Waar is die roze wolk?

Weet iemand waar die roze wolk is? Thijs is nu 5 weken en natuurlijk ben ik blij, maar toch voel ik me nog niet erg gelukkig. Ik heb nog steeds iedere dag huilbuien en ik kan nog niet wennen aan het moederschap. Soms voel ik me geen moeder. Er zijn wel regelmatig kleine roze wolkjes, maar voor de rest lijkt het 1 grijze wolk. De borstvoeding lukt ook nog steeds niet. Ik kolf nog steeds. Vorige week is weer de lactatiekundige geweest en zij zag dat de melk te snel toeschiet en dat Thijs hier nogal moeite mee heeft. Ik heb wat tips gekregen en soms gaat het een keer redelijk, maar meestal is het een heel gevecht met hem. Ik heb dan ook besloten om hem niet meer aan te leggen, maar alleen de gekolfde moedermelk te geven. Dit is een moeilijk besluit, want nu mis je het intieme. Maar het belangrijkst is toch dat hij zijn moedermelk krijgt. Dit geeft voor hem wel meer rust. Alleen kan ik het nog niet accepteren dat het niet lukt. In overleg met de verloskundige moeten we proberen om meer in 1 keer te kolven, zodat ik nog maar 3 a 4 keer per dag hoef te kolven ipv 7 a 8 keer. Ik hoop dat dat meer rust geeft. Ik blijf ook ontzettend moe en heb nergens zin in. Soms word ik al helemaal gek als Thijs even blijft huilen. Terwijl dat makkelijk is op te lossen door hem gewoon op te pakken. Ik heb zelfs de neiging om dan boos te worden, terwijl dat nergens op slaat. Nee, moeder zijn is niet makkelijk. Weet iemand of het normaal is om dit soort gevoelens te hebben? Volgens iedereen moet je alleen maar blij zijn. Voor de zekerheid heb ik wel voor morgen een afspraak staan bij de huisarts. Sorry voor mijn gezeur, maar ik moest het even kwijt.
Groetjes Wendy

Wendy, net moeder is gewoon heel zwaar!! En ik denk dat de ene moeder er net even wat makkelijker mee omgaat dan de ander. Het geeft helemaal niks als je het allemaal moeilijk vind en dat je gek word van het gehuil!
Alleen als je er echt agressieve neigingen van krijgt, is er misschien toch meer aan de hand.
Goed dat je een afspraak hebt gemaakt bij de huisarts!! Misschien dat die verder kan kijken wat er aan de hand is!!

Welke kolf heb je? Want misschien is het een idee om een dubbele electrische kolf te kopen of te huren bij de thuiszorg?

Ik vind het echt super knap van je dat je ondanks dat het niet lekker loopt je de bv blijft doorzetten!!

Hoi Wendy,

Jouw verhaal is heel herkenbaar hoor en volgens mij zijn ook wij niet de enigen! Er wordt helaas nog niet zoveel over gesproken en geschreven waardoor je denkt dat je niet normaal bent. Hoe goed je je ook voorbereid, de komst van een kindje zet je hele wereld op zijn kop. Mijn dochter is inmiddels 2,5 en ik kan je daarom vertellen dat het allemaal wel goed komt. Ons tweede kindje is op komst en ik weet zeker dat het deze keer anders en leuker wordt.

Ook bij mij lukte de borstvoeding niet en heb ik een tijdje gekolfd. Op advies van de huisarts ben ik daarmee gestopt en eigenlijk ging het vanaf dat moment veel beter. De hormonen gingen uit mijn lichaam en ik werd weer mezelf. De huisarts zei: "liever een blije moeder met flesvoeding dan een verdrietige met borstvoeding. Niet dat dat voor iedereen de oplossing is maar voor mij was dat het wel. En toen ik stopte met huilen, stopte mijn dochter er ook mee. Ik heb ook heel veel gehad aan het boek "regelmaat en inbakeren" van Ria Blom. Niet dat ik mijn dochter heb ingebakerd maar het bieden van regelmaat werkte super. Niet alleen voor mijn dochter maar ook voor mij. Het geeft je wat houvast. Verder is het belangrijk dat je af en toe wat tijd voor jezelf neemt. Jij kunt natuurlijk het beste voor je kind zorgen ;-) maar een ander kan dat ook prima. En hoe moeilijk het ook is, vraag om hulp! Laat ze met dit mooie weer even lekker een wandeling maken zodat jij even kunt slapen.

Zet em op meid!

Lfs Fleur

@moonpoontje: Ik gebruik de dubbelzijdige elektrische kolf van medela. Die kon ik gelukkig lenen van een klant van ons (we hebben een eigen zaak) zo lang als nodig.
@ Fleur: Wij hebben hier ook het boek van Ria Blom. Alleen na de voeding overdag wil hij vaak niet gaan slapen. 's nachts gaat gelukkig wel goed. Dan slaapt hij steeds 6 uur achter elkaar. Ik weet dat ik meer tijd voor mezelf moet vrijmaken, alleen ben ik erg perfectionistisch.
Bedankt voor jullie reacties

