Waardes bij OGTT suikertest

Toch inderdaad heel verschillend overal.  
Vorige keer kreeg ik ook niet gelijk de uitslag, inderdaad een dag later. 
Nu schijn je gelijk de uitslag te krijgen en je krijgt ook gelijk uitleg enz als je het wel hebt. Uiteraard met een broodmaaltijd tussendoor.  
Ik had eerder ook de test bij 26 weken ofzo maar nu al bij 20.. ook anders dan de 16 weken die hier genoemd wordt.  Als ik nu negatief test en daarna toch klachten krijg, hoef ik alleen dagcurves te prikken en niet meer voor de test zelf naar het ziekenhuis. 
Had je bij 16 weken ook al een positieve uitslag en klachten? Ik merk nog niks. Vandaar dat ik toch al eens zelf prik. 
Dinsdag heb ik de test bij 21 weken. ben benieuwd hoor 

Als je getest word en je ‘hebt het’ krijg je de mogelijkheid om ermee verder te gaan. Die keus is aan jou ookal lijkt dit niet zo. Je kunt wel slim een prikset aanschaffen en dan zelf thuis erachter komen wat je wel en niet mag eten door dit elke maaltijd te controleren. Is wel handig om te leren hoe je lichaam op bepaald voedsel reageert. Zo krijg je er vanzelf de feeling in. Ook voor na de bevalling. Natuurlijk kun je al weten dat pizza geen goed plan is ?.
de nuchterwaardes krijg je nooit zomaar lager, alleen is insuline blijkbaar zo onstabiel dat je lijf die waardes juist omhoogknalt als je zou gaan spuiten. Dit raad ik dus eigenlijk af bij nuchterwaardes van onder de 6. Zolang je in ieder geval alles al aanpast in je dieet zodat je ‘maaltijdwaardes’ onder de 7,8 blijven ben je al super goed bezig!
  Ik was totaal niet bekend met dit alles en heb me helaas wel laten meeslepen door de artsen enz. Want anders voelde ik me schuldig naar mijn ongeboren kind. Het werd me heel erg aangepraat ook. De baby zou volgens de dokters zelfs ondanks mijn strenge dieet veeeeel te groot worden kijk maar naar deze echo, ooo jee . Ik voelde me een proefkonijn want door de insuline voelde ik me heel slecht en lagen mijn nuchter waardes ineens niet meer op 5,2 maar op 21,5??...wat volgens hun normaal was, het lichaam moest balans gaan zoeken ermee?? Ik heb de pen direct weggegooid na 2x gebruiken aangezien ik in dit geval al in week 34 van de zwangerschap zat. Het leek me voor die laatste weken juist wel handiger om terug naar mijn eigen nuchter waardes te gaan ipv mijn baby bloot te stellen aan zo’n hoge nuchterwaardes. Zeker nadat ik had begrepen dat ze in Tilburg bijvoorbeeld pas tellen als je hoger dan 6 zit nuchter! En bij ons was 5,2 al drama.
En toen?na al die spanning, schuldgevoel, angst enz? Was mijn kind bij de geboorte net 3 kilo!! Werkelijk ik heb me echt rot gevoeld dat ik me zo gek heb laten maken en niet mijn eigen instinct heb gevolgd?. Mensen zagen pas dat ik zwanger was in maand 7...iedereen die me kende vroeg dat ik eigenlijk maar een klein buikje had in maand 8, of dit wel goed was? Bij de 2de gebeurd dit niet meer! Ik let al meteen op het eten en zal veel bewegen alleen ben ik echt aan het twijfelen of ik uberhaupt de test ga doen! De waardes verschillen dus wel degelijk per ziekenhuis/provincie. mijn grootste tip: laat je in ieder geval niet gebruiken als experiment puur omdat je wat kilootjes meer hebt ? succes ??

Nou ik ben vandaag geweest en nuchter moet het onder de 5.1. 
1 uur na het drankje moet hij onder de 10
2 uur na het drankje moet hij onder de 8.5 zitten. 
Dit was zo de richtlijn in het ziekenhuis bij ons.  
Nuchter zat ik op 5.5 en dat is al genoeg reden om de diagnose zwangerschapsdiabetes te krijgen. De andere 2 waardes waren prima. 

Terug
Bovenaan