Waar veilig op vakantie?

<p>Hoi hoi! </p><p>Eind juli hebben wij twee weekjes vrij. We zijn altijd lekker last minute en wel actieve reizigers die van een flinke portie natuur en ondernemen houden (Thailand is onze ultime fave). We hadden wel plannen om naar zuid Afrika of Kenia,  Azië of de VS (grand canyon) of Mexico te gaan.</p><p>Nu weten we sinds een klein weekje dat we zwanger zijn, dus vallen denk ik al heel wat landen af vanwege malaria, zika, dengue en andere enge ziektes. Aangeraden wordt volgens mij om pas in je tweede trimester te gaan reizen naar dat soort landen (dat is het veiligst?).</p><p>Daarom de vraag of iemand  toevallig tips heeft voor vakantielanden tijdens een beginnende zwangerschap? </p><p>Groetjes, </p><p>Yres</p>

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Kroatië is erg mooi en als je van te voren uit zoekt wat je gezien moet hebben van Noord naar Zuid dan heb je ook een erg ondernemende vakantie met een flinke portie natuur. Het eiland Brac is daar een erg mooie afsluiter.
Ook het Zuiden van Spanje is erg mooi. Cadiz, Gibraltar, Sevilla zou je allemaal kunnen zien in een trip.

Ik vind IJsland de meest toffe bestemming als je niet te lang wilt vliegen. Geen enge ziektes en een prachtig, uniek landschap plus je kunt er walvissen, dolfijnen, orka’s en papegaaiduikers zien. Geen strandvakantie, maar wel een super tof land om rond te reizen! 

Dankjulliewel voor jullie reacties! 
Kroatie is inderdaad enorm mooi, maar dat zijn we pas al geweest Haha! Zuiden van Spanje nog niet, daar ga ik eens naar kijken! 
Ijsland lijkt me ook enorm tof! Tulipaa hadden jullie daar dan ook een auto gehuurd en dan ter plekke kijken waar je uitkomt? Of beter alles vastleggen? 
Rivm heb ik inderdaad gecheckt, maar zag dan zelfs in Portugal soms ook zika voorkwam?! 
Blijft natuurlijk een gigantisch luxeprobleem dit Haha. Maar ideeen opdoen adhv andermans ervaringen is altijd fijn! Thanks! Ik ga me eventjes inlezen! 

Zoals meerdere al zeggen is IJsland echt super mooi. Wel wat kouder, dus daar moet je zin in hebben maar zeker een aanrader!
Wij waren ook altijd meer van de verre lange vakanties (Filipijnen, Thailand, Colombia etc) en hadden eigenlijk het plan naar Japan te gaan toen ik zwanger bleek. Japan is overigens ook een heeeeel vet land om heen te gaan en (volgens mij) veilig ook (de reden dat ik daar liever niet heen wilde nu was vanwege de lange vliegreis, wij zouden pas gaan als ik 26 weken was omdat dat qua werk uit kwam, en ik wist van tevoren niet zeker of ik dat zou trekken).
Wij zijn nu naar de Dolomieten in Italië geweest. Is ook echt een aanrader, als je van bergen, hiken en dat soort natuur houdt en niet zo ver weg! Zijn gewoon met de auto gegaan, eigenlijk ook wel eens leuk zo’n roadtrip met z’n tweeën zonder vliegreis! Verder twijfelden wij tussen dat en Corsica, hoor over Corsica ook dat het heel mooi is. En Sardinië zijn we een paar jaar geleden geweest, ook een aanrader (goed eten, goede wijn - al gaat dat nu natuurlijk aan jou voorbij haha).

Hoi,
Volgens mij moet je je gehele zwangerschap landen met zika/malaria mijden.. De reden dat vliegreizen worden aanbevolen in het 2e trimester van je zwangerschap is omdat je in het 1e trimester vaak moe bent en kwaaltjes zoals misselijkheid kunt hebben, in het 3e trimester wordt de zwangerschap vaak zwaarder omdat je tegen het eind loopt en je mag na een x aantal weken niet meer vliegen. Van het 2e trimester wordt gezegd dat dat de makkelijkste is, en je het meest kunt genieten. 
Als je twijfelt of een land wel/niet kan, kan je ook altijd de GGD mailen voor informatie/advies ☺️

Terug
Bovenaan