waarom er potjes voor kidz v.a. 4 mnd bestaat...

quote: wildkatje24 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('28-07-2008 08:45:15'));

Dit is niet een persoonlijke aanval op jou,want zo bedoel ik dat zeker niet,  maar hou er niet van als er over me wordt gezegd dat ik kort door de bocht ben, want dat ben ik niet.

Hoi Marielle,
Als je mijn reactie goed leest, zul je zien dat ik dat ook niet geschreven heb
Ik heb geschreven dat de berichtgeving waar je aan refereert kort door de bocht was en als je het achterliggende onderzoek leest, dan is dat het ook. Dat gaat dus niet over jou persoonlijk ,

Groetjes van Yvonne

Hallo,

ook ik wil nog even reageren.
Wij wonen in Duitsland en wij gaan met onze beide kinderen zowel naar het cb in Nederland als hier naar de kinderarts. De adviezen zijn enorm tegenstrijdig.....
Toen Tijn (onze oudste) 1,5 jaar geleden 4 maanden was, was hij toe aan vast voedsel. Het cb adviseerde me om er heel voorzichtig mee te beginnen en kijken hoe hij er op zou reageren. De kinderarts hier daarentegen die vond dat we moesten wachten totdat hij 6 maanden was.
Nu 1,5 jaar later is Bente 4,5 maand en 2 weken terug waren we bij de kinderarts en die vertelde me dat ik met groente moest gaan beginnen. 4-6 Hapjes voor de fles en dan uitbreiden totdat de groente  de fles zou vervangen....... Bij het cb overigens zeiden ze me dat ik echt nog niet mocht beginnen met groente of fruit .

De kinderarts vertelde me overigens dat ik nu al moest beginnen ivm nieuwe inzichten.
Nu is mijn kinderarts echt een goede (met wachtlijst....) dus aan haar twijfel ik echt niet.

Ik denk dat iedereen zelf moet doen, waar hij/zij zich goed bij voelt en nog belangrijker dat je kindje zich daar goed bij voelt.
Ik ben overigens nog niet enthousiast begonnen met groente, ze krijgt het van mij als ze wakker is voor de fles, zo niet dan slaan we een dagje over. Ik zie het voorlopig nog als extra.

Groetjes Danielle (mv Bente 13.03)

@Yvonne: Dat van die liter kv weet ik. Omdat eerst de bv niet goed genoeg op gang wilde komen en daarna de kv ook niet genoeg bleek te zijn, weet ik volgens mij ondertussen zo'n beetje alles over bv, kv en de verschillen ertussen. Maar daar ging het me ook helemaal niet om. Waar ik me aan erger, is dat de schrijfster van het topic woorden in de mond neemt als 'niet gezond' en 'onnatuurlijk'. Tuurlijk hoeven kindjes van 4 maanden nog geen bijvoeding, ze worden er niet gezonder van. Maar, zeker als ze kv krijgen, worden ze er in de meeste gevallen óók niet ongezonder van. En in sommige gevallen, zoals bij mijn hongerige baby, is bijvoeding dan een uitkomst!
Hetzelfde geldt voor de opmerking over grote flessen en dat lang slapen onnatuurlijk zou zijn. Mijn kindje doet dat helemaal uit zichzelf. Wakker maken en aanleggen had geen zin en daardoor kwam de bv niet goed op gang. Geen enkele reden voor te vinden. Maar is een grote fles dan onnatuurlijk?

Ik vind dit soort topics erg moeilijk omdat veel moeders toch al zo onzeker zijn over de manier waarop ze de zaken moeten aanpakken. Ik denk dat er vele wegen naar Rome leiden en dat de ene manier niet perse beter is dan de andere. Moeders zouden elkaar er juist in moeten steunen te kijken naar wat bij hun kindje past en hun eigen hart te volgen. Maar door dit soort statements te maken, worden veel vrouwen erg onzeker merk ik in mijn omgeving. En dat vind ik zonde, want dat is helemaal niet nodig!

quote: dymphy85 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('28-07-2008 14:39:37'));

Grrr...ik krijg er de kriebels van als iemand zo'n bericht typt.
Iedereen moet doen wat hij/zij denkt dat voor zijn/haar baby het beste is!

Helemaal mee eens! Op ieder forum  hier komt  een onderwerp als dit weer terug, en altijd draait het uit op een felle discussie en een wijzend vingertje van de mama's die ervan overtuigd zijn dat ze het beste doen voor hun kind (en dat een ander dat  niet doet).  Het is goed om -objectieve- informatie te krijgen over allerlei onderwerpen zoals voeding. Daarmee kan iedere mama zélf beslissen hoe zij haar kindje verzorgt en opvoedt. Maar laten we elkaar in onze waarde laten.
En zoals Eveline al zei, de inzichten veranderen ook regelmatig naar aanleiding van nieuwe conclusies uit onderzoek. Misschien wordt er over 10 jaar wel hard gelachen om een discussie als deze.

groetjes,
Karin
mama van Suze (15 maanden).

quote: wildkatje24 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('28-07-2008 08:45:15'));
En Er zijn talloze medische redenen om op te noemen waarom sommige kinderen wel al met 4 maanden bijvoeding krijgen.

Ik sluit mee aan dat er geen foute én geen slechte manieren zijn in dit feit... Elke moeder doet datgene naar beste kunnen. én dat is alleen de goede manier!

Nog eve wat: op de potjes (en zéker die van 4 maanden) toch duidelijk ZONDER toevoegingen van geur-kleur-en smaakstoffen...

Maar goed ik ben dus zo een "ontaarde moeder" die met 4 (zelfs eerder 3,5 was t volgens mij) maanden is begonnen met bijvoeden. En dan wel groente...

Mijn afweging was (en nu kom ik op de quote..) Wat doe ik??? mijn dochter volpompen met medicijnen om haar ontlasting zachter te maken, gevolgd door klisma's???
óf probeer ik eerst groente cq vast voedsel, in de hoop dat het veranderd door de vezels???

dus volgens een aantal "theorieen" die ik hier lees, heb ik het verkeerd gedaan???
nou, dat dacht ik niet... gelukkig ben ik niet onzeker meer, maar had ik er toendertijd wel van kunnen worden. Sindszien geen verstopping meer te bekennen hoor!

Jammer dat moeders onderling afkraken, ipv elkaar te steunen en TIPS te geven.. maar tips zijn in mijn optiek toch hééél anders... Ben het geheel met Wildkatje en Eveline eens!

De juiste wijze is: MOEDER-INSTINCT

Hoi,

Sorry, maar ik heb ook een beetje een hekel aan dat wijzende vingertje. Tegenwoordig zie je door de bomen het bos niet meer met alle infomatie die voorhanden is. Laten we alsjeblieft gewoon blijven kijken naar onze kinderen en doen wat goed is in onze ogen. over (op)voedingen verschillen de meningen nogal, dat zal altijd zo blijven. Dat worden (volgens mij) zinloze discussies.

Groetjes,
Karlien

Terug
Bovenaan