Hey Wendy
hier nog een moeder van een dochter die inmiddels 2 is maar wat heb ik die eerste maanden moeten wennen aan het moederschap ook bij mij ging de borstvoeding niet van een leiden dakje mn dochter wilde heel de dag aan de borst hadt tepelkloven en spruw en gigantische borsten ik voelde me niet mezelf was heel de dag alleen maar met mijn dochter bezig en kreeg het op mijn zenuwen als ze ging huilen als de kraamverzorgende weg was dacht ik:en wat nu!ja zo erg hoor!nou moet ik wel zeggen dat mijn dochter best veel huilde en ik was alleen na een tijdje heb ik mn dochter voor een tijdje ingebakerd dat hielp erg goed en er was meer rust in huis maar ik heb ook nooit toe durven geven dat ik het zo zwaar vond inderdaad gaan mensen ervan uit dat je dolgelukkig bent maar er veranderd zoveel!en dat is toch voor velen erg wennen hoor!dus je hoeft je echt niet te schamen en na 3 maanden (vond ik tenminste)werdt het pas echt leuk dus geef jezelf de tijd en zoek wat afleiding ik ging er ook vaak even tussen uit(ben zelfs een paar dagen bij mijn ouders geweest
liefs jootje

Hoi Wendy,

Ook dat perfectionistische is herkenbaar! Je kunt gewoon niet alles tegelijk. Het is nu het belangrijkste dat jij je goed voelt en goed voor je kindje kunt zorgen. In een blad las ik een keer "een kind herinnert zich wel een leuke moeder maar niet een schone vloer". De rest komt straks wel weer, echt waar!

Lfs Fleur

Ha meid,

Ik denk dat de roze wolk bedacht is door mensen die nooit een baby hebben gekregen, want in mijn optiek bestaat die roze wolk echt niet.
Bij mij ging de borstvoeding niet omdat mijn meisje niet goed hapte waardoor ik kloven kreeg. Ik ben toen tijdelijk gaan kolven maar dat maakte de kloven alleen maar erger en ik kreeg ook nog een schimmel op mijn borsten doordat ze constant belast werden en vochtig werden. daardoor kon ik Loïs niet aanleggen en werd het dus kolven en flesgeven. Dubbel zo druk dus. ik huilde op een gegeven moment alleen nog maar en ben na 2 weken al gaan afbouwen. Niets hielp, zalfjes verlcihtten het wel een beetje maar ik kwam er niet vanaf. Op een gegeven moment kolfde ik gewoon bloed mee. Toen was ik er klaar mee.
Het heeft mij enorm opgelucht dat ik geen bv meer hoefde te geven. en het scheelde zoveel tijd want ik hoefde niet constant te kolven.
Maar daarna moest ik ook wennen hoor. Zelfs toen ik geen bv meer gaf had ik momenten dat ik helemaal gek werd. Vooral toen Loïs een paar middagen alleen maar huilde. Ik ging vaak 's middags nog even slapen, en kwam daar helemaal niet meer aan toe, waardoor ik zo moe was. Dan denk je echt: "Waar ben ik aan begonnen!"
maar geloof me.... als je kindje 3 maanden oud is ziet de wereld er echt beter uit. Jij voelt je sterker en je kindje huilt niet meer zoveel. dan voel je je ook sterk genoeg om er lekker met de wagen op uit te trekken. ik ging bij iedereen op de koffie en nam haar overal mee naar toe. toen begon voor mij het genieten pas.
Dus probeer zoveel mogelijk je rust te pakken en doe het hoog nodige thuis. Dus alleen de was en het eten bijvoorbeeld. De rest kan gerust wel even een tijdje overgeslagen worden. en is er niet iemand die je even wil helpen, dus even je huis stoft en zuigt en je wc poetst? daar hoef je je niet schuldig over te voelen, want een bevalling is niet niks. na een week kraamhulp ben jij nog lang niet zover dat je alles al weer zelf kan doen.
En je hormonen moeten nog de oude worden en je moet wennen aan je nieuwe leven. dat kost tijd, echt waar. Mijn meisje is nu 7 maanden en ik kan soms nog ineens het gevoel krijgen: "Wie ben ik! wat is mijn leven nu geworden! Ben ik hier blij mee!?" Dus 9 maanden zwanger maar ook 9 maanden ontzwangeren.
Tip: besteed je kindje eens uit en ga er een paar uur tussenuit. Even alleen, even geen huiltjes.... je zult zien dat je daarna zin hebt om weer bij je kindje te zijn!

En bedenk wat je wilt met de bv, kolven en daarna geven is dubbel zo zwaar.... na 5 weken heb je het dan echt wel gehad... ik na 2 weken al. het moet op een gegeven moment wel goed gaan.... dus stel jezelf een tijdlimiet.... en bedenk wel: borstvoeding is goed maar als de moeder erdoor gestresst wordt is het ook niet goed voor jou. Het moet voor beiden goed zijn en kunstvoeding is een heel goed alternatief. Al lijkt het wel eens zo dat het slecht is. Nou geloof me maar: mijn kindje is bijna nooit ziek, heeft geen allergieen en is een blije baby en drinkt gewoon kunstvoeding.

Sterkte meid..... en huil af en toe eens flink, kan zo opluchten...

xxx

Hej Wendy,

Ik herken het heel erg hoor, dat je die roze wolk niet hebt. Mijn oudste is nu 2 jaar en ik ben bijna uitgerekend van de tweede. Maar pfff, wat vond ik het zwaar. Terwijl we best een rustige baby hadden, ik geen borstvoeding heb gegeven omdat ik helemaal geen melk had dus gewoon een flesje kon geven en hij sliep na 6 weken al een eerste nacht door. Maar gewoon het feit dat er ineens zo'n klein manneke was waar ik verantwoordelijk voor was, niet meer zomaar ergens heen kunnen gaan, minder werken het inbrengen van regelmaat etc.etc. Het was allemaal zo anders dan ik mezelf van te voren (als een roze wolk) had voorgesteld!

Maar net als Fleur is het allemaal goed gekomen. Ik zou zeggen praat er ook over in je omgeving. Zoek andere pas geworden moeders op. Dat lucht meestal al een heel eind op.

Succes meid!

Liefs,
Jo

Terug
Bovenaan