Waarom geen tepelhoedje?

Ik lees elke keer dat je geen tepelhoedje moet gebruiken, maar waarom niet? Ik gebruik hem al bijna 12 maanden en zonder was is allang gestopt met borstvoeding geven.

Heb ik me ook vaak afgevraagd, ik heb bijna 7 maand borstvoeding gegeven. Vanaf een maand of 2 a 3 kon ze ook zonder drinken, als ze haar best deed, en dat deed ik regelmatig overdag, maar de voedingen in bed vonden wel allebei makkelijker met tepelhoedje.
Heb ze wel iedere 3 maanden vervangen, en bleef ze regelmatig (iedere dag) uitkoken.

Ik ben hem vanaf twee weken gaan gebruiken en zonder lukt helemaal niet. Het deed zo veel pijn en met het tepelhoedje was dat gelijk over. Had er altijd 1 boven en 1 beneden en kookte ze ook uit. Ik bewaar hem ook altijd in een bakje gekookt water. Het enige is dat ik hem niet moet vergeten als we weggaan, maar je neemt meer mee dus dat is ook een gewoonte.

Hi dames,

Mij is verteld dat het niet zo heel goed is, omdat je borst zo niet goed wordt leeggedronken, en je meer kans hebt op borstontstekingen.
Ik heb het alleen de eerste week gebruikt omdat ik last had van een kloofje.
X

Dan heb ik misschien wel geluk gehad, maar ik zie echt alleen maar voordelen. Ze heeft ook nooit de fles geweigerd. Ze was al gewend om met een soort speen te drinken. Misschien scheelt het ook wel dat ik hem al snel ben gaan gebruiken  en altijd en niet heb afgewisseld. Geen idee, maar heb er verder geen last van gehad gelukkig.

Hoi,

Ik kan me voorstellen dat deze vraag bij je opkomt. In sommige gevallen kan een tepelhoedje inderdaad  een nuttig hulpmiddel zijn en soms blijft het voeden inderdaad succesvol verlopen. Wat echter vaker gebeurt, is dat het gebruik van tepelhoedjes andere, soms op het eerste gezicht niet zichtbare problemen oplevert. Er spelen meerdere factoren mee die belangrijk zijn in het proces  om de borstvoeding optimaal op gang te brengen en te houden. Borstvoeding geven is een hormonaal proces, welke wordt getriggerd door de korte zuigbewegingen die de baby zal maken om de melk te laten toeschieten. Tepel en tepelhof worden door die zuigbewegingen geprikkeld, dit seintje wordt naar de hersenen gestuurd die er vervolgens op hun beurt voor zorgen dat er borstvoedingshormonen in het bloed worden afgegeven. Een tepelhoedje is een extra laagje tussen de borst en het mondje van de baby, waardoor tepel en tepelhof niet optimaal geprikkeld zullen worden. En dat kan gevolgen hebben voor de toeschietreflex en later uiteindelijk ook voor de melkproductie.

Als een baby goed is aangelegd en er wordt geen tepelhoedje gebruikt, zal de baby de tepel  én een groot gedeelte van de tepelhof in zijn mondje hebben. De  tepel komt  dan helemaal achterin het mondje van de baby  te liggen en met zijn tong en kaakjes  (voornamelijk onderkaakje) masseert hij dan de borst goed leeg.  In dit verhaal is het van belang om erbij te vertellen, dat een groot gedeelte van de melkkliertjes zich precies achter de tepelhof bevindt.
Ter vergelijking: wanneer je  je baby goed op je vinger zou laten zuigen (bij een jonge baby  overigens liever zo min mogelijk  in het mondje zitten...), zou dat betekenen dat je vinger twee vingerkootjes diep in het mondje van je kindje zou komen te liggen. Een tepelhoedje ís niet zo lang en rekt ook niet in de lengte mee. Bij gebruik van tepelhoedjes, zal de baby dus minder borstweefsel in zijn mondje hebben en daardoor de borst ook minder efficiënt kunnen leegmasseren. Ook dit kan uiteindelijk weer gevolgen hebben voor de melkproductie. Dit is echter vaak een geleidelijk, sluipend proces, wat na een aantal maanden voeden pas aan het licht komt. Het kan dan zijn dat de baby steeds nét voldoende voeding uit de borst kon halen, maar geleidelijk aan schiet de melkproductie steeds een beetje meer tekort en zal de moeder niet meer aan de toenemende vraag van de baby kunnen voldoen.
Verder kan het tepelhoedje het drinken aan de borst zwaarder maken, de baby moet er meer moeite voor doen om toch de benodigde voeding te krijgen. Moeders die het gebruik van een tepelhoedje met succes hebben afgebouwd, ervaren dan ook vaak dat de voedingsduur zonder hoedjes ineens veel korter is.

