Waarom echo pas zo laat?

Hallo allemaal,

Ben nu 8 weken zwanger!

We hebben volgende week een afspraak bij de verloskundige en pas daarna kan ik een afspraak maken bij het echocentrum.

Nu lees ik dat sommige al een echo hebben bij 7 weken. Is dit dan op medische indicatie of is onze vk gewoon laat hiermee?

Weten jullie trouwens of ze bij de 1e afspraak ook naar het hartje luisteren of je buik voelen?

Bedankt!

Charlie

Hoi Charlie,

Ik denk dat dat komt doordat je 'precies'   weet hoelang je zwanger bent. In princiepe krijg je de 1e echo rond de 12 weken. Maar, als je niet weet hoelang je zwanger bent (door bijv onregelmatige cyclus) doen ze een echo om te kijken hoever je ben. Is dat dan in de buurt van de 12 weken krijg je er met 12 weken niet nog een, maar pas weer ffies voor de 20 weken. Ik denk dat dat bij jou de reden is..
helaas, nod even afwachten dus!
succes!
Liefs

die ene zin staat heel stom zo!!! helaas, nod (moet natuurlijk NOG zijn) even afwachten dus.

Hoi Charlie,

Ik denk dat dat komt doordat je 'precies'   weet hoelang je zwanger bent. In princiepe krijg je de 1e echo rond de 12 weken. Maar, als je niet weet hoelang je zwanger bent (door bijv onregelmatige cyclus) doen ze een echo om te kijken hoever je ben. Is dat dan in de buurt van de 12 weken krijg je er met 12 weken niet nog een, maar pas weer ffies voor de 20 weken. Ik denk dat dat bij jou de reden is..
helaas, nod even afwachten dus!
succes!
Liefs

hoi hoi,
de termijn echo ( de eerste echo dus) is meestal zo rond de 10-11 weken
omdat ze dan goed het kindje uitwendig kunnen zien.
en als er geen bijzonderheden zijn is dat goed
met het eerste gesprek heb je hier bij ons meestal alleen een soort van intake, meer niet
dat hartje horen enzo pas met de echo.
dat is gewoon een regeling zo denk ik
en als je eerder de echo hebt is dat meestal ivm medisch voorgeschiedenis of als je mk hebt gehad en liever eerder 'zekerheid' wilt zeg maar
Dus op zich heel normaal hoor pas rond je 10 weken de eerste echo.
maak je geen zorgen en geniet er lekker van!
Liefs mij

Volgens mij ligt het echt aan wie je hebt. ik ben nu bijna 9 weken en ik kreeg met 6 wkn mijn eerste afspraak en echo. We hebben het hartje zien kloppen. Volgens mij doet mijn verloskundige dit standaard om er zeker van te zijn dat er  toch echt  iets  in je buik zit. De 8e moet ik nu weer naar de VK om de termijn definitief te bepalen.

hoi charlie...

bij mijn eerste zwnagerschap was ik bij een vk die zelf echo's maakte. die maakte er ook een bij 8 weken en dan de 2de keer ook weer.
als ze niet zelf een echo kunnen maken, krijg je er vaak pas 1 later.

ik krijg met 7 weken en 3 dagen een echo omdat ik meerdere miskramen heb gehad. ik kon er zelfs al 1 met 6 weken krijgen, maar de kans dat je dan het hartje nog niet ziet of hoort is aanwezig, dus wilde ik dat niet.
geen onzekerheid aanwakkeren als het niet nodig is.

het klinkt misschien raar, maar misschien moet je juist blij zijn dat een echo eerder niet nodig is. dan heb je in ieder geval niet een verleden als dat van mij achter de rug.

groetjes Carina

Hoi,
Bij ons krijg je tussen de 9 en 11 weken je eerste echo. Ik krijg volgende week mijn eerste echo omdat ik niet precies weet hoelang ik zwanger ben en omdat ik miskramen heb gehad.

Ik ben volgende week denk ik rond de 7 a 8 weken zwanger, maar het kan ook langer zijn.

Groetjes,

Ik heb dit keer met bijna 8 weken de eerste echo gehad omdat ik eerder een miskraam heb gehad. Normaal gesproken krijg je de eerste echo tussen de 10 en 12 weken. Als het eerder is, komt dit door de medische geschiedenis of omdat je bloed verliest.

Terug
Bovenaan