Waardes bij OGTT suikertest

<p>Volgens mij hanteert ieder ziekenhuis andere normale waardes bij de OGTT maar kan iemand mij de waardes noemen die bij jullie bekend zijn? </p><p>Dus wat bij nuchter de waarde moet zijn en wat bij 1 en 2 uur na het drankje. </p><p>Ik heb volgende week weer de test en prik mezelf nu ook al af en toe. Maar wat volgens de standaard norm 'geen diabetes' is, is voor zwangerschapssuiker misschien wel zo. </p><p> </p>

Hoi hoi,
in Nederlandse ziekenhuizen wordt dezelfde waarde gehanteerd ( richtlijn WHO en NVOG), namelijk:
voor het drankje: minder of gelijk aan 7,0.
Na het drankje: minder of gelijk aan 7,8.

[quote quote=10357758]Hoi hoi, in Nederlandse ziekenhuizen wordt dezelfde waarde gehanteerd ( richtlijn WHO en NVOG), namelijk: voor het drankje: minder of gelijk aan 7,0. Na het drankje: minder of gelijk aan 7,8.[/quote]
Ahh Dus toch overal hetzelfde... Ik meende bij mijn vorige zwangerschap andere waardes van anderen te hebben gehoord.. 
Maar die 7.8 is dan voor beide prik-momentjes na het drankje de norm ?

Nuchter onder de 5.3 
Na het drankje onder de 7.8

Als je nuchtere te hoog is hoef je vaak het drankje al niet meer te nemen, je hebt dan al zwangerschapsdiabetes.

Ik had nuchter 5,1 en was volgens de vk reden om doorgestuurd te worden naar de gynaecoloog.. boven de 5 moesten ze dat doen. In overleg hebben we een ander plan gemaakt, maar dat ter zijde. 
de waardes wijken inderdaad af, ik ben verpleegkundige en daar hanteren we andere marges. 

[quote quote=10357774]De waardes die hierboven genoemd zijn, zijn van de ‘oude’ variant van de test. Toen was het 1x nuchter prikken en 1x na 2 uur. Inmiddels moet je 3x prikken[/quote]
Ja klopt heb ik de vorige keer ook gehad. 1 uur na het drankje en 2 uur na het drankje.  
Nuchter zit ik meestal wel onder de 5 dus dat drankje zal ik hoe dan ook moeten pakken ?

Ik kan mij echt niet vinden in veel reacties hier boven. Mij is verteld dat niet ieder ziekenhuis zich aan dezelfde waardes houden.. Bij mijn ziekenhuis is het voor het drankje niet boven 5.3 en na het drankje niet boven 7.8, dit is in Venlo en was beide zwangerschappen zo. Maar raak niet in de war met normale diabetes en zwangerschap diabetes, die nuchterwaardes zijn anders!
Ook heb ik beide keren maar 2 keer hoeven prikken, dus voor en na het drankje. Niet ook nog tussendoor. En ik heb vorige maand die test nog gehad..
Ook is het niet zo dat je het drankje niet hoeft te drinken als je nuchter waardes al te hoog zijn, want je krijgt niet direct de uitslag dus je weet dat op dat moment nog helemaal niet. De uitslag krijg je pas een dag later.
Bij me eerste zwangerschap had ik de test met 24 weken, nu bij me tweede had ik de test al met 16 weken en had ik helaas weer diabetes, maar moet evengoed nu met 24 weken nog een keer de test doen... -_-
Ellende allemaal. Je kunt idd thuis nog even prikken, nuchter en na een flinke maaltijd, dan weet je waar je aan toe bent. Dat heb ik ook gedaan.

Terug
Bovenaan