Daarnaast kan het gebruik van tepelhoedjes zuigverwarring in de hand werken. Een gezonde, op tijd geboren baby is uitgerust met de nodige reflexen om aan de borst te kunnen drinken. De zuigreflex bevindt zich achterin het mondje en is volledig afgestemd op de zachte moederborst. Als die zuigreflex steeds wordt geprikkeld door harder/stugger materiaal, zoals een tepelhoedje, dan zal de baby uiteindelijk misschien niet goed meer op de borst reageren omdat hij deze simpelweg minder goed voelt. Bovendien is de kans groot dat wanneer tepelhoedjes voor een langere periode worden gebruikt, de baby er dan zo aan gewend is dat hij een borst zonder hoedje helemaal niet meer accepteert. En dan kan het een heel langdurig proces zijn om het gebruik van een tepelhoedje af te wennen.

Als je borstvoeding geeft en je overweegt om tepelhoedjes te gebruiken, is het belangrijk om te beseffen dat  symptomen (zoals pijn tijdens het voeden) er misschien wel even mee kunnen worden bestreden, maar dat het gebruik ervan het daadwerkelijke probleem (vaak het aanleggen) niet zal oplossen. Daarnaast is het dus goed om stil te staan bij de nadelen die aan het gebruik van tepelhoedjes kleven en is het aan te raden om ze alleen onder begeleiding van een lactatiekundige te gebruiken.

Kun je hier iets mee? Mocht bovenstaande informatie toch nog vragen oproepen, reageer dan gerust!

Groetjes van Yvonne

Het aanleggen is in het begin helemaal fout gegaan. Ze was al bijna 5 uur uit voor ze voor het eerst aangelegd werd. Er is ook niet veel aandacht aan besteed. Het is inmiddels niet meer nodig want ik ben aan het afbouwen. Wil er af zijn als ze 1 wordt, dan vind ik dat ik mijn best gedaan heb.

Wat een onzin, Yvonne! Jij werkt zeker op een consternatiebureau?!  
De essentie van het hele verhaal is volgens mij het volgende: als moeder wil je het beste voor je kind en als je borstvoeding kunt geven, is dat natuurlijk super. Met of zonder tepelhoedje. Er is hier geen goed of fout, omdat er zoveel verschillende dingen meespelen. Waarom zou je geen gebruikmaken van producten die je helpen?! Over 10 jaar zal er wel weer geroepen worden dat je juist met tepelhoedjes moet voeden, zucht..
En zuigverwarring, afnemende productie  of het niet leeg krijgen van de borst zijn zaken die net zo goed zonder tepelhoedjes kunnen optreden.

Je begrijpt het vast al: ik heb 6 maanden BV gegeven met tepelhoedjes, geen enkel probleem! Mijn zoon zit bovenin de groeicurves, dronk als snel in 10 minuten de borst leeg en van afnemende productie al helemaal geen sprake! Ik heb zelfs op het laatst een tijd alleen nog de ochtendvoeding zelf gegeven.
En ik ben niet de enige die dit heeft meegemaakt, ik ken tal van positieve verhalen over tepelhoedjes, het is maar hoe je je laat beïnvloeden door klinische verhalen als dat van Yvonne.

MicK78

Terug
Bovenaan