zou ik nog eens een gesprek aanknopen en vragen welke achterstand ze nu precies zien.
 
[quote quote=10567758]Hmm.. als je kindje echt een (lichte) achterstand heeft help je haar er alleen maar mee door vroeg hulp te accepteren. Ik zie heel vaak kindjes waarvan ouders het allemaal onzin vinden en die met 4 jaar veel frustraties krijgen omdat ze zich niet goed kunnen uiten. En je kindje krijgt heus niet meteen een “stempel”. We hebben allemaal wel wat tenslotte en het maakt je alleen maar sterk en een goeie moeder dat je in ziet waar jouw kindje misschien een extra duwtje in de rug kan gebruiken. Aan de andere kant komt je verhaal op me over alsof dit voor jou uit de lucht komt vallen. Is dat ook zo? Merk je zelf niet aan je kindje dat het misschien minder goed praat dan leeftijdsgenoten? En heeft de psz dit gesprek nooit eerder aangeknoopt? Want dan vind ik het wel gek dat ze uit het niets over de vve indicatie beginnen. In dat geval zou ik nog eens een gesprek aanknopen en vragen welke achterstand ze nu precies zien.[/quote]

Bedankt voor je reactie! Als dat zo zou zijn zou ik er zeker wel achter staan. Ik vind dat ze het prima doet voor haar leeftijd en de consultatie bureau een aantal weken geleden ook.
Het komt voor ons inderdaad uit de lucht vallen omdat we eigenlijk niets anders horen dan dat ze het harstikke goed doet op de pzs. Ik ga zeker in gesprek met haar leidsters om te kijken wat er precies aan hand is. 
 
Ik werkte zelf in de kinderopvang.

Vraag ook even na wat ze doen met een "vve-kind" . Dan heb je er ook een beeld bij. Want het is absoluut niet bedoelt als meteen een stempeltje. Ze hebben het beste met je kind voor. En zouden haar graag betrekken bij de extra activiteiten voor taalvaardigheden. Hier wordt ze niet op benadeeld. Ze wordt de hele dag door juist extra betrokken.

(+ vanuit de gemeente krijg je dan een soort subsidie dacht ik)

Sidenote: Ik bedoel deze reactie absoluut niet vingerwijzend. En vind het net als jullie vreemd, dat hier nooit eerder over begonnen is.
Waarschijnlijk heeft een andere collega een keer de observaties gedaan. Of hebben ze alle kinderen naast elkaar gelegd. Voor wie vve een goed idee zou kunnen zijn.
Maar zo uit de lucht is dat idd gek.

Luister vooral naar je moederhart.
Laat die spreken.
 
Terug
Bovenaan