Waar bevallen?

<p>Hoihoi (aanstaande) mama's,</p><p>Ik ben inmiddels 30+4 weken zwanger. Tijd om na te gaan denken waar ik bevallen wil. Als je het me gisteren vroeg, dan zei ik, thuis natuurlijk. Gewoon omdat thuis een vertrouwde omgeving is en ik geen medische redenen heb. Nu heb ik een man die het allemaal wat spannender vind. Stel je voor dat je de pijn niet aan kunt, dan kun je geen ruggenprik krijgen. Stel dat je te veel bloed verliest dan kun je niet meteen geopereerd worden en is het dus best risicovol. Wat als je bekken te nauw zijn of je kind drijgt zuurstof te kort te komen, dan kan je niet even snel een keizersnede krijgen. Het ziekenhuis is voor ons 25 minuten rijden als je heel snel rijd. Nu begin ik dus echt aan mezelf te twijfelen. Wat moet ik kiezen en waarom kies ik dat dan? Wat vinden jullie een voordeel/nadeel aan thuis bevallen en waarom zou je me dat aanraden of juist niet? </p><p>Alvast bedankt voor het meedenken en de tips! </p>
 
Ik vond het echt heerlijk om thuis te bevallen. Eigen omgeving, klein wereldje en lekker vertrouwd. Geen gedoe met nog moeten gaan bij zoveel cm ontsluiting, of uberhaupt in de auto zitten met weeën. Zodra de bevalling achter de rug was, heerlijk in mn eigen schone bed, genieten van de kleine meid. 
Ik snap dat 25min lang kan zijn, maar als het goed is heb je een kundige verloskundige, die ook goed medisch onderlegt is. Mocht er toch echt spoed zijn, dan is de ambulance er natuurlijk ook super snel!
Ik raad het je echt aan, maar als je tijdens de bevalling toch denkt, ik wil liever in het ziekenhuis zijn, dan kan dat altijd nog..
Maar heb het er ook over met je verloskundige samen met je man, die kan je evt. geruststellen of een goed advies geven.. 
 
Toen ik nog zwanger was wilde ik ook graag in het ziekenhuis bevallen, thuisbevalling kwam geen moment in mij op. Ook vanwege risico en toch een veilig gevoel. Uiteindelijk ben ik onverwachts thuis bevallen. Na 1 uur weeën had ik al 10 cm ontsluiting, ritje naar het ziekenhuis zat er dus niet in. Ik moest echt even slikken op het moment dat ik het hoorde, maar had weinig keus haha.
Uiteindelijk is het zo fijn geweest en als ik van tevoren had geweten wat ik nu weet had ik ook voor een thuisbevalling gekozen. Je bent meteen lekker thuis en hoeft niet met pijn de auto in. Geen mensen die zomaar binnen kunnen lopen en lekker onder je eigen douche na je bevalling.
Schrijf voor jezelf op waarom je graag in het ziekenhuis wil bevallen en wat je fijn vindt aan een thuisbevalling. Dan heb je een fijn overzicht en kun je misschien beter een keuze maken. Geniet nog van je laatste weken en succes met het doorhakken van deze knoop!
 
Ik had de voorkeur voor het ziekenhuis, geen medische indicatie vooraf ook, maar de gedachte dat medische zorg (zoals een ok)  dichtbij was, stelde mij juist gerust.
Uiteindelijk zijn beide bevallingen medisch geworden ivm langdurig gebroken vliezen. Ook beide keren om een ruggenprik gevraagd en was heeeeeeeel blij dat kan kon (1x een ruggenprik gekregen, 2e keer is de naald gezet inclusief een proefdosis, maar bleek ik ondertussen volledige ontsluiting te hebben, van 4 naar 10 cm in 40 minuten).
Vanwege langdurig gebroken vliezen ook 24 uur ter observatie moeten blijven. Dat vond ik de 2e keer wel vervelend, ik wilde heel graag naar huis en mijn andere kindje zien.
Je bent meestal een flinke tijd van de bevalling thuis, je gaat niet meteen naar het ziekenhuis. Bij mijn 1e na 19 uur naar het ziekenhuis gegaan, bij de 2e na 24 uur. 
Succes met je keuze. 
 
Ik vond het heel fijn om in het ziekenhuis te bevallen aangezien ik het zo enorm pijnlijk vond en ik het nadat ik op 4 cm zat het al bijna niet meer te doen.. dus ik vond ruggenprik echt een heerlijke uitkomst! Dat heeft de hele ervaring is een stuk fijner gemaakt. De eerste cm’s vond ik fijn om thuis te doen hoor.. maar daarna naar het ziekenhuis voor pijnbestrijding vond ik ook erg fijn haha. 
 
