Waarom geen les in ouderschap op school?

Essil

Moderator
Zelf was ik de jongste thuis, dus heb ik nooit gezien hoe jongere kinderen opgevoed werden. Tijdens de zwangerschap durfde ik me vooral niet te verdiepen in baby kwaaltjes, met de rechtvaardiging dat niet ieder baby last van dezelfde kwaaltjes heeft, dus dat ik vooraf eigenlijk niet wist wat relevant was.
Ik zit me nu achteraf af te vragen waarom ik niet voorbereid was op zo'n natuurlijk levensloop als moeder worden?
Waarom kreeg ik op school wel sexuele voorlichting, maar geen les in het ouderschap?
Zijn er meer ouders die zoiets missen?
Nu onze dochter bijna twee is hebben we onze weg hierin wel een beetje gevonden. Maar de kraamzorg verteld alleen de essentiële zaken. Niet dat vanaf week 2 de krampjes kunnen beginnen. Of wat je met een baby doet die na de borstvoeding niet meer meteen terug in slaap valt. Of over slaapzakje versus deken.
Of over een forum als dit, waarin je andere ouders om hulp kan vragen. Ook zeer nuttig om vanaf te weten zodra de kraamzorg weg is.
Nou was mijn moeder al verbaasd toen ze erachter kwam dat ik op school nooit geleerd heb een doekje uit te wringen. In haar tijd kreeg je nog wel nuttige dingen op school. En nee, ook dat soort dingen leerde ik niet thuis, want mijn moeder houdt er niet van op haar vingers gekeken te worden.
Een vak op de middelbare school geweid aan ouderschap en huishoudelijke zaken zou toch erg logisch zijn?

Omdat je je daar zelf in moet voorbereiden? Wat heeft een kind op de basisschool of middelbare daar nou aan? Dan houd je je bezig met seks voor de 1e keer en juist hoe je een kind krijgen kan voorkomen. Is het niet de eigen verantwoordelijkheid voor mensen met een kinderwens of zwangerschap om een van de miljoenen hulpmiddelen die worden aangeboden aan te nemen en zich er in te verdiepen? Moet alles op een presenteerblaadje aangereikt worden? Ga naar een verloskundige, ga naar een zwangerschapscursus, lees 1 van de miljoen zwangerschapsboeken etc…

En wat betreft als je kind er eenmaal is, je groeit in je rol als ouder en veel dingen kun je zelf uitzoeken of logisch nadenken. Net als een doekje uitwringen, heb je daar echt les in nodig?

Dat is er vanuit gaande dat iedereen gepland zwanger wordt. En weet waarop je je moet voorbereiden?
Voor het uitwringen van een doekje heb je alleen les nodig als je het ergonomisch correct wil doen uiteraard. Had eerder geen idee dat er een ergonomisch correcte manier was.
Je weet niet of dingen anders of beter kunnen als je er nooit wat over leert.

In coronatijd was overigens het contact met verloskundige tot minimum beperkt. Mijn zwangerschapsprobleem werd al niet aangepakt. Waarom aan haar vragen over ouderschap? Heeft niks met haar beroep van doen.
En extra begeleiding van CB bleek vooral stres en geen oplossing te geven.

Sexuele voorlichting is op school een stuk belangrijker dan ouderschap. Kan me niet voorstellen dat een puber zit te wachten op een paar lessen over ouderschap. Gewoon omdat daar totaal geen interesse in is. Dat is niet waar je op die leeftijd mee bezig bent. Of je moet als puber zwanger worden, maar dan nog.

Er bestaan wel cursussen en informatie avonden over zulke onderwerpen. En bij mij was Google m'n beste vriend toen ik voor het eerst moeder werd. Er komt veel op je af en alles is nieuw, maar zoiets leer je ook door te doen en te ervaren.

Een ergonomische manier om een doekje uit te wringen? Sorry maar voor het huishouden niet heel belangrijk lijkt me. Sommige dingen leer je ook door te doen. Ik heb vroeger bijv nooit leren koken, niet op school en ook niet van m'n moeder, maar toch kan ik het nu. Gewoon door te doen en veel te proberen. En zo is het met zoveel dingen in het leven.

Juist blij dat er geen vakken op school zijn over ouderschap. Ten eerste omdat je daar als puber echt niet op zit te wachten. En ten tweede: opvoeden kan op 184639284 verschillende manieren. Zoveelnis afhankelijk van het kind, van jouw visie als ouder, van omgevingsfactoren. Simpelweg niet in lessen te stoppen. En indd; er zijn zoveel cursussen en boeken over dat onderwerp!

Ik geloof dat ik het als enige wel een beetje met je eens ben. Niet zozeer over huishoudelijke lessen, maar wel over ouderschap. Ik miste ook (en veel van mijn vriendinnen ook) meer informatie na de bevalling. Over dat niet iedereen op een roze wolk belandt bijvoorbeeld, en wat wel en niet normaal is bij de ontwikkeling van kinderen. Zo heb ik bijvoorbeeld heel lang aan getobd met een kind met verborgen reflux omdat ik er online nergens iets over kon vinden en me schaamde dat ik voor mijn gevoel faalde, terwijl ik met een huilbaby thuis zat. Maar ook tijdens de peuter tijd waren er momenten dat ik dacht; wat zou ik qua opvoeding het best kunnen toepassen? Ik snap echt dat er interesse zou zijn voor dergelijke cursussen of meetings voor ouders. De middelbare school is daar niet geschikt voor omdat geen enkele puber zou opletten bij een onderwerp dat zo ver van hen af staat. Maar tijdens de zwangerschap en de eerste (tropen)jaren zijn er vast meer mama’s met dit gevoel.

Terug
Bovenaan