Waarom geen les in ouderschap op school?

Ik kan mij goed voorstellen dat er behoefte is aan meer informatie over het ouderschap. Maar denk inderdaad ook dat de middelbare school daar niet de plek voor is.
Wij hebben hier ik het dorp ook 1x per maand een ‘mamacafe’ waar een opvoedkundige en Lactatiekundige bij is. Je bent hier welkom tijdens en na je zwangerschap, ik denk dat dit zoiets ideaal is voor mensen die daar behoefte aan hebben,

[quote quote=10567905]Dat is er vanuit gaande dat iedereen gepland zwanger wordt. En weet waarop je je moet voorbereiden?
Voor het uitwringen van een doekje heb je alleen les nodig als je het ergonomisch correct wil doen uiteraard. Had eerder geen idee dat er een ergonomisch correcte manier was.
Je weet niet of dingen anders of beter kunnen als je er nooit wat over leert.[/quote]
En dan nog? Alsof zij dan denken van goh ik heb op school geleerd hoe je een luier verschoond dus nu ondanks dat ik ongepland zwanger ben ben ik er helemaal klaar voor?

Ben blij dat ik mijn uren op school niet heb besteed aan ergonomisch doekjes uitwringen, dan had ik nu niet de opleiding kunnen afronden wat ik heb gedaan. Maar om het op jezelf te betrekken ipv op de hele maatschappij. Zoek hulp als je dat nodig hebt, ga op doekjes wring cursus of ramenlap examen en heb er baat bij. Maar het verplichten? Waah ik zou mn kind in een ander land op school zetten dan, ik leer het ze zelf wel zoals ik dat ook thuis hen geleerd

[quote quote=10567919]Ik kan mij goed voorstellen dat er behoefte is aan meer informatie over het ouderschap. Maar denk inderdaad ook dat de middelbare school daar niet de plek voor is.
Wij hebben hier ik het dorp ook 1x per maand een ‘mamacafe’ waar een opvoedkundige en Lactatiekundige bij is. Je bent hier welkom tijdens en na je zwangerschap, ik denk dat dit zoiets ideaal is voor mensen die daar behoefte aan hebben,[/quote]

Ja Tess mee eens, er zijn zoveel initiatieven maar daar zal je google even voor moeten openen en je kan altijd bij de huisarts terecht die op de hoogte is van zulke acties of jou handvaten kan geven waar je terecht kan.

Ik snap dat je ouderschap, vooral de eerste keer, moeilijk vindt. Al helemaal als je kind snel huilt, of als je er helemaal alleen voor staat. Ik kan inzien dat het dan voelt alsof je in het diepe wordt gegooid nadat de kraamzorg weg is. Dat is ook even eng want er is geen handleiding voor ouderschap. Maar dat is ook omdat elk mens en dus ook elke baby anders is. Wat voor baby a werkt hoeft niet voor baby b ook te werken. En wat voor ouder a fijn voelt hoeft niet voor ouder b fijn te zijn. En ga zo maar door. Elk kind en elke ouder is anders en heeft z'n eigen handleiding die met de tijd wordt gemaakt door ouder en kind zelf.
Niet door de buitenwereld.
Indien je tips wilt, ik zag het al voorbij komen, is een mamacafe een optie. Of vrienden of familie met kinderen. Maar of alles voor jou en je kleine werkt is natuurlijk altijd maar de vraag.

Terug
Bovenaan