Ik ben met de eerste thuis bevallen. Ik had zoiets van: laat mij maar lekker thuis als ik thuis kan blijven. Ziekenhuis is voor ons ook op zn snelst 25 minuten. Het ging allemaal goed, maar rond 8cm twijfelde de vk of er misschien toch hulp aan te pas moest komen. Ze zou dan een ambu laten komen voor mijn comfort (voor zover je dat nog hebt ?). Omdat ze twijfelde en t ziekenhuis niet om de hoek was, kwam er nog een vk bij. Samen hebben ze de bevalling thuis doorgezet en het is (met een knip) gelukt. 
De tweede is 3 weekjes geleden in het ziekenhuis geboren. Ik was medisch dus had geen keus dit keer. Ik zag er wat tegenop, maar het viel me alles mee. Het is niet je eigen omgeving, maar het personeel was ontzettend aardig. Lieten ons alleen als we dat wilden, maar kwamen ook direct als we daar om vroegen. En met weeen in de auto viel me gek genoeg ontzettend mee! 
Doe waar je je goed bij voelt. Waar je ook voor kiest; de eerste 4/5cm blijf je sowieso thuis. Dus je kunt altijd nog tijdens de bevalling kiezen om naar het ziekenhuis te gaan. En als het niet meer verantwoord is, dan grijpt de vk altijd in. Misschien kun je eens een kijkje nemen in het ziekenhuis, dan weet je een beetje wat je daar kunt aantreffen. 
 
Wat je ook zou kunnen doen is naar voor voorlichtingsdag/avond van het ziekenhuis gaan. Daar kunnen ze je beter informeren en mag je ook een kijkje nemen in het ziekenhuis naar de bevalsuites zoals ze dat tegenwoordig noemen. 
Ik ben zelf naar het ziekenhuis gegaan, en ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk heel fijn vond. Onze kleine had in het vruchtwater gepoept konden dan meteen overgenomen worden door de gynaecoloog. Je hebt gewoon je eigen kamer en badkamer. Ik vond het zelf fijn dat ze konden ingrijpen als het nodig bleek te zijn. Het enige nadeel was dat je de dag erna naar huis toe moet, met je beurse onderkant. Probeer dan de auto maar in en uit te komen. Het is maar voor eventjes. Maar toch.
Je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt. ? 
 
Ik ben in het ziekenhuis bevallen. Bij ons is het ziekenhuis ook zeker 25 minuten rijden. 
De verloskundige had bij ons het advies gegeven om in het ziekenhuis te bevallen omdat het zeker bij de eerste wat lastiger kan gaan. Ik vond dit zelf ook wel een prettig idee.
Mijn bevalling begon om 03.00uur snachts (toen werd ik wakker van de pijn) om 6 uur kwam de verloskundige en toen had ik al 7/8cm ontsluiting. Dus wij zijn gelijk naar het ziekenhuis vertrokken.  Daar heb ik nog lekker een uurtje in bad kunnen zitten/hangen om de laatste weeën op te vangen. Helaas heb ik een lange 2,5 uur aan het persen geweest en had ik geen goede persweeën. De gynaecoloog is nog binnen geweest om te checken, en als ik geen betere weeën zou krijgen moest ik aan het infuus voor opwekkers. Dit was gelukkig niet nodig omdat er weer gang in kwam. Helaas kwam het hoofdje op het laatste moment zo krap te zitten dat ze een knip moesten zetten om een handje te helpen. Dezelfde wee was ze gelukkig geboren. Helaas had ze wel zuurstof nodig omdat ze het toch even benauwd gehad heeft. Ik was dus heel blij dat ik in het ziekenhuis was. En na max. 5 minuten lag ons lieve dochtertje om 10.30uur weer op mijn buik. 
De verloskundig en kraamhulp hebben overal heel goed op ingespeeld en ons overal vrij in gelaten wat we wilden. Ze hadden een mooie grote badkamer in het ziekenhuis en verder heb ik niet veel van de locatie meegemaakt, en zeker geen last gehad van binnenlopende mensen oid. 
Ik ben dus blij dat ik in het ziekenhuis was, owja en ook nog: mijn dochtertje poepte op het moment dat ze uit me was. En mijn vruchtwater(en dat was veel!) spoot na mijn dochter uit mijn buik. Als ik thuis was bevallen had ik mijn slaapkamer opnieuw kunnen schilderen en om een nieuw bed gekund?. 
Ik wil je niet bangmaken met mijn verhaal, ik heb een hele fijne herinnering aan mijn bevalling, alleen als ik thuis was bevallen had het wel net wat anders kunnen gaan (en was het een grote bende geweest). Dus denk goed na wat je wil.
Oja, in de auto zitten met weeën was zo erg niet hoor. Dat viel alles mee. 
Succes met het maken van je keuze, doe wat voor jou goed voelt. Als het echt nodig is is een ambu. Ook zo ter plaatse. 
 
Terug
Bovenaan